Motorbyte?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 100
Blev medlem: tor sep 16, 2004 3:27 pm

Motorbyte?

Inläggav Kenta » tis apr 11, 2017 12:08 pm

Jag går i motorbytestankar.
I min båt sitter det en väl fungerande sötvattenkyld MD7A med ett 110S-drev. Helrenoverad vintern 2000. Men motorn är något för klen, 12 hk, skulle gärna vilja ha lite mer att knuffa på med. Men det är inte det stora problemet.
Med åren så har jag blivit lite mera omfångsrik midskepps, och ska jag byta oljefilter, bränslefilter och impeller så måste jag krypa ner i BB stuvutrymme och in under sittbrunnsdurken för att komma åt dessa så viktiga detaljer. Vilket de senaste åren varit nästan omöjligt. Lägg därtill progressiva glasögon och försöka att hitta fokus när man har vikt sig dubbel för att känna sig enkel!
Jag kollade på mässan i år vilka smådieslar som hade alla viktiga servicefuktioner i fronten, och fann till min förvåning att det var endast en modell som ingenjörerna hade tänk till på, när de konstruerade sin motor.
Beta var den enda motorn som hade oljefilter, bränslefilter och impeller åtkomligt i fronten.
Så nu är min fråga, finns det någon som har installerat en 20 hk Beta och är nöjd/missnöjd med den. Synpunkter i övrigt etc.
Finns det någon i vårt avlånga land som köper upp gamla VP-motorer och drev?
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1059
Blev medlem: ons aug 17, 2005 8:01 pm

Re: Motorbyte?

Inläggav T » tis apr 11, 2017 1:44 pm

Det beror väl lite på vad det är för båt och hur motorutrymmet ser ut, var det passar bäst att ha servicepunkterna placerade. På min båt passar det bäst akterut. Där sitter även de flesta grejorna. Oljefiltret satt tidigare på sidan av motorn men numera, mha av en adaptermanick, sitter det på akterskottet i motorrummet tillsammans med sjövattenfilter och CAV-filter. Det enda som är kvar föröver är generatorremmen men det kan jag leva med.
Lombardini har ett kit man kan skaffa, som placerar de efterfrågade servicepunkterna på motorns framkant. Det finns säkert till andra fabrikat också.

:o
/T

SYBY
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 28, 2011 9:14 pm

Re: Motorbyte?

Inläggav SYBY » sön apr 16, 2017 7:08 pm

Jag bytte ut en MD7A mot en 20 hästars Beta (kallades BD722 på den tiden) 2006, dock inte S-drev utan axel.
Motorn har fungerat mycket bra och jag är nöjd med bytet.
Jag tror dessutom att Betamodellen idag har förbättrats på några punkter jämfört med för 10 år sedan, exempelvis gjordes en omdesign av värmeväxlaren ca 2011 och generatorn har idag multirib/microvee rem som standard. Beta erbjuder också en hel del tillval vad gäller avgaskrökar, motorpaneler m m.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 648
Blev medlem: mån okt 15, 2007 9:58 am
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte?

Inläggav Spider » sön apr 16, 2017 9:38 pm

Som T skrev så finns nog fler varianter. Jag blev lite förvånad när en båtklubbsgranne köpte ny maskin och inte fick rostfri avgaskrök som standard. För mig föll valet på en Lombardini men med servicepunkterna orginalmonterade då vi inte har platsbrist. Gör en lista på viktiga saker och se vad de olika fabrikaten erbjuder. För oss kändes varvräknare ( enklare att få rätt propeller om det felar) och rostfri avgaskrök viktigt, samt en motor med så låga utsläpp som möjligt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11108
Blev medlem: fre maj 20, 2005 7:23 am
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte?

Inläggav Anders S » mån apr 17, 2017 8:26 am

Det har nog varit på tapeten tidigare, men bland annat Lombardini (men kanske inte alla?) har kamrem, en lösning med för- och nackdelar. En av nackdelarna är att den byts vid vissa intervall (i Lombardinis fall, långa). Det här är inga stora problem, om man kommer åt. Det finns (på alla motorer) andra sådana servicepunkter där man med fördel kan tänka på saken redan vid monteringen.

