Sandwich-skrov, hur mkt värme tål Airex/Divinycell?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Sandwich-skrov, hur mkt värme tål Airex/Divinycell?

Inlägg av KaptenKlant » tor 26 jan 2017, 22:24

Kanske någon med mer "ingenjörisk" läggning än jag kan bringa lite klarhet.

Jag har läst att PVC -foam som ovanstående varumärken kan deformeras och försvagas vid så låga temperaturer som 60-65 C

Då jag har en båt med skumkärna i skrovet som nu vistats i tropikerna över tio år, undrar jag i mitt stilla sinne.

Igår roade jag mig med att mäta tempen på däck( ljusgrå halkskyddsfärg) på e.m. I full söderhavssommar 19 grader Sydlig Lat.
Visade sig strax under 60 C. Däcket är balsa i kärnan så rimligen mindre värmekänsligt än skumkärnan i skrovet. Runt 15-tiden på e.m. När solen hade en bättre angreåpsvinkel mot skrovet, mätte jag upp 57C på den mörkbruna randen högt upp på friborden och strax under 50 C ngn decimeter över vattenlinjen.

Frågan är väl då hur varmt det blir innanför det yttre laminatet som är 6-8 mm på friborden. ( jodå, rejält bygge!)

Tilläggas kan att jag inte kunnat hitta minsta tecken på delaminering av PVC-skummet nånstans vilket får mig att betvivla uppgifterna om vid vilka temperaturer det kan börja förlora sina egenskaper. Båten är 33 år och har med bravur klarat allt vi har utsatt den för....

Frågeställningen aktualiseras då jag planerar att nästa torrsättning med värmepistol avlägsna all gelcoat(porös vid det här laget) för en epoxibehandling efter torkning och fuktmätning. Hur långt ner i laminatet färdas värmen? Med värmepistolmetoden räcker det med några enstaka sekunder på en yta, gelcoaten krackelerar och blir itill konfetti väldigt snabbt lämnande en väldigt torr och bra yta jmfrt med slipning eller hyvling. Dessutom mycket kvickare.
Kom ihåg att erfarenhet endast gör att man klantar till det mindre ofta!

Båtar : Southern Cross 35 - Tahiti. H-båt Sthlms N skärgård

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Sandwich-skrov, hur mkt värme tål Airex/Divinycell?

Inlägg av Anders S » fre 27 jan 2017, 19:42

Nu vet ju inte jag vilket sandwichmaterial som använts till just din båt (exemplar), men vad gäller exemplet Airex, så har man två varianter, C70 och C71. Här anger man att C70 tål ca 80 grader, medan C71 (högtemperaturvarianten) tål 140 grader. Med dina mätvärden torde du vara på den säkra sidan - den svala (relativt) insidan kyler ju något. Uppskattningsvis skulle en ommålning till vit färg sänka temperaturen ytterligare 10 grader (i solen) om du nu skulle vara orolig. ( Det är ju lättare än att byta distansmaterial... :P )

http://www.airexbaltekbanova.com/airex- ... -foam.html
http://www.airexbaltekbanova.com/airex- ... -foam.html
Anders S

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Re: Sandwich-skrov, hur mkt värme tål Airex/Divinycell?

Inlägg av KaptenKlant » sön 29 jan 2017, 18:17

Tack Anders S för ett , som alltid, givande och snabbt svar.

Jag har svårt att tänka mig att det ska vara nån fara på taket, men när man googlar och hittar flera avrådande kommentarer från besiktningsmän och liknande så reflekterar man gärna en gång extra.

Jag kommer att testa på en mindre yta först, sen "knacka och lyssna" innan jag går vidare. Rapporterar resultatet hör i sinom tid, troligen början/mitten av April.
Kom ihåg att erfarenhet endast gör att man klantar till det mindre ofta!

Båtar : Southern Cross 35 - Tahiti. H-båt Sthlms N skärgård

Skriv svar