Nexus/Garmin Vindinstrument

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » tis 11 apr 2017, 11:14

Jag har ett trådlöst Nexus vindinstrument från den tiden då Nexus Marine och support fanns, innan de blev uppköpta av Garmin.
Solcellen som som ska lapa i sig sol och förse batteriet med "kräm" blir alldeles grå. Det första året reklamerade jag det till Nexus, och de bytte ut instrumentet, men sen lade Garmin sina fingrar i vägen. Jag har varje år försökt att putsa upp det med Autosol och liknande medel men det håller inte länge, och efter ett tag så fungerar instrumentet bara soliga vackra sommardagar. Så fort det blir mulet så slutar det att fungera. Finns det någon klok människa här på forumet som har någon bättre idé vad jag ska göra för att få det att fungera bättre?
Jag ringde till Garmin för att få ett råd, det enda råd de hade var, KÖP NYTT!!!!!! Svaret var: Vi köpte upp företaget men inte reservdelarna, resten skiter vi i. Jag hade samma problem med Garmin när jag köpte min plotter, det tog 3 år att få fungerande sjökort. Så mitt råd till alla som fundera på att köpa Garmins produkter. Tänk två ggr.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Anders S » tis 11 apr 2017, 19:34

Kenta skrev:Jag har ett trådlöst Nexus vindinstrument från den tiden då Nexus Marine och support fanns, innan de blev uppköpta av Garmin.
Solcellen som som ska lapa i sig sol och förse batteriet med "kräm" blir alldeles grå. Det första året reklamerade jag det till Nexus, och de bytte ut instrumentet, men sen lade Garmin sina fingrar i vägen. Jag har varje år försökt att putsa upp det med Autosol och liknande medel men det håller inte länge, och efter ett tag så fungerar instrumentet bara soliga vackra sommardagar. Så fort det blir mulet så slutar det att fungera. Finns det någon klok människa här på forumet som har någon bättre idé vad jag ska göra för att få det att fungera bättre?
Jag ringde till Garmin för att få ett råd, det enda råd de hade var, KÖP NYTT!!!!!! Svaret var: Vi köpte upp företaget men inte reservdelarna, resten skiter vi i. Jag hade samma problem med Garmin när jag köpte min plotter, det tog 3 år att få fungerande sjökort. Så mitt råd till alla som fundera på att köpa Garmins produkter. Tänk två ggr.
Trådlös Nexus är "sådär", det är allom bekant. Lösningen i några fall är ett nytt batteri i masttoppsenheten, en annan lösning är att byta givaren till en med tråd.

Har du sedan polerat bort UV-skyddet på solcellen med Autosol blir plasten förmodligen grå med tiden, och kanske på kort tid, dessutom. Där hade jag provat litet klar, tunn folie som skydd (efter att ha polerat).
Anders S

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » tis 11 apr 2017, 20:53

Hej Anders!
Jag byter batteri vart annat år. Polerar upp solcellen och lägger sedan ett lager med vinylglans som skydd. Funkar halva säsongen, sen är det bara soliga dagar som gäller.
Jag trodde kanske att det fanns någon som "pillat" bort plasten och satt i riktigt glas, som jag kunde lära mig av. Jag har de funderingarna men har inte haft mod att göra den operationen. Är för dålig på elektriska prylar. En kabel till i masten är jag inte trakterad av.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Anders S » tis 11 apr 2017, 21:49

Kenta skrev:Hej Anders!
Jag byter batteri vart annat år. Polerar upp solcellen och lägger sedan ett lager med vinylglans som skydd. Funkar halva säsongen, sen är det bara soliga dagar som gäller.
Jag trodde kanske att det fanns någon som "pillat" bort plasten och satt i riktigt glas, som jag kunde lära mig av. Jag har de funderingarna men har inte haft mod att göra den operationen. Är för dålig på elektriska prylar. En kabel till i masten är jag inte trakterad av.

Fungerar vinylglans "halva säsongen" tycker jag definitivt att du skall prova med folie (som då skyddar plastfönstret). Det finns klar folie för strålkastare och liknande (Exempel: http://www.hova.com/skyddsfilm-klarclea ... -s1%2F1511 ) men du behöver en så löjligt liten bit att det här räcker hur länge som helst.

Att hålla liv i batteriet kräver att solcellen får ljus så den laddar.
Anders S

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » ons 13 sep 2017, 15:43

Hej Anders!
Vad tog den här sommaren vägen?
Nu har jag tagit av masten och som vanligt har min Garmin vindgivare fått gråstarr, jag har polerat upp halva och låtit den andra halvan vara för att visa vilken kvalité det är på Garmins trådlösa vindinstrument, se den bifogade filen. Och som jag tidigare nämnde i tråden så är Garmins supports råd att köpa nytt!! Det borde gå att byta ut den bedrövligt dåliga plasten i solcellen till en mer UV-beständigt glas eller plast. Men det är Garmin inte intresserad av att utröna!
Så jag får prova ditt förslag med skyddsfilm till nästa sommar.
Kenta
Vindgivare.jpg
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Peter_K » ons 13 sep 2017, 16:01

Kompisen hade problem med att hans baklysen på gamla bilen blev matta; besiktningmannen gillade det inte. Det löste sig genom att klarlacka lyserna. Borde ju funka med solcellen också, tänker jag? En UV-beständig lack, gärna tvåkomponents.
Eller?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Anders S » tor 14 sep 2017, 09:27

Kenta skrev:Hej Anders!
Vad tog den här sommaren vägen?
Nu har jag tagit av masten och som vanligt har min Garmin vindgivare fått gråstarr, jag har polerat upp halva och låtit den andra halvan vara för att visa vilken kvalité det är på Garmins trådlösa vindinstrument, se den bifogade filen. Och som jag tidigare nämnde i tråden så är Garmins supports råd att köpa nytt!! Det borde gå att byta ut den bedrövligt dåliga plasten i solcellen till en mer UV-beständigt glas eller plast. Men det är Garmin inte intresserad av att utröna!
Så jag får prova ditt förslag med skyddsfilm till nästa sommar.
Kenta
Vindgivare.jpg
Det är nog såhär:

För att vara vattentät måste glaset (som är av plast)( och plasten (i givaren) svetsas ihop. då blir det svårt att använda glas-glas, även om ett sådant inte skulle mattas (i alla fall inte lika fort). Sedan lär klarglaset vara UV-behandlat från nytt, men det som varit kvar har ju du tagit bort (poleringen). Då återkommer "gråstarren" snabbare än tidigare (vilket du vet).

Peters tips om UV-lack är ett alternativ till mitt, att ta en bit skyddsfolie, men syftet är ju att få en UV-tålig yta, som har chans att klara hela säsongen. Det finns en hel industri som polerar billyktor i plast, och då används ett flytande UV-skydd. Man kan ju snacka med någon sådan "lyktpolerare" också, om man vill. Det är så liten yta att det borde bli billigt.

Rimligen bygger Garmins råd (goda råd är i detta fall dyra...) på att givaren med tiden fått ett bättre UV-skydd. Hur gammal är din givare - de trådlösa har ju funnits ett tag, och batterierna och dålig laddning har ofta varit diskuterat. Jag tror att de tidiga är sämre därvid.

Min egen trådbundna givare bytte jag i somras, men försiktigtvis till en ny, trådad (ny mast). Så himmelens jobbigt är det inte att dra en kabel i masten.
Anders S

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » mån 20 aug 2018, 16:04

Hej Anders!
I år har vindinstrumentet fungerat i 90% av tiden, men för 2 veckor sedan "dog den". Så det blev en tur till mastkran, och en klättring som jag inte är förtjust i. Men döm om min förvåning när jag tog ned vindgivaren, ingen gråstarr i år. Jag tog till mig ditt tips om UV-beständig självhäftande plast och klistrade på det på solcellen. Det finns många firmor som gärna skickar ett varuprov om man mailar dem en förfrågan. Så tack för tipset. Nu visade det sig att det var en glappkontakt mellan batteriet och kretskortet som spökade.
Däremot så gav min Garmin-plotter upp utanför Kapellskärs fyr i år. Inte för att det är problem med navigationen där men för att tajma in broöppning vid Bagghusbron så är det bra med en fungerande plotter.
Plottern meddelade att den inte fick någon kontakt med nätverket när jag försökte starta om den, så jag ringde Garmin-support för att ev. de skulle kunna hjälpa mig att starta om den.
De trodde jag yrade när jag förklarade plotterns meddelande, och sa att vad plottern menade med nätverk förstod de inte, däremot fick jag standardsvaret att slänga "skiten i sjön" och köpa nytt!!!!! Det var ända så gammalt så det var ingen idé att försöka fixa den.
När jag sedan började felsöka, var det en elkabel från antenn som hade gått av, så efter kabelskalning och fastskruvning i kontakten så hade jag en fungerande plotter igen.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Jahman
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 19:39

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Jahman » ons 22 aug 2018, 12:18

Aha.. Ska kolla om jag har glappkontakt, för gråstarr är det inte i alla fall.
Jag har haft funderingar om jag ska flytta den så den pekar bakåt istället, för att inte masten ska skymma sikten ner mot mottagaren.
Min har tydligen fungerat lite sisådär sedan den var ny.
Har pratat med förrförra ägaren till båten.

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » ons 22 aug 2018, 14:15

Hej Jahman!
Jag hade min mottagare under ingången från sittbrunn, jag hade läst instruktionerna för dåligt, och då var RSI-värdet väldigt lågt. Sen flyttade jag mottagaren straxt framför mastfoten på BB sida i garderoben och sedan har jag inte haft ett RSI-värde under 20, då den fungerat. Mestadels mellan 23-25.
Testa och flytta runt mottagaren tills du hittar ett högt RSI-värde.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Thallatha
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 08 aug 2018, 10:48

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Thallatha » ons 22 aug 2018, 16:30

När jag monterade min mottagare från mastoppsenheten, stod de att mottagaren skulle sitta på ett speciellt håll. Tolkade det som att det var längs med båten. Har fungerat klockrent i många år.

Båten ligger i sjön året om och min givare har fått utstå ett måga stormar och ett antal orkaner.

Jahman
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 19:39

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Jahman » lör 25 aug 2018, 19:21

Kenta skrev:Hej Jahman!
Jag hade min mottagare under ingången från sittbrunn, jag hade läst instruktionerna för dåligt, och då var RSI-värdet väldigt lågt. Sen flyttade jag mottagaren straxt framför mastfoten på BB sida i garderoben och sedan har jag inte haft ett RSI-värde under 20, då den fungerat. Mestadels mellan 23-25.
Testa och flytta runt mottagaren tills du hittar ett högt RSI-värde.
Jag ska kika på det. Tyvärr är strömkablarna så korta att jag bara kan lägga eller ställa den nu.
Den sitter i ett utrymme bakom huvudströmbrytarna till höger om luckan i sittbrunnshöjd.
Hur ser man RSI värdet ?

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » tor 06 sep 2018, 10:48

Hej Jahman!
Jag fick ta en till sväng till mastkran och med WD 40 i högsta hugg. Då fick jag igång vindinstrumentet igen. Dagen efter seglade jag Öregrund-Gävle och allt var frid i och fröjd ungefär till Eggegrund, där dog vindinstrumentet igen, för att inte vakna till liv mer den dagen. Det konstiga var att jag hade ett RSI-värde på mellan 24-30! RSI-värdet får du reda på genom att trycka på + eller minusknappen. Där du ställer in AWS eller TWS.
Jag minns också det här med att kopplingsboxen skulle fästas långskepps, men efter kontakt med grabbarna på saligt insomnade NEXUS så hade det ingen betydelse så min hamnade tvärskepps straxt framför masten där det gav bästa RSI-värdet.
Kan informera om att i tisdag-onsdag fungerade vindinstrumentet prickfritt när vi var ute och seglade.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » mån 10 sep 2018, 18:27

Det verkar som vindinstrumentet fått någon slags varannandagssjuka, ena dagen funkar det, nästa tvärdöd. Det konstiga är att det kan visa ett RSI-värde på över 25 och ända inte visa någon vindinfo. på displayen. Både logg/lod och vindinstr. är sammankopplade och under hösten har logg/lod börjat konstra med att tappa loggen och börja pipa om att det inte får någon lufttrycksinfo, jag har ingen aning om varifrån den infon skulle komma, men troligt är att det skulle komma från vindgivaren, för det är den enda givare som sitter ute i luften. Kanske Anders S eller någon annan klok person har en aning om min teori är trolig. En annan lustighet med systemet är att när det var ett par år gammalt så gick vi genom Väddökanal och efter det så visar tempgivaren en vattentemperatur på 35 grader C. Går ej att kallibrera eller nollställa.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Anders S » tis 11 sep 2018, 09:13

Kenta skrev:Det verkar som vindinstrumentet fått någon slags varannandagssjuka, ena dagen funkar det, nästa tvärdöd. Det konstiga är att det kan visa ett RSI-värde på över 25 och ända inte visa någon vindinfo. på displayen. Både logg/lod och vindinstr. är sammankopplade och under hösten har logg/lod börjat konstra med att tappa loggen och börja pipa om att det inte får någon lufttrycksinfo, jag har ingen aning om varifrån den infon skulle komma, men troligt är att det skulle komma från vindgivaren, för det är den enda givare som sitter ute i luften. Kanske Anders S eller någon annan klok person har en aning om min teori är trolig. En annan lustighet med systemet är att när det var ett par år gammalt så gick vi genom Väddökanal och efter det så visar tempgivaren en vattentemperatur på 35 grader C. Går ej att kallibrera eller nollställa.
Det kan ju vara intuitivt att misstänka givaren, men kabelkajko var som helst i systemet kan je samma symptom. Jag hade (med goda RSI-värden) letat efter dåliga kabelkontakter längs hela systemet. Det skadar inte att spraya även vattentäta kontakter, helt enligt parollen "om man gör något hermetiskt tätt, var 17 skall vattnet då rinna ut?"


På listan över "Man blir ledsen ibland" visade sig min gamla Garmin 3006 ha en defekt, den läckte i fönstret, men (såklart) inte i själva lådan. Efter en vinter var den obegripligt kass, men poletten föll ner när vattnet rann ur höljet då en tät kontakt skruvades loss. Hur länge den fungerat halvdränkt vet jag inte, men det var mängder med (regn)vatten i höljet, dl snarare än cl...
Anders S

Skriv svar