Strypa tryckvatten?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Strypa tryckvatten?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 31 jan 2017, 01:54

Tjo!
Jag har monterat en Johnson 9-liters elpump till färskvattnet. SeSea säljer dom billigt nu. Jag misstänkre lite att nio liter var för mycket, och det var det ju förstås. Vattenåtgången blir enorm... Plus ev risk för läckage.

Kan man strypa vattnet precis efter pumpen med en kulventil eller nåt?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Strypa tryckvatten?

Inlägg av thomask » tis 31 jan 2017, 07:41

Vattenkran??

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Strypa tryckvatten?

Inlägg av HansH » tis 31 jan 2017, 08:18

Läckagerisken blir nog inte mindre för trycket blir väl samma på båda sidor av den något stängda kulventilen. Däremot kan du minska flödet...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Strypa tryckvatten?

Inlägg av Lasse L » tis 31 jan 2017, 09:02

Till tvättstället klämde jag ihop slangen, (när ungarna var små, de ville tvätta och borsta tänder under rinnande vatten.)
Till diskbänken var det full fräs.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Strypa tryckvatten?

Inlägg av T » tis 31 jan 2017, 14:34

Man kanske kan köra pumpen på lägre spänning?

:o
/T

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Strypa tryckvatten?

Inlägg av Lasse L » tis 31 jan 2017, 15:46

T skrev:Man kanske kan köra pumpen på lägre spänning?

:o
/T
Nja, visserligen kommer det mindre vatten, efter en stund.
När fullt vattentryck är "uppe" "sprutar" det på bra när kranen öppnas nästa gång.

Ev läckage har med otäthet/vattentrycket att göra, har inte haft problem med det.
http://lasselundell.se/vvs.html
vvs%20maria.jpg

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Strypa tryckvatten?

Inlägg av Fredrik » tis 31 jan 2017, 17:58

Det kanske finns en ställskruv på tryckregulatorn?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Strypa tryckvatten?

Inlägg av Anders S » ons 01 feb 2017, 09:28

Jag tror också på tryckregulatorn.

Givetvis kommer en strypning (till exempel en "lagom öppen" kulventil att ändra flödet (typ, så att "rinnande tandborstning" kan tolereras) och tryckstegringen på andra sidan strypningen går inte lika snabbt, men trycket kommer att (i princip) vara lika högt, efter ett litet tag.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Strypa tryckvatten?

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 05 feb 2017, 01:33

Anders S skrev:Jag tror också på tryckregulatorn.

Givetvis kommer en strypning (till exempel en "lagom öppen" kulventil att ändra flödet (typ, så att "rinnande tandborstning" kan tolereras) och tryckstegringen på andra sidan strypningen går inte lika snabbt, men trycket kommer att (i princip) vara lika högt, efter ett litet tag.
Jag var in till bekanta som har rörfirma o fick veta att typ alla pumpar har en ställbar fjäder som styr trycket. Så var det även på min Johnsonpump, så jag slackade den så mycket det gick via en mini insexa bakom en tejpbit. Gjorde en hel del. Se n köpte jag en liten kulventil som jag stryper resten med, det går att få en riktigt pyttig stråle om man vill. Tryckregulatorn slår till o från hela tiden, men det är väl byggt för att tåla det. Så nu funkar det kanonbra.

Sen har jag sett att man kan skicka efter dc styrningar för typ 40 kr som får motorerna att gå saktare. Men det här blev ändå så bra att jag troligen skippar det.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar