Max varvtal obelastad motor

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
D40P
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 jan 2014, 15:02

Max varvtal obelastad motor

Inlägg av D40P » sön 14 maj 2017, 16:31

Ska sälja utombordaren till jollen, en 4-takts 3,5 hk.

En spekulant testade i tunna genom att rusa motorn, alltså gasa utan växel ilagd. Han tyckte att motorn inte gick upp i varv tillräckligt, och att maxvarvet nåddes redan på kvartsgas/halvgas. Det blev ingen affär...

För mig verkar det rimligt att motorn når maxvarv tidigare än fullgas när den är obelastad. Och svårt att säga vilket varvtal motorn nådde som mest.

Någon som kan ge råd?

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Max varvtal obelastad motor

Inlägg av Arkstedt » sön 14 maj 2017, 19:13

Min enda erfarenhet är från att göra detsamma med motorcykel och där är det en avsevärd skillnad med/utan motstånd (växel), men huvudfrågan måste ju vara hur du upplevt den vid användning med motstånd i sjön.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Max varvtal obelastad motor

Inlägg av Fredrik » sön 14 maj 2017, 19:17

På många utombordare finns det en spärr som gör att det inte går att gasa över "startläget" när man inte har växel ilagd.

För övrigt håller jag med, man måste testa motorn på en båt för att se hur den går. Den kan t.ex. varva fint på neutral, men visa sig helt kraftlös när man belastar den.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Max varvtal obelastad motor

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 14 maj 2017, 19:37

Fredrik skrev:På många utombordare finns det en spärr som gör att det inte går att gasa över "startläget" när man inte har växel ilagd.

För övrigt håller jag med, man måste testa motorn på en båt för att se hur den går. Den kan t.ex. varva fint på neutral, men visa sig helt kraftlös när man belastar den.
Det senare är väl typiskt tvåtaktare som nypit lite för många ggr.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar