Slang till däckslänsar
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Slang till däckslänsar
Jag behöver byta slang till däckslänsar, och dragningen av dem sitter så till att jag gärna gör denna åtgärd så sällan som möjligt. Tips på hållbar slang för detta mottages tacksamt. Nu verkar det sitta armerad gummislang, påminner om kylvattenslang. Fungerar det med vanlig armerad plastslang?
- Bilagor
-
- armerad plastslang.JPG (18.99 KiB) Visad 4939 gånger
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Slang till däckslänsar
Om utloppet ligger under vattenlinjen vill du nog ha något som inte spricker efter några säsonger...
Armerad plastslang funkar säkert, men det finns nog olika kvaliteer som med allt annat.
Armerad plastslang funkar säkert, men det finns nog olika kvaliteer som med allt annat.
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Slang till däckslänsar
Ungefär så jag tänkte också, men jag tycker det är en djungel av olika slangar. Den behöver ju inte vara värmetålig, odörtät, sugsäker eller tåla kemikalier. Den ska liksom bara hålla utan att spricka. Befintlig slang (en av dem) har spruckit... efter 40 år. Då löper de ändå genom akterkoj och stuv i sittbrunnen, så de buffas på till och från. Åldras en kylvattenslang långsammare än en armerad plastslang, förutsatt att det bara rinner regn- och slagvatten i den?
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Slang till däckslänsar
Om du bor i Stockholm - åk till Kuntze och snacka slang; de har koll.
Alla borde ha skägg
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Slang till däckslänsar
Nej, men jag jobbar där några dagar i veckan. Ser att det är gångavstånd från Telefonplan. Ska försöka hinna med ett besök i nästa vecka. Tack för tipset!Peter_K skrev:Om du bor i Stockholm - åk till Kuntze och snacka slang; de har koll.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Slang till däckslänsar
Absolut; du går på 10-15 minuter, lätt att hitta - ta till höger vid Kamälgen bara
Alla borde ha skägg
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Slang till däckslänsar
Var tvungen att googla. Värt ett besök bara att få se det där...Peter_K skrev:...Kamälgen...
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Slang till däckslänsar
Den står nästan vid Telefonplans t-banestation numer, mellan Försäkringskassans huvudentré och stationen.
Alla borde ha skägg
Re: Slang till däckslänsar
marede skrev:Ungefär så jag tänkte också, men jag tycker det är en djungel av olika slangar. Den behöver ju inte vara värmetålig, odörtät, sugsäker eller tåla kemikalier. Den ska liksom bara hålla utan att spricka. Befintlig slang (en av dem) har spruckit... efter 40 år. Då löper de ändå genom akterkoj och stuv i sittbrunnen, så de buffas på till och från. Åldras en kylvattenslang långsammare än en armerad plastslang, förutsatt att det bara rinner regn- och slagvatten i den?
Det är, som man säger, "mycket med ett spett".
Självlänsarna och däckslänsarna (egentligen alla slangar som går till undervattensgenomföringar) skall inte bara tåla konstiga kemikalier (vad kan komma vid tvätt, toaspolning, "bakvägen" i konstiga hamnar etc etc) utan också vara hållfasta rent mekaniskt. Slangar som sitter invändigt slipper i alla fall UV-problemet. En annan faktor är värmetålighet (du kan ju tänkas slå ut spagettivattnet, ju...) och brandtålighet, dvs så de inte smälter för minsta lilla brand. (Det låter kusligt, men tänk dig att slangarna går i motorrummet till viss del, där det faktisk KAN brinna, utan att det märks alldeles omedelbart).
Detta sagt, slangarna du visat bild på används ofta i marina sammanhang. Nu är inte alla slangar lika mer än kanske till utseendet, och om de slutar under vattenlinjen är de en del av skrovet och skall vara därefter, så är det. Kuntze bör ha data att lämna om sina slangar. (Även dyr slang är rimlig i lägen där det sitter dyra beslag, ventiler och mycket UH-arbete i trånga hål med i kalkylen)
Anders S
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: Slang till däckslänsar
Tack för tips och tankar.
Jo, jag ska bara ha 6 meter så kostar den 50 eller 350 kr per meter saknar det egentligen betydelse utslaget på många år. Men det känns ändå onödigt att betala ett par tusen extra för en funktion som är helt onödig, förusatt att den billigare slangen uppfyller kraven. I det här fallet går den inte genom motorrummet utan genom akterkoj och stuv. Får höra med Kuntze vad de rekommenderar.
Förra säsongen köpte jag ny pentryslang hos min lokala båttillbehörsbutik som rekommenderade en sort som visade sig vara usel, den började läcka så snart jag spände åt slangklämmorna. Den revs ut och ersattes av annat, men förtroendet fick sig en törn.
Jo, jag ska bara ha 6 meter så kostar den 50 eller 350 kr per meter saknar det egentligen betydelse utslaget på många år. Men det känns ändå onödigt att betala ett par tusen extra för en funktion som är helt onödig, förusatt att den billigare slangen uppfyller kraven. I det här fallet går den inte genom motorrummet utan genom akterkoj och stuv. Får höra med Kuntze vad de rekommenderar.
Förra säsongen köpte jag ny pentryslang hos min lokala båttillbehörsbutik som rekommenderade en sort som visade sig vara usel, den började läcka så snart jag spände åt slangklämmorna. Den revs ut och ersattes av annat, men förtroendet fick sig en törn.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
- Ort: sällan långt från båten
Re: Slang till däckslänsar
När det gäller val av slangkvalitet har Anders S ju redan täckt in det.
Ett alternativ som kräver lite mer initialt arbete, men löser problemet på ett långsiktigt och oerhört mkt säkrare sätt är att plasta igen utloppen från dessa däcklänsar och låta vattnet från däck dränera i sjön överbord utan omvägen inombords. Beroende på hur det ser ut vid relingen får ju lösningen anpassas.
Jag gjorde detta på min US- byggda båt( mkt vanligt på deras sida av pölen) då jag ser det som en säkerhetsrisk och otroligt korkat att först bygga ett solitt skrov och sen borra upp potentiella " båtsänkande" hål precis vid vattenlinjen. På en långseglande båt har vattenlinjen en benägenhet att krypa upp en bit på skrovet och då är dessa dräneringshål plötsligt strax under vwttenlnjen.
Den här typen av konstruktioner utgör skolboksexempel på hur något enkelt kan krånglas till och göras sämre och dessutom dyrare...något som dessvärre bara blir vanligare och vanligare hos segelbåtstillverkarma.
Ett alternativ som kräver lite mer initialt arbete, men löser problemet på ett långsiktigt och oerhört mkt säkrare sätt är att plasta igen utloppen från dessa däcklänsar och låta vattnet från däck dränera i sjön överbord utan omvägen inombords. Beroende på hur det ser ut vid relingen får ju lösningen anpassas.
Jag gjorde detta på min US- byggda båt( mkt vanligt på deras sida av pölen) då jag ser det som en säkerhetsrisk och otroligt korkat att först bygga ett solitt skrov och sen borra upp potentiella " båtsänkande" hål precis vid vattenlinjen. På en långseglande båt har vattenlinjen en benägenhet att krypa upp en bit på skrovet och då är dessa dräneringshål plötsligt strax under vwttenlnjen.
Den här typen av konstruktioner utgör skolboksexempel på hur något enkelt kan krånglas till och göras sämre och dessutom dyrare...något som dessvärre bara blir vanligare och vanligare hos segelbåtstillverkarma.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså