Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Sailbear » lör 05 nov 2016, 11:12

Hej

Jag håller i detta nu på och installerar vattenburen värme i båten. Har tidigare haft en Refleks med strålningsvärme. Den nya kaminen är en lite udda modell av märket T4. Hur som är det inte det som är problemet.

Jag har blivit väldigt konfunderad av expansionskärlet och gällande vart i systemet jag ska montera det. Kunde inte sova inatt och plöjde igenom så mycket jag kunde hitta på nätet. Som ofta är finner man en mängd olika svar, tänkte därför ställa frågan här.
Expansionskärlet är inte det samma som i Glembrings installationsanvisningar, utan istället för ett rör som vattnet kan gå upp och expandera genom via ett t-rör. Ska vattnet cirkulera genom kärlet dvs en in och en utgång . Detta ställer till det lite med monteringen, både tekniskt och rent mentalt. Är rädd att få kärlet lite för högt upp nu när allt vatten ska passera där. Eller har jag förstått något fel?

Cirkulationspumpen tänkte jag montera på lägsta möjliga punkt innan kaminens inlopp, dvs där vattnet är så kallt som möjligt.
Expansionskärl ska monteras så att det är systemets högsta punkt, enligt tillverkare precis i början vid kaminen utlopp.
Det som gör mig konfunderad är att jag på många ställen läser att det är fördelaktigt att montera expansionskärlet så att vattnet snabbt tar sig till pumpen. Då det då blir lättare att köra runt vattnet och bli av med luft i systemet. Så blir det inte om jag monterar det som beskrivet. Vägen baklänges ner till pumpen blir troligen inte den enklaste vägen för vattnet.
Så min fråga är kortfattat, - spelar det så stor roll vart i systemet jag monterar expansionskärlet så länge det är den högsta punkten i systemet?

Tackar för snabba råd och tankar då jag helst vill få systemet körandes nu i helgen (kylan är ju på ingång)

Bild på expansionskärlet.
Bilagor
imagegen.png
imagegen.png (24.14 KiB) Visad 8565 gånger

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Seawolf » lör 05 nov 2016, 16:10

Jag antar att expansionskärlets högra anslutning är dess utlopp. Detta bör leda direkt till cirkulationspumpens sugsida. När man då kör systemet så komer pumpen att alltid få vätska till sig, och trycker det sedan runt i systemet. När det då kommer lite luftblåsor farande så åker de upp i expansionskärlet, och hinner stiga upp till ytan innan de sugs ned i pumpen igen.

Det där med varmast och kallast i ett cirkulerande system innebär oftast bara kanske 5 graders skillnad, och det är betydelselöst jämfört med att pumpen skall ha maximal chans att alltid suga vätska utan luft.

Det brukar vara svårt att få bort all luft i radiatorslingan med sina slangar. Även om man lyckas första gången så bruka lösta gaser i vätskan "avdunsta" efter hand så nya luftfickor uppstår. Det tar liksom aldrig slut..... På min båt har jag löst det med att i serie med den vanliga (lilla) cirkulationspumpen ha en med mycket rejälare kapacitet (och stor strömförbrukning) som jag kan slå på några minuter när jag har anledning att misstänka att det behövs. (plask-porlande ljud) .

Det brukat också vara svårt att få ett system med slangar och radiatoret etc. tätt i ett glykolfyllt system. Glykol är väldigt "rymningsbenäget".
Man bör ansolut använda en typ av slangklämmor som fjödrar i stället för att skruvas ihop, för när slangarna blir varma och mjuka så ger de efter. Den andra väldigt effektiva åtgärden är att använda t.ex. Biltemas VVS-tätning:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Kemik ... 000031881/
Den är som snor först, vilket gör det enkelt att trycka på slangar på rörstosar etc, och den polymeriserar sen till en halvfast massa som ändå är lätt att vrida isär senare om det behövs. Jag använde den och fjädrande slangklämmor:
http://www.hjertmans.se/produkter/varme ... rslang-fp4
när jag installerade 10 raditorer, en värmare, ett expansionskärl, två cirkulationspumpar och en elpanna samt en massa slangböjar med skarvanslutningar, över femtio slangklämmor. Det blev tätt i första försöket. (Har aldrig hänt tidigare då jag gjort liknande installationer )
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Calle C » lör 05 nov 2016, 18:46

Expansionstank med gummiblåsa kanske kan passa dig
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Sailbear » tis 08 nov 2016, 21:53

Tack så mycket för ditt utförliga svar Seawolf!

Som du skriver är det nog så det är tänkt att fungera, och det är ju inte så dumt, har väl lite oro över hur tungt det blir för pumpen. Men det är en bra
pump på 15/h så jag hoppas det ska räcka. Systemet är i övrigt otroligt enkelt. Endast 5 radiatorer samt lite kopparrör och ytterst få böjar.
Så jag hoppas expansionskärlet och pumpen fixar biffen med luften i systemet.

