Nexus/Garmin Vindinstrument

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » tis 11 sep 2018, 11:48

Det är även min tanke. Så efter upptagning det blir WD 40 efter hela linan. Även lossa på skruvplintar etc.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Jahman
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 19:39

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Jahman » tor 13 sep 2018, 07:02

Jag tänkte köpa mig en bättre GPS till nästa år och har kikat på Garmin 722 eller liknande.
Kan man få värdena från Nexus systemet till på något sätt ?
Är väldigt dåligt insatt i vad alla dessa termer betyder,

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » tor 13 sep 2018, 15:34

Hoppas du får svar från en kunnigare sailguideare, jag har ingen aning.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Jahman
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 19:39

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Jahman » lör 22 sep 2018, 06:36

Kenta skrev:Hoppas du får svar från en kunnigare sailguideare, jag har ingen aning.
Jag undrar om inte det skulle kunna fungera med denna..

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/144123

Jahman
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 19:39

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Jahman » lör 28 sep 2019, 19:09

Summan av året:
Flyttade fram mottagaren i förpiken, köpte en Garmin Echomap 92sv + och en GND 10.
Kopplade ihop allt och det fungerade kanon.
Får alla data från Nexus till Plottern.
Det har i stort sett fungerat hela sommaren, med en dag för en månad sedan, då jag inte fick någon vinddata, men förra helgen fungerade det igen.
Mastade av idag och då var solcellen grå.
Jag hade putsat den med tandkräm i våras och jag var nog den förste som gjort det med denna.
Till nästa säsong ska jag prova att lägga på någon form av UV-skydd.

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » mån 30 sep 2019, 11:04

Vindinstrumentet som gör som det vill, och mig tokig!
I vintras lossade jag alla kopplingar, gjorde rent, sprayade på WD 40 och återmonterade allt.
Ingen gråstarr på vindgivaren, nya batterier.
Sjösatte och seglade Gävle-Öregrund och allt fungerade. Helgen efter ut i skärgården för en helgsegling. Inte ett enda litet livstecken från vindgivaren trots bra SRI-värde. Förstod att det skulle bli en sväng till i mastkran :twisted: . Men eftersom jag inte älskar att klättra, så drog jag på det några veckor, och hoppades att instrumentet skulle komma igång. Men icke. Så fick vi ett rejält åskväder en natt, och morgon efter var det lugnt och fint, så det blev mastkran, men döm om min förvåning när jag slog på instrumentet, så fungerade det igen. Men det blev mastkran och en dusch WD 40 utifallatt.
I sommar har instrument fungerat mellan 80-90%. Ibland kan jag ligga på en slör och vindinstrumentet visar att jag seglar dikt bidevind i mellan 15-20 m/s. Ibland snor vinden 360 grader som en tokig.
Så det är väl bara att accepter och leva med eländet.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

hanna136
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 24 jul 2020, 18:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av hanna136 » fre 24 jul 2020, 18:33

Så mycket kunskap ni besitter. Tack för detta! Det hjälpte mig verkligen.

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Sambal » ons 09 jun 2021, 22:19

Min trådlösa givare laddade sitt inbyggda batteri intermittent sommaren 2020. Köpte nytt batteri till i år men nu upphörde laddningen helt och kontakten med mitt SeaData-instrument dog. Det är kommunikationen mellan givare och instrument som felar om instrumentet saknar värde för lufttrycket. Felet bestod i att solpanelens yta blivit mjölkvitt och släppte inte igenom tillräckligt för att batteriet skulle laddas.

Jag hittade en ny trådlös givare hos Benns i Stockholm för endast(!) 6 690 kr. Klättrade upp i mastkranen och bytte givare men ingen kontakt i alla fall. I manualen stod att den skulle parkoppla sig automatiskt med instrumentet - men icke. Ringde Garmin support som upplyste mig om att denna givare, med beteckningen GN2, inte fungerar ihop med min gamla utrustning, som kräver en tidigare version. Denna finns inte i lager och tillverkas inte heller, märkligt nog.

Men när jag beskrev mitt problem fick jag följande tips:
Tvätta av solpanelen på givaren med T-röd, vilket visade sig vara mycket effektivt!
Använd sedan vanlig rubbing för att blanka upp ytan och använd sedan vanligt vax för att skydda ytan under säsongen.
Upprepa valda delar av detta inför varje ny säsong.

Jag har testat den i kväll med en voltmeter och den verkar generera ca 2,5 volt belyst av en normal skrivbordslampa. I morgon testar jag i solsken. Och sen testar jag i båten - innan jag klättrar upp i mastkranen igen.

Tillägg: Efter att ha tryckt in den lilla vita kontakten innanför batteriluckan i givaren och sett att den röda lampan blinkade två ggr så började SeaData-instrumentet visa både vindhastighet och vindriktning. Underbart! Känner mig 6 700 kr rikare...

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » tis 07 sep 2021, 16:11

Hallelulja!
I år (säsong 2021) har mitt vindinstrument fungerat till full tillfredsställelse, förutom några korta minuter. Kan det vara så att Covid-vaccinet även hjälper på trillskande vindinstrument :P ?
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Sambal » tis 07 sep 2021, 20:43

Till min stora besvikelse upphörde kontakten mellan givaren och mina instrument lite senare. Man kollar det som sagt genom att se om det finns något värde för lufttrycket.
Sen har jag noterat följande: Om det har regnat lite på natten eller varit dimma eller mycket dagg så fungerar allt som det ska. Sen när fukten torkat upp tar kontakten slut. Jag tror orsaken är att vattendroppar på solpanelen fungerar som en sorts brännglas som ger lite extra solinstrålning. Detta ger lite extra ström till batteriet som sedan kan leverera under en tid. Men när dropparna torkat upp tar strömmen slut igen.
Jag får helt enkelt jobba lite hårdare med T-röd och rubbing i vinter...

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Sambal » mån 11 okt 2021, 16:35

Nu fungerar den! Efter att ha mastat av satte jag mig med vindgivaren i knät och rubbing på en trasa. Jag gnuggade och gned i säkert 10 minuter med ny pasta och ny trasa åtskilliga gånger tills allt det matta på solpanelens yta var helt borta. Nu är den svartglänsande igen och jag har både testat laddningen till batteriet och att den fungerar mot instrumentet även efter att ha legat i mörker en vecka.

Batteriet ska hålla minst 2,4 volt. Efter laddning har jag mätt 2,7 volt. För att mäta spänningen har jag stoppat ner två knappnålar i den lilla vita stickkontakten och sedan mätt med en vanlig voltmeter. Man får bara passa sig jävligt noga så man inte kortsluter batteriet med nålarna!

Efter detta var jag tvungen att lusläsa manualen för att ta bort kopplingen mot WSI-boxen och sedan återansluta den. Det gör man med hjälp av knapparna på Sea-Data-instrumentet. Manualen finns väl på nätet om någon tappat bort den. Skriv annars en fråga här så kan jag förklara.

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » tis 12 okt 2021, 15:52

Hej Sambal
Jag trodde du hade läst mitt tidigare inlägg om gråstarr på vindgivaren.
Anders S gav mig ett fint tips.
Fixa fram lite UV-beständig självhäftande plastfilm och klistrade det på solcellen. Det har hållit i flera år. Det finns många firmor som gärna skickar ett varuprov om man mailar dem en förfrågan.
Lycka till
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Sambal » ons 13 okt 2021, 13:38

Tack!
Ja, UV-filmen kan vara bra att ha som skydd i stället för att vaxa. Men man måste väl ändå putsa upp den mjölkvita ytan som döljer solpanelen och hindrar ljuset från att ladda?

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Kenta » lör 13 nov 2021, 18:03

Hej igen Sambal!
Jag körde kromglans och polerade upp solcellen. Sen klistrade jag på UV-beständig transparent skyddsfilm för ett antal år sedan, och har sedan dess inte behövt göra något mer. Och i år var första året som mitt vindinstrument fungerade 99%-igt.
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Nexus/Garmin Vindinstrument

Inlägg av Sambal » lör 11 jun 2022, 16:06

Hej Kenta!

Du har helt rätt. I våras (2022) hade jag inte tid att polera solcellen på vindgivaren - den fungerade ju dessutom direkt när jag kopplade in batteriet efter vintern. Men det tog bara två veckor så dog den igen...
Nu har jag polerat och vaxat igen utan resultat. Om det inte möjligen beror på att solen gömmer sig bakom fula lite moln förstås.

Om du läser detta får du gärna tipsa om firmor som säljer UV-skyddande (och självhäftande?) plast som man kan få ett varuprov från. Fast jag kanske hittar något själv om jag googlar.

Edit: Det var inte fel på solcellen denna gång! Utan helt enkelt batteriet - tillverkat 2016 - som ballat ur helt! Köpte ett nytt och allt fungerar som det ska. Garmin rekommenderar att man ska byta vart tredje år så det blir min melodi i fortsättningen. Fast på Erlandssons i Nacka sålde de batteri tillverkat 2019, så det är ju redan gammalt. Eller gäller det kanske bara tre års användning?

Skriv svar