Helrenoverad motor?
Helrenoverad motor?
Vad innebär det att en något till åren kommen motor sägs vara "helrenoverad"? Vad kan man/bör man rimligen vänta sig vara ersatt resp. reparerat? Vilka förväntningar kan man ställa på den "helrenoverade" motorns framtida funktion och antalet "goda år" den har framför sig?
Re: Helrenoverad motor?
Den helrenoverade motorn är:
Isärtagen, rengjord och alla delar är uppmätta. Delar utanför eller helt nära toleranserna (satta av motortillverkarna, "slitgränsen") ersätts med nya eller begagnade delar som ligger innanför toleranserna. Packningar är utbytta.
Sedan (tycker jag, men inte alldeles tekniskt nödvändigt) bör en renoverad motor ha nya lager, nya kolvringar, bearbetade (eller borrade) lopp (eventuellt med nya kolvar i överdimension, men det kan vara en smaksak om man kallar detta för reparation). Beroende på motortyp bör kamdrivningen vara utbytt, även om rullkedjor (morsekedjor) är hållbara grejor. Topplocket har många kritiska delar, där ventiler och säten brukar vara det man behöver byta efter lång tid eller hård drift (eller alldeles för snäll drift). I ett drivsystem ingår också motortassar, backslag och axelkoppling med lager, och även dessa delar slits.
Rena slitdelar som spridare, oljepump, vattenpump, avgassamlare, värmeväxlare, generator, startmotor får inte glömmas bort, men kan ofta renoveras (eller ersättas med fabriksrenoverade aggregat) och kan (yttre delar) inträffa alldeles för sig själva. Min startmotor (egen idioti, ingen skugga på Yanmars inköpsavdelning) är bara några år gammal...
Men, i våra båtar (segelbåtar) får vi sällan de drifttimmar som skapar renoveringsbehov på grund av "äkta slitage". Man kan räkna med en stor tillsyn (*) vid ungefär 5000 timmar, och sedan går en motor 5000 timmar till om den sköts noggrant med oljebyten, filterbyten, rent fint bränsle, vettig avställning (torr, nysmord etc) - allt förebyggande andra bekymmer. Jag kör en del för motor (mer än många?) och får sällan mer än 150 timmar/år. Kommer min Yanmar (fin motor) då att hålla i 30-40 år innan "stor genomgång" ? (den är 27 och det ser bra ut än så länge - knackar i närmaste trä, AJ)... )
(*) Då kan det vara aktuellt att packa om bränslepumpen, justera spridarbilden (byta spridartoppar), byta motorns egen vattenpump och gå igenom (mäta upp, kolbyten. lagerbyten) generator och startmotor), titta på topplock, slipa ventiler, fräsa säten och annat sådant som våra bilägande farfäder plågades av på 40-50-talet.
Om någon erbjuder (lös eller i en båt) en "helrenoverad motor" kan det tyvärr vara en allt från en totalt genomgången och reparerad motor till något som nödtorftigt är tillfixat och reparerat. En fackmässigt helrenoverad motor är "som ny". Men (se ovan), är den totalrenoverad, delrenoverad, satt i "normalskick för sina timmar" eller kallar man en nödvändig reparation pga eftersatt underhåll för "renovering"?
Djupintervju med säljaren och i bästa fall genomgång av en bunt kvitton anbefalles !
Isärtagen, rengjord och alla delar är uppmätta. Delar utanför eller helt nära toleranserna (satta av motortillverkarna, "slitgränsen") ersätts med nya eller begagnade delar som ligger innanför toleranserna. Packningar är utbytta.
Sedan (tycker jag, men inte alldeles tekniskt nödvändigt) bör en renoverad motor ha nya lager, nya kolvringar, bearbetade (eller borrade) lopp (eventuellt med nya kolvar i överdimension, men det kan vara en smaksak om man kallar detta för reparation). Beroende på motortyp bör kamdrivningen vara utbytt, även om rullkedjor (morsekedjor) är hållbara grejor. Topplocket har många kritiska delar, där ventiler och säten brukar vara det man behöver byta efter lång tid eller hård drift (eller alldeles för snäll drift). I ett drivsystem ingår också motortassar, backslag och axelkoppling med lager, och även dessa delar slits.
Rena slitdelar som spridare, oljepump, vattenpump, avgassamlare, värmeväxlare, generator, startmotor får inte glömmas bort, men kan ofta renoveras (eller ersättas med fabriksrenoverade aggregat) och kan (yttre delar) inträffa alldeles för sig själva. Min startmotor (egen idioti, ingen skugga på Yanmars inköpsavdelning) är bara några år gammal...
Men, i våra båtar (segelbåtar) får vi sällan de drifttimmar som skapar renoveringsbehov på grund av "äkta slitage". Man kan räkna med en stor tillsyn (*) vid ungefär 5000 timmar, och sedan går en motor 5000 timmar till om den sköts noggrant med oljebyten, filterbyten, rent fint bränsle, vettig avställning (torr, nysmord etc) - allt förebyggande andra bekymmer. Jag kör en del för motor (mer än många?) och får sällan mer än 150 timmar/år. Kommer min Yanmar (fin motor) då att hålla i 30-40 år innan "stor genomgång" ? (den är 27 och det ser bra ut än så länge - knackar i närmaste trä, AJ)... )
(*) Då kan det vara aktuellt att packa om bränslepumpen, justera spridarbilden (byta spridartoppar), byta motorns egen vattenpump och gå igenom (mäta upp, kolbyten. lagerbyten) generator och startmotor), titta på topplock, slipa ventiler, fräsa säten och annat sådant som våra bilägande farfäder plågades av på 40-50-talet.
Om någon erbjuder (lös eller i en båt) en "helrenoverad motor" kan det tyvärr vara en allt från en totalt genomgången och reparerad motor till något som nödtorftigt är tillfixat och reparerat. En fackmässigt helrenoverad motor är "som ny". Men (se ovan), är den totalrenoverad, delrenoverad, satt i "normalskick för sina timmar" eller kallar man en nödvändig reparation pga eftersatt underhåll för "renovering"?
Djupintervju med säljaren och i bästa fall genomgång av en bunt kvitton anbefalles !
Anders S
Re: Helrenoverad motor?
Den nyrenoverade motorn ska nymålad i rätt kulör glänsa i motorrummet, underbyggas av kvitton på använda delar kanske tom arbetsåtgången om man lämnat bort motorn till ngn kunnig, samt uppvisa ett nytaget kompressionsprov.
Re: Helrenoverad motor?
Tack för bra svar! Är lite i samma läge som Anders S: Min VP 2002 fyller 28 år o. har gått 2000 plus timmar, ca (?) (Timmätaren har slocknat, vilket är det vanliga för en VP). Motorn knallar på OK, men upplever själv att "alla andra" i årsklassen blivit bytta till ny motor. Och på marknaden (åtm i Finland) förefallar segelbåtar med gamla dieslar oerhört trögrörliga. Det ska vara fräscht för att gå åt. Så är lite i valet o. kvalet. Nytt eller icke nytt, helrenoverad bytesmaskin eller låta helrenovera den existerande? Eller ingenting göra.
Re: Helrenoverad motor?
En fullt fungerande och kurant motor skall du inte röra. Dieslar är vanligen bussiga och varnar innan de rasar (trögstartade, ryker, skramlar, rasslar etc). Däremot kan du gott hedra den gamla (motorn, alltså) med noggrann och fullständig service. Problemet (för dig) med ett nyköp är ju att det bara dröjer några år innan den "nya motorn" är en "gammal motor", om man är båtköpare/säljare. Därför tycker jag att man byter för sin egen skull, inte för nästa ägares skull.
Jag förstår heller inte alltid argumenten för att "byta motor" innan det finns påtagliga anledningar. Allmän oro för en motor som (bara) gått tvåtusen timmar är inte ofta befogad. (Ingen ger garantier, däremot). I oerhört runda slängar kan man säga att 150 timmar i båten motsvarar "tusen mil" med ett landsvägsfordon. Lever man då kvar i 50-60-talet tycker man kanske att en bil gått långt då den gått 20.000 mil (3000 timmar) - en taxiförare kör 50.000 mil utan problem (7.500 timmar).
Men när detta väl händer, så innebär dagens konsumentregler (som nog är lika tuffa i Finland) att en verkstad måste garantera en (kommersiell) renovering, varför renoveringar blir något som motorintresserade privatpersoner håller på med snarare än firmorna. Kostar en helrenovering mer än hälften av en ny komplett motor kan jag förstå varför det lätt blir en ny motor - samtidigt som jag inte skulle ha minsta bekymmer att återställa min egen motor till "nyskick" - men det skulle kosta (bara i delar) ett par tiotusenlappar, om man gör det i tid. Låter man allt rasa är det kört, motorbutiken nästa...
Jag förstår heller inte alltid argumenten för att "byta motor" innan det finns påtagliga anledningar. Allmän oro för en motor som (bara) gått tvåtusen timmar är inte ofta befogad. (Ingen ger garantier, däremot). I oerhört runda slängar kan man säga att 150 timmar i båten motsvarar "tusen mil" med ett landsvägsfordon. Lever man då kvar i 50-60-talet tycker man kanske att en bil gått långt då den gått 20.000 mil (3000 timmar) - en taxiförare kör 50.000 mil utan problem (7.500 timmar).
Men när detta väl händer, så innebär dagens konsumentregler (som nog är lika tuffa i Finland) att en verkstad måste garantera en (kommersiell) renovering, varför renoveringar blir något som motorintresserade privatpersoner håller på med snarare än firmorna. Kostar en helrenovering mer än hälften av en ny komplett motor kan jag förstå varför det lätt blir en ny motor - samtidigt som jag inte skulle ha minsta bekymmer att återställa min egen motor till "nyskick" - men det skulle kosta (bara i delar) ett par tiotusenlappar, om man gör det i tid. Låter man allt rasa är det kört, motorbutiken nästa...
Anders S