Nyköpings Marinkonvertering och Saildrive 280?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Lw_gbg
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 08:54

Nyköpings Marinkonvertering och Saildrive 280?

Inlägg av Lw_gbg » ons 03 maj 2017, 21:51

God afton seglare!

Jag går precis i båtköpartankar och har dessutom hittat ett intressant objekt, dock med ett litet orosmoln! Orginalmaskinen är utbytt mot ett Saildrive 280.

Båten ligger på land och kan därför inte testköras innan köp, men förhoppningsvis finns så finns det kanske någon här med erfarnhet av en sådan här maskin?

Jag har förstått att det är ett svensktillverkat koncept, baserat på en Honda 4-taktare, men när jag försöker hitta någon info om dom så noterade jag också att saildrive.se inte verkar fungera något vidare.

Finns företaget som tillverkade dom överhuvudtaget kvar och är det en pålitlig lösning?

Tacksam för all input som kan lindra min beslutsångest här. :?: :o

Mvh,
Lw

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nyköpings Marinkonvertering och Saildrive 280?

Inlägg av Anders S » ons 03 maj 2017, 22:26

På forumet finns signaturen Consensus. Vi kan ju se om det kan komma något därifrån.
Anders S

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Nyköpings Marinkonvertering och Saildrive 280?

Inlägg av barry » tor 04 maj 2017, 11:09

Vari består oron, mer specifikt?

Företaget finns kvar även om hemsidan går upp och ner. Där har du annars lite mer information. Man bygger numera på Parsun-maskiner och kallar dom Saildrive 330 MKII.

Oavsett ursprungsmaskin är det lätta, lättmekade och pålitliga maskiner utan konstigheter. Har du behov av mycket laddning, behöver du tänka i termer av solpaneler. Laddspolen ger max 6-7 A.

Provköra på land är enkelt, det kan och bör du visst insistera på att göra. Finns ingen vattenslang tillgänlig kan du ta med en 25-litersdunk vatten och en sån här

http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto ... 000017772/

sen är det bara att dra igång motorn.

Lw_gbg
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 08:54

Re: Nyköpings Marinkonvertering och Saildrive 280?

Inlägg av Lw_gbg » tor 04 maj 2017, 14:22

Tackar Barry,

Jag tänker som du och ser främst fördelar med något man enkelt kan ta ur och slänga upp på bänken i garaget om man behöver! :-)

Det som främst oroar mig är om man kan få tag på delar vid behov?

Mvh, Lw

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Nyköpings Marinkonvertering och Saildrive 280?

Inlägg av barry » tor 04 maj 2017, 14:52

Produktionen av 280 lades ner 2006 men det är ju en Honda BF15 i allt väsentligt så utbudet av reservdelar är rimligen mer än gott.

Har själv en 330 MKII. Den är inte större eller tyngre än att det går att lyfta ur och i maskinen själv med ren handkraft. Smidigt. Om man kan använda det ordet i sammanhanget.

Gillar därutöver bensinarens extremt tysta och jämna gångkaraktär. Kraftuttaget är mer än tillräckligt för våra behov. Marschfart på 6.5 knop på halvgas och inga problem att hålla 6 knop i motsjö och 10 m/s (av mer teoretisk karaktär, i sådana förhållanden seglar vi).

Skriv svar