Monterar nu expansionskärlet och pumpen tillsammans så som du beskriver. Tyvärr var jag lite väl optimistisk som trodde att jag kunde bli klar i helgen. Men fördelen är att jag hinner till biltema och handla tätningen du länkad till.

Calle C, och tack till din input. Nu är expansionskärlet redan inhandlat, och vintern redan kommit så jag kör på med detta :)

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Spider » tis 08 nov 2016, 22:20

Calle c. Var hittar man sådana?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Calle C » ons 09 nov 2016, 12:34

Spider skrev:Calle c. Var hittar man sådana?
Finns lite överallt
I Göteborg finns Sprayprocesser AB som säljer sådana i olika storlekar.
Kolla och sök på RO-tank
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Sailbear » mån 21 nov 2016, 08:51

Så där ja.. Nu är systemet färdigbyggt och "huvudvärken" kommit istället ;)

Systemet är tätt och fint än så länge, pumpen dundrar på kraftfullt men ljudlöst, kaminens regulator krånglar men det brinner för det mesta, är man hemma i båten kan man hålla liv i den med renspinnen (Ska rengöra regulatorn idag). - Men väldigt lite värme ut i radiatorerna!

Systemet är mycket enkelt och jag har listat och utvärderat vad jag tror är fel. Vore intressant att höra vad ni tror om det hela.

Problem nr1
Jag tror pumpen är för stark. Jag har ofta läst att ju snabbare vattnet cirkulerar ju bättre, men jag tror faktiskt det cirkulerar för snabbt här. Pumpen är monterad efter expansionskärlet, men trots det är det full sjögång i nämnda kärl. Tror inte det brukar vara så :)
Pumpen är på 15l/m. - Lösning, ny pump (trist att köpa en till om det inte hjälper, funderar på att försöka driva pumpen med någon 220v adapter, på typ 6 volt och se vad som händer.

Nr2. Att regulatorn behöver rengöras. Uppenbart är det så, men stor del av dagen brinner den ändå helt Ok. Så jag tror jag skulle plockat ut mer värme än jag kunnat trots detta.

Nr3. Luft i systemet, ytterst tveksam till detta. Dels pg a expansionskärlet utformning, men också att systemet är så enkelt (endast fem radiatorer och få böjar) och det faktum att pumpen är så stark borde hålla luftfickor borta. Har luftat men otydligt om det kom någon luft.
Ska dock montera en till luftningsnippel i systemet idag och se om det kan hjälpa.

Tackar för tankar och idéer!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Seawolf » tis 22 nov 2016, 07:35

Du får ange mer om värmartypen, dess effekt etc.
Det enda som påverkas av valet av pump är hur stor temperaturskillnad det blir mellan in till värmaren och ut ifrån den. Om flödet är för lågt kan värmaren koka, och innan dess kan den ha ett övertemperaturskydd som löser ut. Men en "för" stor pump gör bara livet lättare för värmaren. Så länge du märker att det far runt vätska i expansionskärlet behöver du inte bekymra dig för luftfickor, det enda de kan orsaka är att där fickorna finns så blir inte rör/slangar/radiator lika varma som övriga.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Sailbear » tis 22 nov 2016, 09:34

Jo värmaren är ju en udda skapelse men lik Refleks och Glembring, 4T heter fabrikatet (Danskt), finns tyvärr inte längre. Men mycket Refleks och Glembring delar passar det mesta. Kaminen är på 2kw. Nu har jag rengjort regulatorn och nu är tempen något högre och lågan är fin. Tror inte kaminen är använd så mycket, regulatorn var ren o fin, men gängtejp hade fastnat i utloppet och gjorde förbränningen ojämn.

Man har ju läst så mycket om tröga system så jag ansträngde mig ordentligt med att ha raka så raka ledningar som möjligt. Finns två 90 böjar på hela systemet förutom pumpens egna. Så jag tror att det blivit lite för bra. Vattnet passerar kaminen för snabbt och hinner sen kylas ner på vägen runt i systemet. När jag öppnar för att lufta sprutar det det ut fullständigt.

Ska prova att strypa systemet med kulventil precis efter kaminen så fort jag får chansen, som tur är värmer ju skorstenen också. Men jag får stödvärma med en avfrostare just nu.
Jag har strypt flödet något med klämmor på slangen och tyckte att det hjälpte.

Verkligen tack för tipset om vvs tätningen från Biltema, den har varit super!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Anders S » tis 22 nov 2016, 10:30

Att mäta är att veta:

Hur mycket bränsle förbrukar värmaren per timma (diesel?) ?
Det här berättar för dig hur mycket värme kaminen genererar. Jag förväntar mig, (litet tumregelmässigt) att en 2 KW kamin som lämnar 2 KW skall dra 2 dl diesel i timman, minimum). Drar den mindre, lämnar den inte 2 KW.

