Trögt uthal Maxi 77

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Maxi77
Rookie

Trögt uthal Maxi 77

Inläggav Maxi77 » fre nov 04, 2016 6:26 pm

Hej!
Uthalet på min Maxi 77 är helt omöjligt att spänna när man väl släppt ut det. Jag är nybliven båtägare och har inte någon tidigare erfarenhet av att trimma just uthalet. La märke till problemet nu när jag gjorde en översyn av bommen som är den ursprungliga varianten dvs inte av Seldén typ. Ska det va trögt? Om inte, vet någon hur man kan åtgärda det? Hela mekanismen är inbyggd i bommen som inte går att skruva isär.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Trögt uthal Maxi 77

Inläggav Anders S » lör nov 05, 2016 9:09 am

Maxi77 skrev:Hej!
Uthalet på min Maxi 77 är helt omöjligt att spänna när man väl släppt ut det. Jag är nybliven båtägare och har inte någon tidigare erfarenhet av att trimma just uthalet. La märke till problemet nu när jag gjorde en översyn av bommen som är den ursprungliga varianten dvs inte av Seldén typ. Ska det va trögt? Om inte, vet någon hur man kan åtgärda det? Hela mekanismen är inbyggd i bommen som inte går att skruva isär.

Tack på förhand!

Det skall (såklart) inte vara trögt, men med ålder och slitage kan det bli så.

Man brukar kunna lossa beslagen i bommens ändar. Om de är nitade borrar man rätt lätt ut nitarna och sedan kan man vanligen knacka/dra ut beslagen. Finns det en sträcktalja /utväxling inne i bommen får man litet eftertänksamt dra ut denna (det räcker oftast att lossa ena änden i så fall) men vad du gör, se till att noga fästa en tunn draglina i alla ändar som vill krypa in i bommen. Ta bilder för att se hur allt satt!

När du monterar tillbaka KAN man använda skruv, men tänk på att (plåt)skruvar är vassa och fångar tampar mycket lätt. Nitar är snällare, mer rundade.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Trögt uthal Maxi 77

Inläggav Fredrik » lör nov 05, 2016 10:49 am

Hej,
Ett bomuthal till en Maxi 77 har i allmänhet aldrig fungerat särskilt bra, inte ens då det var nytt! Jag föreslår att du tittar lite på hur du kan bygga en ny uthal med kaskadutväxling inne i bommen om du ändå ska öppna upp beslagen. Några meter dyneema och några såna här lågriktionsringar är perfekt för att bygga ett tiktigt proffsigt bomuthal för några hundralappar:
http://www.hjertmans.se/produkter/segli ... iktion-6mm

Maxi 77 har ett ganska litet storsegel, du kan tänka "jolle" när du monterar kick, bomuthal etc, du behöver inte tjockare tampar än du klarar av att hålla i. Genom att hålla nere dimensionerna till 3-4mm på dyneeman inne i bommen blir det låg friktion och lätt att dra. Dessutom rätt billigt. Jag skulle inte satsa på att bara smörja upp det som sitter på båten, har det suttit däe i 40 år är det dags för uppgradering till moderna material!
X-342 SWE 18 "Kexet"