Ska sälja utombordaren till jollen, en 4-takts 3,5 hk.
En spekulant testade i tunna genom att rusa motorn, alltså gasa utan växel ilagd. Han tyckte att motorn inte gick upp i varv tillräckligt, och att maxvarvet nåddes redan på kvartsgas/halvgas. Det blev ingen affär...
För mig verkar det rimligt att motorn når maxvarv tidigare än fullgas när den är obelastad. Och svårt att säga vilket varvtal motorn nådde som mest.
Någon som kan ge råd?
Max varvtal obelastad motor
Re: Max varvtal obelastad motor
Min enda erfarenhet är från att göra detsamma med motorcykel och där är det en avsevärd skillnad med/utan motstånd (växel), men huvudfrågan måste ju vara hur du upplevt den vid användning med motstånd i sjön.
Re: Max varvtal obelastad motor
På många utombordare finns det en spärr som gör att det inte går att gasa över "startläget" när man inte har växel ilagd.
För övrigt håller jag med, man måste testa motorn på en båt för att se hur den går. Den kan t.ex. varva fint på neutral, men visa sig helt kraftlös när man belastar den.
För övrigt håller jag med, man måste testa motorn på en båt för att se hur den går. Den kan t.ex. varva fint på neutral, men visa sig helt kraftlös när man belastar den.
X-342 SWE 18 "Kexet"
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Max varvtal obelastad motor
Det senare är väl typiskt tvåtaktare som nypit lite för många ggr.Fredrik skrev:På många utombordare finns det en spärr som gör att det inte går att gasa över "startläget" när man inte har växel ilagd.
För övrigt håller jag med, man måste testa motorn på en båt för att se hur den går. Den kan t.ex. varva fint på neutral, men visa sig helt kraftlös när man belastar den.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.