Vilket mastfäste till inre förstag?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Cannon
Trogen medlem

Vilket mastfäste till inre förstag?

Inlägg av Cannon » tor 23 feb 2017, 22:50

Ska köpa fäste i masten (isomat) för ett löstagbart inre förstag.
Det finns tydligen olika varianter
Dels bygelbeslag + pressat öga på vajern
https://www.benns.se/mast-rigg/vantstag ... ire-6-0-35
https://www.benns.se/mast-rigg/vantstag ... iam-123-mm
Och dels hakplåt + pressat hakändstycke på vajern
https://www.benns.se/searchresults?page ... t%206%20mm
https://www.benns.se/mast-rigg/vantstag ... st-pressad

Av bara bilderna tycker jag lösningen med hake verkar både enklare, stadigare och billigare. Dessutom går det ju faktiskt att enkelt helt ta bort staget om man nu skulle vilja det någon gång. Enda risken är väl att det skulle haka ur sig av sig själv någon gång när man lossar förstaget nedtill, men det ska väl inte kunna hända...

Har jag fel eller?

SYBY
Platinamedlem

Re: Vilket mastfäste till inre förstag?

Inlägg av SYBY » tor 23 feb 2017, 23:31

Jag har den första varianten, det är den som Seldén rekommenderar. Ögat har full rörlighet på bygeln.
Det är inga problem att lossa staget, allt som krävs är en mejsel med torx-bit.

Jag är inte säker, men misstänker att hakändsplåten måste monteras från insidan? Alltså att masttoppsbeslaget måste av.
Bygelbeslaget sätts från utsidan.

Cannon
Trogen medlem

Inlägg av Cannon » tor 23 feb 2017, 23:42

Jo det stämmer nog att plåten måste monteras inifrån. Men jag har ett lock på masttoppsbeslaget så det borde inte vara några problem.
Om bygeln: Är den gjort så att mastgodset tar upp lasten direkt, eller är det plåten som först tar upp lasten, som sen överförs via popnitarna till masten?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 23 feb 2017, 23:51

SYBY skrev:Jag har den första varianten, det är den som Seldén rekommenderar. Ögat har full rörlighet på bygeln.
Det är inga problem att lossa staget, allt som krävs är en mejsel med torx-bit.

Jag är inte säker, men misstänker att hakändsplåten måste monteras från insidan? Alltså att masttoppsbeslaget måste av.
Bygelbeslaget sätts från utsidan.
Hakplåten monteras på insidan. Man tar upp ett hål med samma diameter som upphöjningen som hakhålet sitter i. Inga svårigheter, man får bara se till att inte tappa ner det i masten. Till mina backstag har jag hakar/plåtar. Där sitter en liten bygel (troligen Seldentillbehör) över hålet ovanför haken, den gör att haken inte kan hoppa ur.

:o
/T

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » fre 24 feb 2017, 10:57

Cannon skrev:Om bygeln: Är den gjort så att mastgodset tar upp lasten direkt, eller är det plåten som först tar upp lasten, som sen överförs via popnitarna till masten?
Bygelns båda ändar vilar mot insidan av maströret, så det är mastgodset som tar (åtminstone huvuddelen av) lasten.

Jag ser i Seldéns katalog en bild som tycks visa att även hakändssystemet kan användas för förstag...
Bygelbeslaget funkar dock bra och som nämnts, ingen risk att staget lossnar exempelvis i samband med av- och påmastning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 24 feb 2017, 12:18

Hakändstycken fungerar fortfarande, men de kan spricka och tappa styrka på det sättet. Det här varnar tillverkarna för (inte bara Selden) och man bör inspektera fästena från insidan (inte alltid så lätt...) för att se så de är hela, om de inte är av senaste (påstått besvärsfria) modell.

Till ett inre förstag skall man kanske avstå från hakändstycke. Dels rör sig förstaget alltid en smula då det används (och hakbeslaget är inte rörligt i någon större omfattning), dels kan haken hoppa ut om staget är på rymmen i sjögång (då rör sig masttoppen i de mest märkliga krumbukter). Det senare löser förstås skyddsplåten på ett bra sätt.
Anders S

Cannon
Trogen medlem

Inlägg av Cannon » fre 24 feb 2017, 22:53

Ok. Då kanske det får bli bygelbeslaget i alla fall, speciellt då det är mastgodset som tar upp lasten. Låter inte bra om hakändsplåten kan spricka. Vill inte försöka inspektera masten inifrån var och varannat år!
Tack för alla svar!

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » mån 27 feb 2017, 16:34

Hur ser dom där byglarna ut, och var hittar man dom?? Jag "råkade" tappa bägge mina undervant i sjön vid avmastning i somras. så det skulle jag vilja ha skydd mot på något vis.

Såg även att mina hakplåtar hade sprickor i nederkant, finns det olika varianter på det? och var hittar man det?
Svårt att byta?

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 27 feb 2017, 19:15

thomask skrev:Hur ser dom där byglarna ut, och var hittar man dom?? Jag "råkade" tappa bägge mina undervant i sjön vid avmastning i somras. så det skulle jag vilja ha skydd mot på något vis.

Såg även att mina hakplåtar hade sprickor i nederkant, finns det olika varianter på det? och var hittar man det?
Svårt att byta?

/Thomas
Först "bygeln": https://www.benns.se/mast-rigg/vantstag ... holeso5-st

Sedan; finns det sprickor i plåten skall man byta mastbeslaget.

Plåtarna är vanligen lätta att byta. Ofta kan man ta ut dem genom sitt eget hål. Annars får man ta ut dem genom maströret. Så här gör Selden: http://www.seldenmast.com/files/595-832-E.pdf

Men innan du går vidare, så får du reda ut vem som levererat riggens "krok" - alla beslag är inte lika och passformen där är viktig. Selden är rätt vanligt, OS ett annat, Navtec ett tredje och det finns säkert fler.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » mån 27 feb 2017, 22:08

Stort tack Anders! Det ser ju inte ut att vara några konstigheter.

Skriv svar