Vilken temperatur har vattnet ut, respektive in till värmaren ?
Det här berättar för dig hur bra verkningsgrad du har i radiatorerna, och (framförallt) om kaminen verkligen värmer radiatorerna. Notera nu att skillnaden mellan ut och in inte skall vara särskilt stor, men den måste finnas. Om din kamin inte värmer vattnet måste det finnas en förklaring, som kan vara att effekten är mycket lägre än du tror (inställning, troligtvis) eller att värmeslingan inte värms, av någon anledning.
Anders S

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Sailbear » tis 22 nov 2016, 21:48

Jo, du mäta vore nog på sin plats. Nu är jag ganska irriterad. En lärdom jag gjort är att inte installera värmesystem precis när vintern står vid dörren.
Vinsten av att ha monterat kulventilen för att strypa flödet är minimal.
Regulatorn är rengjord och brinner jämt och bra. Dock inte så stor skillnad från mellanläget till högsta.
Experimenterat en del drag och längd av skorsten, då det är väldigt vindstilla så la jag på nära en meter på skorsten (oisolerat rör utomhus).
Av detta blev radiatorerna blev bara kallare, men skorsten väldigt varm. Nu går tankarna på att lägga in den gamla Refleksen strålningsvärmare igen.. Men inte så kul när man lagt mycket pengar på resten av systemet.

Har dåligt med instrument att mäta med. Men tempen på ut och in vatten skiljer sig inte så mycket, alla radiatorer är lika ljumna dessutom. Det gör verkligen skillnad i boendeklimatet att ha det igång just nu, men vintern räcker det knappast till för. Skulle uppskatta vattentempen till ca 35-40c.

Så min analys just nu är att kaminen inte värmer slingan som den ska och att det mesta av värmen försvinner ut genom skorsten..

Ska försöka leta efter manualer till just detta märket, men eftersom det är en ovanlig modell är det en aning svårt att hitta info.
Vi har troligen en något för kort skorsten. Men det funkade fint med vår gamla Refleks o den värmde på bra mycket med sina 1,6kw, långt mycket mer än en fläkt på 2kw..

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Sailbear » ons 23 nov 2016, 15:06

Bevakade lågan mycket igår och konstaterade att det inte brinner fullgott.
Ska göra ett test ochans kolla hur lång tid det tar för den att sluka en liter. Likaså experimentera med hur den fungerar med kortare bränsle ledning. Tycker pumpen borde klara det, men den drar också bränslet genom Gav filter o en del svåra vinklar. Det är precis som att den inte fyller upp regulatorn fullt upp.
Är här någon expert på regulatoner?
Hur som helst är den noga rengjord och allt såg bra ut. Men kanske kan fjädrarna bli för slappa?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Lasse L » ons 23 nov 2016, 17:42

Förr i tiden ner oljan var billig tändes kaminen på hösten och släcktes på våren fast ingen bodde i båten.
Då kunde man hos Glembring lämna in regulatorn och få en utbytes.
Kanske en lösning för att få en perfekt justerad regulator.
Fast jag anser mej händig gick jag bet på att själv få "sprutt" på den.
http://lasselundell.se/teknik.html
http://lasselundell.se/wallas.html
http://glembring.se/

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Sailbear » tor 24 nov 2016, 19:39

Jo det hade inte varit så dumt att kunna byta ut, tack för fina länkar. Verkar som du har en del projekt igång Lasse L, vad är det för båt du har?

Jag tänkte - Tur att jag två kaminer, så idag monterade jag den gamla, och den hade samma problem med lågan som den nya, men mer därtill. Däremot blir den ju varm direkt och sprider den lilla varme den får.

Trodde tidigare att problemet var löst och skrev det här, men tyvärr hade jag fel. Kaminen slocknade inatt igen. Nu ska jag utföra ett par experiment för att se om jag hittar någon lösning.
Nr1 att testa nu är att koppla slangen direkt till regulatorn, dvs utan snabbkoppling. Tänker att kopplingen kanske kan vara boven i dramat, men troligen inte.

Nästa är att montera gravitationstanken, får se hur det går.
idéer och tips mottages gärna!

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Installerar vattenburen värme.. Och blivit lite konfunderad

Inlägg av Sailbear » mån 05 dec 2016, 16:40

Tänkte mest uppdatera om att det var den nya pumpen som felade. Har fungerat med gravitationstank i över en vecka nu.
Leverantören ska skicka en ny pump imorgon. Tyvärr är det nu den gamla kaminen som brinner nu dvs inget vattenburet.

Anledningen till att det är den gamla kaminen som brinner är att jag råkade skada en O-ring inne i renspinnen (eller den del där man sticker in den för att vara exakt). Rengjorde tydligen lite för aggressivt , men man kan ju också tänka sig att den o-ring hade några år på nacken. hur som helst läcker det en del där nu..
Problemet är att tillverkaren av denna rensnål inte finns längre och jag vet inte vilka dimensioner denna o-ring behöver ha eller hur den ska se ut.
Är det någon som har en lösning på detta tar det tacksamt emot.

Så jag funderar på att plombera rensnålen med en stor bult och en passande gummibricka. Någon som provat något dylikt ingrepp?
Tanken är att stänga av kaminen varje gång jag tänker rengöra med rensnålen och då skruva ur bulten och skruva i delen med rensnålen.

Skriv svar