Shipman28-renovering
Re: Shipman28-renovering
Just det. Denna behövs nog med:
Re: Shipman28-renovering
Wallas-uppdatering:
Pumpen är kass. Tror ni jag kan skaffa en ny på t.ex biltema att sätta in?
Pumpen är kass. Tror ni jag kan skaffa en ny på t.ex biltema att sätta in?
Re: Shipman28-renovering
Varför tror du att pumpen är kass?
Den kanske bara har det klassiska felet att kontaktytorna som ger ström till pumpens elektromagnet oxiderat/koksat.
Det kan ganska enkelt fixas genom att fila lite med en brytarfil, eller kanske enklare med ett ganska fin smärgelduk, som man kan gör strimlor av.
Detta brukar få göras varje år vid säsongstart.
Du hittar de där kontaktytorna bak på pumpen under det där gummiskyddet/eltejpen man kan se på din bild.
Den kanske bara har det klassiska felet att kontaktytorna som ger ström till pumpens elektromagnet oxiderat/koksat.
Det kan ganska enkelt fixas genom att fila lite med en brytarfil, eller kanske enklare med ett ganska fin smärgelduk, som man kan gör strimlor av.
Detta brukar få göras varje år vid säsongstart.
Du hittar de där kontaktytorna bak på pumpen under det där gummiskyddet/eltejpen man kan se på din bild.
Re: Shipman28-renovering
Finns en komplett 1800b beskrivning här om du inte har
http://www.varmedoktorn.com/_filebank/d ... s1800B.pdf
Inte mycket som kan krångla på den finns ingen elektronik.
http://www.varmedoktorn.com/_filebank/d ... s1800B.pdf
Inte mycket som kan krångla på den finns ingen elektronik.
Webmaster www.sunwindklubben.se
Re: Shipman28-renovering
Har slipat kontaktytorna till ren yta. Testat den rakt på batteriet. Nytt kablage, rengjort ytor osv. Den är helt död.
Re: Shipman28-renovering
Det är inte typen som kan behöva en knackning eller två för att släppa? Har för mig att någon av wallas pumpar behöver det ibland.
Re: Shipman28-renovering
Ja, om du dessutom sett till att kontaktytorna kommer i kontakt med varandra när du drar kablar direkt från batteriet, och pumpen fortfarande inte reagerar, så är den nog defekt. Jag skulle nog inte nöjt mig där, utan fortsatt riva isär för att hitta det verkliga felet, men det är ju jag det. Jag kan vara irriterande envis.e_gefvert skrev:Har slipat kontaktytorna till ren yta. Testat den rakt på batteriet. Nytt kablage, rengjort ytor osv. Den är helt död.
Jag har å andra sidan också tittat på de där Biltema-pumparna för att slippa den där årliga "igångsparkningen".
Jag misstänker att de ger ett för högt flöde, men vet ej. Skulle kanske kunna lösas med en strypning på ledningen?
Enligt uppgift hade Biltema för ett antal år sedan en bränslepump som var identisk med Wallas-pumpen, men typiskt nog utgått ur sortimentet nu.
Re: Shipman28-renovering
Ja. Får nog bli en renoverad SU-pump från värmedoktorn.
Problemet är väl hur de drivs och styrs. Biltemas, i alla fall den jag hittade, drivs av impeller. SU-pumpen i Wallas är väl tryckstyrd membranpump?
Problemet är väl hur de drivs och styrs. Biltemas, i alla fall den jag hittade, drivs av impeller. SU-pumpen i Wallas är väl tryckstyrd membranpump?
Re: Shipman28-renovering
Winga29 skrev:Ja, om du dessutom sett till att kontaktytorna kommer i kontakt med varandra när du drar kablar direkt från batteriet, och pumpen fortfarande inte reagerar, så är den nog defekt. Jag skulle nog inte nöjt mig där, utan fortsatt riva isär för att hitta det verkliga felet, men det är ju jag det. Jag kan vara irriterande envis.e_gefvert skrev:Har slipat kontaktytorna till ren yta. Testat den rakt på batteriet. Nytt kablage, rengjort ytor osv. Den är helt död.
Jag har å andra sidan också tittat på de där Biltema-pumparna för att slippa den där årliga "igångsparkningen".
Jag misstänker att de ger ett för högt flöde, men vet ej. Skulle kanske kunna lösas med en strypning på ledningen?
Enligt uppgift hade Biltema för ett antal år sedan en bränslepump som var identisk med Wallas-pumpen, men typiskt nog utgått ur sortimentet nu.
Det är värre än så...
SU-pumparna (för en sådan är det nog) har inte bara självdestruerande kontakter, utan också en järnkärna som pumpkolv, som är känslig för smuts och korrosion. Knepet att knacka på dem fungerade inte bara genom att "darra till" kontakterna, utan också att skaka loss pumpkolven/ankaret/järnkärnan i loppet. Fungerar den låter den TICKE-TICKE-TICKE-ticke-ticke...tick...tick...tick då den börjar pumpa.
Så den som har en "förlorad" sådan pump kan börja med att demontera toppen och gå inåt, för att (förhoppningsvis) få loss pumpstången. Här är en bild på hur det KAN se ut: https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0
Anders S