Uthal med utväxling i bom

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Uthal med utväxling i bom

Inlägg av thomask » mån 23 jan 2017, 11:40

Behöver lite guidning hur jag ska göra/vad som behövs för att få till ett bra uthal INUTI bommen. Idag sitter det ett knippe block i bomnocken som tydligen ska fungera som uthal.
Revlinor har jag fungerande i bommen som kommer ut genom två hål på sidorna.
Men uthalet är katastrof. Det sitter en skiva i bakre nocken som säkert har använt förr.

Tänker något i stil med bilden (exempel2) eller bättre. Storen är 25 kvm och är tänkt att bli lösfotat.

/Thomas
[img]
untitled.JPG
[/img]

Edit: Kollade lite närmre på bomnocken just, och såg att det får bara plats lina för ETT rev och ett ev, uthal.
Samma nock som benns Sb7. Jäkla krångel! :x
653010-2_1693.jpg

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av Nils_D » ons 25 jan 2017, 09:26

Jag tror du bör överväga en högre utväxling än 4:1. Jag har på min IF ett lösfotat storsegel på 16 kvm. North sails trimguide för IF rekommenderar minst 6 ggr utväxling för bomuthalet, vilket är vad jag har. Tycker det är svårt att sträcka upp bomliket i hårda vindar. Kan förstås bero på klen skeppare som inte orkar dra ordentligt, eller på dåliga block med hög friktion, men eftersom ditt storsegel är betydligt större tror jag ändå på högre utväxling än 4 ggr för dig.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av thomask » fre 27 jan 2017, 08:32

Tack Nils!
Jag bara undrar hur det ska få plats så mycket utväxling i den lilla bommen, utan att det trasslar in sig i revlinorna som ligger i bommen. Men det kanske funkar.Reven har ingen utväxling, men det kan jag leva med.. Uthalet är viktigast, det använder jag hela tiden.
/Thomas

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av Peter_K » fre 27 jan 2017, 08:44

Jag har en exakt likadan bom och följer därför tråden med intresse.
Idag har jag snik-utväxling; det sitter ett block i seglets horn så jag har 1:2 vilket är för lite för de 18 kvadrat jag har i storen (om jag minns rätt). När det blåser får jag fladdra seglet för att kunna reglera.
Mitt segel har bara ett rev, så jag klarar mig med nocken på bilden. Men - tror Benns har en nock för "single reef" som passar samma bom som har tre trissor.
Alla borde ha skägg

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av barry » fre 27 jan 2017, 09:04

Tycker att du ska fimpa tanken att ha all utväxling inuti bomen. Strulrisken är överhängande och inget man vill hålla på att mecka med när uthalet kört fast i revlinorna och det blåser kuling på fjärden, om man säger så...

Koppla på en utvändig utväxling på uthalstampen vid bomnocken. Upp-och-ner lagom många varv mellan däck och bom tills det är tillräckligt trimbart. Kan ju börja med en 4:1 inne i bomen också och sen koppla på utvändigt extra block om det behövs.

Inte den tydligaste bilden, men så här kan man ju tänka sig som princip. Skalade gula dyneeman till höger är uthalstampen. Oskalade gula som går genom några block är den utväxlade uthalslinan som dras ner till sittbrunnen.
DSC_0899.JPG
utvändig utväxling av uthal

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av HansH » fre 27 jan 2017, 09:35

Jag har storsegel på 26 kvadrat. Trots utväxling inne i bommen är det för trögt för att justera med handkraft.
Lägger tampen på fallwinchen när det behöver tas hem på uthalet.
Och då uthalet har egen avlastare bredvid fallens och revets avlastare så är det väldigt enkelt o smidigt att använda winchen istället för att försöka haka på fler block/utväxling.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av Fredrik » fre 27 jan 2017, 10:07

Jag antar att detta är en självklarhet för de flesta, men då seglet är hårt skotat, måste man släppa på storskotet innan man tar hem på uthalet, annars kan man lätt råka slita sönder något.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av Anders S » fre 27 jan 2017, 10:19

Det är också viktigt att man har uthalet separerat från bomhornets fastsättning i bommen, även om man har seglet lösfotat. (Man har ju, noga taget, seglet "lösfotat" då man revat, ett eller två rev). Det här kan man ordna med en för ändamålet konstruerad löpare för rännan, eller annars med en stropp runt bommen. Det finns de som litar till kardborre till detta... (kardborre finns i stark version, och med stor yta (långt) blir det än starkare).

När man väljer snabbrev kan man också tänka på att belastningen i bomnocken blir mycket stor, särskilt på andra och tredje revet, om man inte säkrar revlöddran (hålet i bakkanten i seglet) runt bommen. Därför finns det de som sätter revlinan i bättre läge, en bit in på bommen. Då är det förstås svårare att dra den inne i bommen.

Sedan, avseende dragkraft: Använder man moderna, stumma linor kan man ha utväxlingen för uthalet vid masten. Då slipper man att ha blocken vid bomnocken. Man behöver då vara säker på att blocket i nocken tål belastningen, den blir stor då man drar hårt.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av thomask » fre 27 jan 2017, 18:02

Tack ALLA för svar,
Benns säljer en likadan bom(profil) med två rev och uthal Skulle vara kul att veta hur dom har gjort. ??
Eller rättare sagt, vad dom har i den.
https://www.benns.se/mast-rigg/bom/benn ... rdbom-sb-7
[img]
SB7.jpg
[/img]

/ Thomas

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av thomask » mån 06 feb 2017, 07:44

Vet inte om det är ett vettigt alternativ, att bara ha ett rev. för att slippa byta ut bomnocken så att jag får ett hjul till uthalet ledigt.
Fick pris från Boding på mässan, och dom ville gärna ha bara ett snabbrev.
Kanske dumt !?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av HansH » mån 06 feb 2017, 08:37

I vilka förhållanden har du tänkt segla...?
På långfärdssegling med mycket öppet hav kanske det behövs ett andra rev, men för skärgårdssegling i måttliga vindstyrkor räcker det säkert med ett rev.
Vi seglar med bara ett rev kopplat. Blåser det så mycket att man behöver minska segelytan ytterligare så tar vi ner storseglet och seglar bara på focken.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Uthal med utväxling i bom

Inlägg av thomask » mån 06 mar 2017, 11:04

Kanske något liknande att stoppa i bommen.?? dar nedre trissan ar den som sitter i bomnocken, och andra anden till wire/uthalsvagn
[img]
15622.jpg
[/img]

Skriv svar