Nöjda med Boatwasher bottentvätt - fungerar det?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Nöjda med Boatwasher bottentvätt - fungerar det?

Inlägg av Kalle Kula » ons 14 dec 2016, 09:29

Nytt försök att få vettiga svar på min fråga ställd i forumet igår..
Har Du inte adekvata svar på det jag frågar efter så låt bli att svara..!

Det enda som händer är att konversationstrådarna blir långa med tramsartade svar som inte överhuvudtaget tillför något till frågeställningen.

Min fråga är enkel och rak..och jag är väldigt nyfiken på svar från de som kan ha erfarenhet av företagets system!
Skärpning...vi förstör bara ett forum som tidigare var väldigt bra..låt inte detta gå samma väg som så många andra..
Mvh

/Ola

++++++++++++++++++++++++++
Hej alla

Överväger att inte bottenmåla till våren utan att istället börja använda mig att metoden att en gång i månaden tvätta botten i en bottentvätt.

Kostnadsmässigt blir det ingen större skillnad..och hur väl Hempels Mille Extra fungerar på Västkusten har jag efter många år bra koll på!

Men hur bra funkar Boatwashers anläggningar?

Jag har en fenkölad segelbåt, frihängande roder och rak axel med en 3-bladig propeller bakom en stödbock. Kölen har en tvärskepps ca 50 cm vinge/bulb längst. (Jag har kollat är med företaget och det skall fungera, möjligt att borstarna inte kommer åt längst ner i vinkeln mellan kölblad och bulb)

Hur fungerar det med tvätt på västkusten? Inte tycka, inte tro utan fakta..

Ni som gör det i bräckt och sött vatten..hur funkar det rent allmänt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nöjda med Boatwasher bottentvätt - fungerar det?

Inlägg av Anders S » ons 14 dec 2016, 16:01

Svår fråga.

Vi har diskuterat saken lokalt (i Lomma) och vi har dömt ut båttvätt som icke fungerande efter en utvärdering. Argumentet var att a) segelbåtar med köl fungerar inte lika bra som motorbåtar och att b) beväxningen (Lomma=Öresund) är på en nivå som gör det orealistiskt att bara tvätta några gånger på säsongen (stor skillnad mot östkustvattnen, men bättre än på riktiga västkusten). Sedan finns c) ett problem med bottentvätt som går ut på att båtar med gammal (gift)färg släpper denna lokalt och att d) uppsamlingen blir knepig. Alternativet kräver att man inte målar om det skall fungera, och samtidigt att man kan tvätta med ca två veckors mellanrum (eftersom man inte har färg).

Det är egentligen inget svar på din fråga, men jag vet att västkustklubbarna är mer reserverade än östkustklubbarna vad gäller denna lösning rent allmänt och det är särskilt kritiskt för segelbåtar (mycket mer svåråtkomliga ytor och stor känslighet för påväxt). Jag skulle inte vara särskilt optimistisk

Alternativet för oss var (och blev) en lyftkran, med möjlighet till rengöring med masten på, upp till 12 ton eller så - oavsett om båten är målad eller omålad (reningsanläggning, spolplatta återvinning av spolvatten etc). Så blev det.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nöjda med Boatwasher bottentvätt - fungerar det?

Inlägg av stangen » tor 15 dec 2016, 14:27

Jag har testat båttvätt en gång på min NF (fenköl, VP drev och roder på akterspegeln). Funkade ganska kass, borstarna lämnade massa gräs framförallt midskepps undertill och akteröver, och lade ner tankarna på att måla giftfritt.
Men sedan något år har klubben (Sthlmstrakten) skaffat sublift och spolplatta så nu är tankarna om giftfritt tebaks.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: Nöjda med Boatwasher bottentvätt - fungerar det?

Inlägg av stockankare » lör 17 dec 2016, 13:39

Har testat, är nöjd. Båten i xelösund, ingen påväxt trots bara 2 tvättar i år, sista i mitten augusti.
Fenköl, tvättade i nyköpings hamn sista gången, en nybörjare körde maskinen och vågade inte tvätta aktern av rädsla för att förstöra s-drevet, jag kontaktade tillverkaren som sa att det går bra men att man ska vända borstriktningen vid akter för att inte skada drevet

Skriv svar