Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Inlägg av peon » sön 08 jan 2017, 13:22

Affären som servar den sa att diverse reparationer gick på 3000 och erbjöd mig en ganska ny 4-taktare istället. Dock har min gamla suzuki funkat utmärkt till min segelbåt och ingen tjuv har tyckt det varit mödan värt att stjäla den. Dock är den från -92 och är ju lite rädd att den har sett sina bästa dagar. Men en 2-taktare är kanske enkel att hålla liv i? Är det värt att reparera den?

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Inlägg av J@nne » sön 08 jan 2017, 16:55

Vad skulle repareras? En tvåtaktare med bra kompression och skapligt bra skick i övrigt kan vara värt att reparera just med det som du själv nämner, stöldrisken av en fyrtaktare. Dessutom är de mycket tyngre. En fyrtaktare drar dock mindre med bränsle och går oftast tystare. Jag har dock tre fyrtaktare i nuläget och ser väl ingen anledning att byta tillbaka till tvåtaktare då de ryker en hel del och luktar apa.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Inlägg av HansH » mån 09 jan 2017, 08:04

En gammal tvåtaktare som sköts ordentligt (servas) är nästan outslitlig.
Vi sålde nyligen en Yamaha från ca -80 där ena tändspolen behövde bytas, annars var den i bra mekaniskt skick (exteriört såg den däremot skruttig ut = ingen stöldrisk).
Ungefär som gamla mopeder från 70-talet. Nya ramlager och kanske en ny kolv, så snurrar de ytterligare många år.
Men om du lämnar in den så kostar det snart mer än vad det smakar - arbetskostnaden drar lätt iväg.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Inlägg av Anders S » mån 09 jan 2017, 13:56

Det går väl att tänka sig att en ny impeller och ett gäng packningar i växelhuset, ihop med arbete, tändstift och litet pyssel kan bli några timmars arbete och en tusenlapp i delar, alltså 3000 kronor. Alternativet, en bättre begagnad fyrtaktare brukar kosta mera, men det är alldeles klart att en fyrtaktare är en bättre motor, för dig och för andra.
Tvåtaktarens problem är att den drar mer bensin och släpper ut mycket av den oanvänd i vattnet. Man kan delvis minska effekterna av det om man kör på alkylatbensin, miljövänlig tvåtaktsolja och lär sig var motorns "sweetspot" ligger, där den går bäst och bränner upp bränslet. Tomgång skall undvikas, även om ett stilla puttrande uppfattas positivt för stunden. Men om man kör en liten tvåtaktare som hjälpmotor på en segelbåt fungerar det nog.

En mig närstående person köpte en liten fyrtaktare till sin segelbåt, och finner att för att den (IOFS generösa) garantin skall gälla, så krävs en service varje år, en service som kostar 800 spänn, enbart för oljebyte och en avtorkning av smutsiga fingrar... (Dvs, reparationer av slitdelar, propellerskador, fiskelina i packboxar etc etc blir extra). Oklart, alltså om skillnaden mellan en ny motor och en gammal är så stor.
Anders S

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Inlägg av peon » tis 10 jan 2017, 16:59

Problemet är att det rinner in vatten i växelhuset.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Inlägg av HansH » ons 11 jan 2017, 10:14

peon skrev:Problemet är att det rinner in vatten i växelhuset.
Rinner låter väldigt dramatiskt...
Troligen är det packboxen/packboxarna (radialtätning är väl det tekniskt rätta namnet) på propelleraxeln som är slitna och behöver bytas.
De är ofta billiga standardtätningar som går att köpa för några tior på nätet eller närmaste återförsäljare av lager och tätningar.
En bra verkstadshandbok eller sprängskiss, alternativt en titt på Youtube (sök på "Replacing leaking prop shaft oil seals on an outboard motor").
Krävs inte nån raketforskare för att klara av att byta :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Inlägg av Anders S » ons 11 jan 2017, 10:20

peon skrev:Problemet är att det rinner in vatten i växelhuset.
Tänk att jag gissade på nya packningar i växelhuset... :mrgreen:

Räcker det med nya packningar kan man fundera på saken, kanske om man kan laga med begagnade delar om det gått hål eller korroderat, men "rätt tillfälle" att byta upp sig till en fyrtaktare är ju annars i just det här läget (3000 kr är ju en del).

Vi seglare/jolleägare som inte använder motorn många timmar får annars problem att räkna hem ett motorbyte om den gamla tvåtaktaren fungerar. Det är inte bara driftkostnaderna som räknas, utan också miljöbelastningen, både för den gamla motorn då man kör den, och den nya motorn då den tillverkas och skickas till kunden. Kör man bara ett par timmar varje år kan det dröja riktigt länge innan det blir "vinst". (Jag köpte fyra liter alkylatbensin 2015 till min nästan-2-hästars Yamaha, har kvar litet fortfarande).

Men är gamla motorn TRASIG blir det lättare att motivera en ny (för dig), särskilt om den är litet snällare mot miljön.
Anders S

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Inlägg av Westcoast » ons 11 jan 2017, 12:14

Alternativt så köper man en begagnad motor...

Tvåtakt: 4/5 hk Mercury från -95 med 3 månaders garanti för 3.800:-
https://www.blocket.se/goteborg/Mercury ... ?ca=15&w=3

Fyrtakt; 6 hk Mercury från 2014 för 5.700:-
https://www.blocket.se/goteborg/Utombor ... ?ca=15&w=3

/Westcoast

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Inlägg av Anders S » tor 12 jan 2017, 22:08

Westcoast skrev:Alternativt så köper man en begagnad motor...

Tvåtakt: 4/5 hk Mercury från -95 med 3 månaders garanti för 3.800:-
https://www.blocket.se/goteborg/Mercury ... ?ca=15&w=3

Fyrtakt; 6 hk Mercury från 2014 för 5.700:-
https://www.blocket.se/goteborg/Utombor ... ?ca=15&w=3

/Westcoast
Spontant känns ju den nyare motorn mer vettig, trots sitt högre pris. Men man får en tyngre motor att hantera, om effekten är jämförbar.
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Värt att reparera en gammal 2-taktare?

Inlägg av Nils_D » fre 13 jan 2017, 10:09

Anders S skrev:
Spontant känns ju den nyare motorn mer vettig, trots sitt högre pris. Men man får en tyngre motor att hantera, om effekten är jämförbar.
En viktigt fråga är förstås om vikten är viktig :)

En båt med bred och bärig akter kan klara en tyngre motor än en med en mer traditionellt skärgårdskryssarinspirerad skrovform. Från egen erfarenhet vet jag att t.ex. en RJ 85:a, eller H-båt med en tung motor i aktern får helt andra seglingsegenskaper än en med en lätt motor, medan det verkar som om klassiska 70-tals Maxibåtar som 68 och 77 påverkas mindre negativt (även om det alltid är bättre med lätta ändskepp förstås).

En annan aspekt på vikt kan vara hur lätt det är att dra motorn upp och ner. Men givet att du och din båt klarar den större vikten skulle jag definitivt gå på Anders S förslag och köpa den nyare 4-taktaren. När det gäller den Mercury som nämns finns det också möjligheten att byta till en propeller med för en segelbåt bättre anpassad propeller. Jag har en sådan och har mycket goda erfarenheter av den bättre dragkraften och bättre back-/bromsförmågan den ger

Skriv svar