Motorbyte?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte?

Inlägg av Anders S » sön 21 okt 2018, 22:20

Jag brukar aldrig vara kinkig med att köpa grejor på Biltema, det går ofta bra, och när det inte gör det brukar man kunna förstå det redan i affären. Men när det gäller oljefilter är de inte så tydliga som de borde vara. Branschen har fina utbytestabeller mellan de stora tillverkarna, men det vill Biltema inte berätta. Man vet alltså inte om det är ett benämnt filter från Mahle, Fram, Puralator (etc etc) eller i värsta fall ett "noname-alternativ som råkar ha rätt diameter och gänga. Här får man fatta sitt eget beslut. (Jag vågar).

Biltemas impellrar får man prova om de passar. Nominellt varierar pumpar och lock en liten aning, och har man otur är impellern som borde passa, en liten aning för smal. Även här passar en (angiven) Volvoimpeller utmärkt till Yanmar, och de håller bra. Men en eller ett par impellrar ligger oöppnade i samma låda. Det ligger två finfilter standby och en mekanisk bränslepump i båten, men finfiltret är inte bytt på 15 år. Jag är noga med hygienen i tanken och supernoga med att locket är tätt.

Hur gjorde du med avgasutloppet, nu när du fått upp hastigheten ? Och, vad har du för en båtmodell ?
Anders S

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Motorbyte?

Inlägg av Kenta » mån 22 okt 2018, 15:06

Efter att konsulterat Snorre Maskinverkstad, och det de inte kan om dieselmotorer är inte värt att veta, samt Dieseldoktorn i Praktiskt Båtägande, och enl. dem så har det ingen betydelse om avgas/kylvattenutsläppet ligger under vatten när motorn går. Det är heller ingen risk att bränna ventiler etc. Huvudsaken är att det är draget i en svanhals så det inte kan bli något baksug eller att häckvågen kommer plaskande bakvägen vid ett snabbt gasavdrag. Eljest är aldrig farten så hög att utloppet ligger under vattenlinjen när jag går in till brygga eller naturhamn.
Och eftersom jag blivit tämligen rund midskepps med åren så har jag beslutat att icke krypa ner i akterstuven för att flytta utloppet. Risken finns att jag blir liggande där tills våren eller ett antal kilon har rasat från min lekamen. :P
Jag plaskar om kring i en Birdie 32:a, byggd 1981. Jag är tredje ägaren, köpte den 1998.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte?

Inlägg av Spider » lör 27 okt 2018, 06:48

På våran Windex 92 har avgautblåset varit under vattenytan sedan hon var ny 1981. Aldrig något problem. Jag flyttade dock upp det vid motorbyte för att ha koll på kylvattnet då vi inte kan ha koll på det utan att krypa in i ett väldigt litet utrymme där sjövattenfiltret sitter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte? (Avgasljud, vatten, kolla kylvatten)

Inlägg av Anders S » sön 28 okt 2018, 16:04

Spider skrev:På våran Windex 92 har avgautblåset varit under vattenytan sedan hon var ny 1981. Aldrig något problem. Jag flyttade dock upp det vid motorbyte för att ha koll på kylvattnet då vi inte kan ha koll på det utan att krypa in i ett väldigt litet utrymme där sjövattenfiltret sitter.
Kenta hade ju inte utloppet helt i vattnet annat än då båten jagas upp i nya, svindlande, hastigheter.

Annars är det klokt att lyssna av avgaserna så man hör "kluck-bludder-kluck-bludder" redan då man startar motorn. På min egen båt ligger också utloppet nära vattnet vid maxfart, men jag har en hävertbrytare i form av ett utlopp/inlopp på skrovsidan. Här ser man ifall pumpen går. (Man skvätter också vatten på små båtar på sidan, bara roligt ibland.)
Anders S

Skriv svar