Slang till däckslänsar

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Slang till däckslänsar

Inlägg av marede » ons 15 feb 2017, 14:10

Jag behöver byta slang till däckslänsar, och dragningen av dem sitter så till att jag gärna gör denna åtgärd så sällan som möjligt. Tips på hållbar slang för detta mottages tacksamt. Nu verkar det sitta armerad gummislang, påminner om kylvattenslang. Fungerar det med vanlig armerad plastslang?
Bilagor
armerad plastslang.JPG
armerad plastslang.JPG (18.99 KiB) Visad 4939 gånger
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Slang till däckslänsar

Inlägg av HansH » tor 16 feb 2017, 09:03

Om utloppet ligger under vattenlinjen vill du nog ha något som inte spricker efter några säsonger...
Armerad plastslang funkar säkert, men det finns nog olika kvaliteer som med allt annat.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Slang till däckslänsar

Inlägg av marede » fre 17 feb 2017, 19:06

Ungefär så jag tänkte också, men jag tycker det är en djungel av olika slangar. Den behöver ju inte vara värmetålig, odörtät, sugsäker eller tåla kemikalier. Den ska liksom bara hålla utan att spricka. Befintlig slang (en av dem) har spruckit... efter 40 år. Då löper de ändå genom akterkoj och stuv i sittbrunnen, så de buffas på till och från. Åldras en kylvattenslang långsammare än en armerad plastslang, förutsatt att det bara rinner regn- och slagvatten i den?
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Slang till däckslänsar

Inlägg av Peter_K » fre 17 feb 2017, 19:08

Om du bor i Stockholm - åk till Kuntze och snacka slang; de har koll.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Slang till däckslänsar

Inlägg av marede » fre 17 feb 2017, 19:28

Peter_K skrev:Om du bor i Stockholm - åk till Kuntze och snacka slang; de har koll.
Nej, men jag jobbar där några dagar i veckan. Ser att det är gångavstånd från Telefonplan. Ska försöka hinna med ett besök i nästa vecka. Tack för tipset!
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Slang till däckslänsar

Inlägg av Peter_K » fre 17 feb 2017, 19:40

Absolut; du går på 10-15 minuter, lätt att hitta - ta till höger vid Kamälgen bara ;-)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Slang till däckslänsar

Inlägg av marede » fre 17 feb 2017, 19:46

Peter_K skrev:...Kamälgen...
Var tvungen att googla. Värt ett besök bara att få se det där... :D
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Slang till däckslänsar

Inlägg av Peter_K » fre 17 feb 2017, 22:43

Den står nästan vid Telefonplans t-banestation numer, mellan Försäkringskassans huvudentré och stationen. :-)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Slang till däckslänsar

Inlägg av Anders S » sön 19 feb 2017, 10:34

marede skrev:Ungefär så jag tänkte också, men jag tycker det är en djungel av olika slangar. Den behöver ju inte vara värmetålig, odörtät, sugsäker eller tåla kemikalier. Den ska liksom bara hålla utan att spricka. Befintlig slang (en av dem) har spruckit... efter 40 år. Då löper de ändå genom akterkoj och stuv i sittbrunnen, så de buffas på till och från. Åldras en kylvattenslang långsammare än en armerad plastslang, förutsatt att det bara rinner regn- och slagvatten i den?

Det är, som man säger, "mycket med ett spett".

Självlänsarna och däckslänsarna (egentligen alla slangar som går till undervattensgenomföringar) skall inte bara tåla konstiga kemikalier (vad kan komma vid tvätt, toaspolning, "bakvägen" i konstiga hamnar etc etc) utan också vara hållfasta rent mekaniskt. Slangar som sitter invändigt slipper i alla fall UV-problemet. En annan faktor är värmetålighet (du kan ju tänkas slå ut spagettivattnet, ju...) och brandtålighet, dvs så de inte smälter för minsta lilla brand. (Det låter kusligt, men tänk dig att slangarna går i motorrummet till viss del, där det faktisk KAN brinna, utan att det märks alldeles omedelbart).

Detta sagt, slangarna du visat bild på används ofta i marina sammanhang. Nu är inte alla slangar lika mer än kanske till utseendet, och om de slutar under vattenlinjen är de en del av skrovet och skall vara därefter, så är det. Kuntze bör ha data att lämna om sina slangar. (Även dyr slang är rimlig i lägen där det sitter dyra beslag, ventiler och mycket UH-arbete i trånga hål med i kalkylen)
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Slang till däckslänsar

Inlägg av marede » sön 19 feb 2017, 17:16

Tack för tips och tankar.

Jo, jag ska bara ha 6 meter så kostar den 50 eller 350 kr per meter saknar det egentligen betydelse utslaget på många år. Men det känns ändå onödigt att betala ett par tusen extra för en funktion som är helt onödig, förusatt att den billigare slangen uppfyller kraven. I det här fallet går den inte genom motorrummet utan genom akterkoj och stuv. Får höra med Kuntze vad de rekommenderar.

Förra säsongen köpte jag ny pentryslang hos min lokala båttillbehörsbutik som rekommenderade en sort som visade sig vara usel, den började läcka så snart jag spände åt slangklämmorna. Den revs ut och ersattes av annat, men förtroendet fick sig en törn.
//Martin
Najad 34 HR -77

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Slang till däckslänsar

Inlägg av KaptenKlant » sön 19 feb 2017, 20:23

När det gäller val av slangkvalitet har Anders S ju redan täckt in det.

Ett alternativ som kräver lite mer initialt arbete, men löser problemet på ett långsiktigt och oerhört mkt säkrare sätt är att plasta igen utloppen från dessa däcklänsar och låta vattnet från däck dränera i sjön överbord utan omvägen inombords. Beroende på hur det ser ut vid relingen får ju lösningen anpassas.

Jag gjorde detta på min US- byggda båt( mkt vanligt på deras sida av pölen) då jag ser det som en säkerhetsrisk och otroligt korkat att först bygga ett solitt skrov och sen borra upp potentiella " båtsänkande" hål precis vid vattenlinjen. På en långseglande båt har vattenlinjen en benägenhet att krypa upp en bit på skrovet och då är dessa dräneringshål plötsligt strax under vwttenlnjen.

Den här typen av konstruktioner utgör skolboksexempel på hur något enkelt kan krånglas till och göras sämre och dessutom dyrare...något som dessvärre bara blir vanligare och vanligare hos segelbåtstillverkarma.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Skriv svar