Tillbehör för att flytta olje- och bränslefilter till mänskligt åtkomliga platser är standardtillbehör. Mekaniska bränslepumpar kan man sätta ett lock på och byta till elektriska etc. Sjövattenfiltret sätter man där man vill, i många fall kan man ha en längre ledning till kylarens expansionskärl (om sådant finns) - oljepåfyllningen måste man nå, men också avtappningen och oljestickan (som ibland är båda).
Anders S

SYBY
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 28, 2011 9:14 pm

Re: Motorbyte?

Inläggav SYBY » mån apr 17, 2017 9:13 am

På Beta 20, eftersom trådskaparen är intresserad av den, är det bland servicepunkterna egentligen bara luftfiltret och värmeväxlarens offeranod som inte sitter på eller nära fronten. Åtminstone anoden bör bytas varje säsong. Har man bara lärt sig var den sitter, så bör man kunna göra det bytet i blindo, på armlängds avstånd.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 330
Blev medlem: tis maj 20, 2014 10:55 am

Re: Motorbyte?

Inläggav marede » mån apr 17, 2017 1:03 pm

[Edit. Lite OT]
Vad som väl inte alltid är lätt att flytta på är sjövattenpumpen då den ofta har (eller hade på äldre motorer?) mekanisk drivning.
//Martin
Najad 34 HR -77

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 100
Blev medlem: tor sep 16, 2004 3:27 pm

Re: Motorbyte?

Inläggav Kenta » tis feb 13, 2018 7:47 pm

Nu har jag införskaffat en Beta 20 från Nordic Gensets & Motor AB (Lidingö Marin) de håller i varje fall till i samma lokaler.
Jag håller på att montera den för fullt, med svettpärlor i pannan!
Jag köpte även ett nytt segelbåtsdrev, SD 60. Jag har försökt att få svar på vilka moment (Nm) man ska dra drevet (bälgen) mot skrovet men inte fått något vettigt svar. Inte heller från den Engelska fabriken som konverterar drevet och motor.
Nu har jag stött på ytterligare ett problem (?) När jag frågade återförsäljaren, innan köpet, om jag kunde använda samma enspaksreglage som jag hade till min MD7A, så var svaret jakande, inga problem. Men det verkar som gasreglaget på Beta 20 ska vara dragande och inte skjutande, framåt som på VP:en. Det framgår inte i monteringsanvisningarna, men tittar jag på motorn så verkar det logiskt att det ska vara dragande.
Kan någon klok medlem av sailguide hjälpa mig med svar på mina frågor!!!!!
När jag kollar runt på nätet så finns det inga andra reglaget att köpa, vad gör jag?
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 100
Blev medlem: tor sep 16, 2004 3:27 pm

Re: Motorbyte?

Inläggav Kenta » ons feb 14, 2018 5:14 pm

Det gick smärtfritt att fixa enspaksreglaget från skjutande till dragande, tack vare hjälp från en sailguide-medlem, SYBY, samt ett telefonsamtal till Brohäll Marin. Tack!!!!
Men fortfarande inget svar om momentdragning av klämringen till segelbåtsdrevet. Fabriken svarar inte på mail och generalagentens support går inte att nå, varken på tel eller via SMS.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 100
Blev medlem: tor sep 16, 2004 3:27 pm

Re: Motorbyte?

Inläggav Kenta » tor sep 06, 2018 11:35 am

Nu har det snart gått en säsong med ny motor, och hittills är jag nöjd med motorn! Återkommer efter jag tagit upp båten med mera funderingar!
Men jag behöver köpa luftfilter och offeranod till sötvattenkylningen. Vad köper andra Beta-ägare sina filter.
Oljefilter har jag luskat ut att det är samma som sitter i Renault och bränslefilter har jag också lyckats hitta ett billigare än Beta original.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 100
Blev medlem: tor sep 16, 2004 3:27 pm

Re: Motorbyte?

Inläggav Kenta » tis okt 09, 2018 2:36 pm

I vintras plockade jag ut min gamla 2 cyl MD7a, 12 hk, och ersatte den med en 3 cyl Beta 20, 20 hk.
När jag nu kör på 2500 varv, så gräver båten ned sig så pass mycket att avgaserna/kylvattnet kommer ut under vattenytan. Har det någon betydelse eller bör jag flytta upp utloppet för avgaserna?
Är det någon klok och motorkunnig sailguidare som kan råda mig?
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11108
Blev medlem: fre maj 20, 2005 7:23 am
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte?

Inläggav Anders S » tis okt 09, 2018 4:43 pm

Kenta skrev:I vintras plockade jag ut min gamla 2 cyl MD7a, 12 hk, och ersatte den med en 3 cyl Beta 20, 20 hk.
När jag nu kör på 2500 varv, så gräver båten ned sig så pass mycket att avgaserna/kylvattnet kommer ut under vattenytan. Har det någon betydelse eller bör jag flytta upp utloppet för avgaserna?
Är det någon klok och motorkunnig sailguidare som kan råda mig?


Du bör fundera på hur hårt du belastar motorn, och vad utbytet är av att driva båten så hårt att häckvågen stiger över avgas- och kylvattenutloppet. Jag misstänker att en varvtalsmässigt lugnare framfart kommer att ge en obetydlig absolut hastighetsminskning, och då löser du problemet (dvs, häckvågen sjunker litet).

Det finns en del "folklore" runt hur man bör köra sin diesel, men mer allmänt är det bra för motorn att inte belasta den alltför hårt. Om 2500 varv ger dig 7 knop (typ...) kommer 2100 eller 2200 ge dig 6.7 (typ) - det är så motståndskurvan ser ut nära toppfart. Sedan har du fallet med stark motvind och motsjö, där du kan dra nytta av reserveffekten. Men i stillsamma förhållanden (bleke ) är det troligen så att mindre än 12 hk driver din båt i lagom skrovfart. Så kör litet lugnare till vardags (då sparar du på motorn) och har reservkraft om det blir jobbigt.
Anders S

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 100
Blev medlem: tor sep 16, 2004 3:27 pm

Re: Motorbyte?

Inläggav Kenta » tis okt 09, 2018 5:00 pm

Enl diagrammen till motorn så är det ekonomifart på 2500 varv, då motorn ska ge mest fart per liter diesel, då gör jag ca 6 knop i smult vatten. Toppvarv ska ligga på 3600 varv. Md7an körde jag på 2000 varv för att göra 5 knop. Min fråga beror på att jag har hört att man kan bränna ventilerna om det är för mycket motstånd i avgasutsläppet.?
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11108
Blev medlem: fre maj 20, 2005 7:23 am
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorbyte?

Inläggav Anders S » tis okt 09, 2018 6:34 pm

Kenta skrev:Enl diagrammen till motorn så är det ekonomifart på 2500 varv, då motorn ska ge mest fart per liter diesel, då gör jag ca 6 knop i smult vatten. Toppvarv ska ligga på 3600 varv. Md7an körde jag på 2000 varv för att göra 5 knop. Min fråga beror på att jag har hört att man kan bränna ventilerna om det är för mycket motstånd i avgasutsläppet.?



Jodå, det handlar här om den sk "specifika effekten", dvs den punkt där man får mest effekt ur motorn relativt bränsleåtgången. Men det får du bara om propellern lastar ner motorn maximalt just vid detta varvtal. Man brukar välja att propellern tillåter att man går på eller nära maximalt varvtal, för där får man ut maximal motoreffekt. (Vridmoment x varvtal = effekt)

Nu fungerar dieslar litet annorlunda än bensinmotorer, som helt enkelt bara "går bra" om de får rätt blandningsförhållande. Dieslar går utmärkt med luftöverskott, därför vet du egentligen inte om just 2500 varv egentligen är mest optimalt. Det viktiga är här att inte överbelasta motorn, och det är dels propellern, dels motståndskurvan som avgör det här. Vilket varvtal motorn håller är bara jämförbart om man vet de andra parametrarna, propellerdimension och skrovdata. Ingen ko på isen där, mest troligt, en bra motorinstallatör har tabeller och program för att komma nära.

Men du kör numera uppenbarligen 6 knop som marschfart där du tidigare körde 5 knop. Beroende på båtskrovet kan du nu vara nära skrovets maxfart, och driva upp en stor häckvåg. Vill du köra så fort med motorn till vardags skall du förstås flytta avgasröret så det ligger åtminstone i vattenlinjen. Att du får ett så stort mottryck att ventilerna tar skada tror jag inte är aktuellt, inte med de effekttuttag som brukar gälla för små marindieslar. Risken för höga temperaturer (brända ventiler, brända kolvtoppar etc) är i så fall större om man kör med hög belastning. Varningstecknet för hög belastning brukar vara svartrök, det har du förmodligen inte, hoppas jag.

Alternativet är att köra litet saktare men du behöver nog inte sänka farten mer än 1/3 knop för att se skillnad i gångläge. Samtidigt är det ju nu det går att flytta avgasutsläppet...
Anders S