Motorkonservering på land - MD5

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Arkstedt » tis 01 nov 2016, 10:56

Hej!

Jag har såhär lagom till den första frosten insett att motorkonservering av inombordaren bör göras på min Albin 79.

Som förhållandevis händig, men komplett novis inom båtägande och MD5-mekande har jag skumläst konserveringsråd avseende MD5-motorer på diverse forum, men tycker mig inte ha hittat några glasklara svar på vad som borde/måste göras, eller hur.

Båten står för närvarande på land och jag har förstått att detta ställer till en del bekymmer vad gäller start av motorn, vilket tycks vara ett krav för att kunna mata in glykolblandning i kylsystemet - eller? Finns det någon speciallösning för att pumpa igenom frostskyddande vätska utan att starta motorn?

Som jag tolkat det så bör det vara möjligt att torrköra motorn en kort stund så länge impellern först demonteras(?) Därtill verkar det rimliga vara att ha en glykolblandning i en hink i sittbrunnen med slang för självfall in i kylsystemet. På albin 79 sitter kylvattenintaget på kölen med en sil på utsidan, så att koppla en slang på befintligt kylsystem är ogörligt, är det några bekymmer att demontera befintlig slang och koppla en ny direkt på intaget i motorn?

Mitt huvudsakliga mål är att skydda motorn från frostsprängning och direkta skador som kommer av vinterförvaring utomhus och under nästa säsong vara duktigare och genomföra oljebyte innan upptagning.

Finns det någon som har en berättelse för hur ni gjort i motsvarande situation, eller tips om hur jag bör göra?

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Göran A » tis 01 nov 2016, 12:00

Varför kan du inte starta motorn på land?
Jag brukar fylla en hink med vatten och placera den ( hänger i ett rep från akterpulpiten) så att vattnet från motorn hamnar i hinken och går runt i systemet.
Efter att motorn blivet varm så fyller jag hinken med en glykolblandning och låter det gå runt några gånger.
Skall du också byta oljan i motorn så är det en förutsättning att motorn är varm för att få ut den gamla oljan.
Hinner du inte konservera motorn innan kylan kanske det är säkrast att tappa ut vattnet ur motorn, men det är ingen bra lösning att låta den stå så under vintern. Kan vara kvar vattenfickor som kan ställa till problem och tror att det inte är bra ur korrisionssynpunkt.
Göran A

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Arkstedt » tis 01 nov 2016, 12:39

@Göran A

Jag vet inte om jag kan starta/köra motorn på land då jag inte vet hur jag ska lösa inkommande kylvatten. På min Albin 79 sitter inloppet på sidan av kölen med någon slags sil på utsidan. Ska jag helt enkelt koppla en separat slang direkt på kylvattenpumpen och dra slangen till en hink eller motsvarande i sittbrunnen (bör ju vara högre än motorn för att få självfall) eller duger det att ha en hink stående på durken vid motorn?

Hur stor behållare med kylvatten/glykolblandning behöver jag ha vid inloppet för att motorn ska hinna bli varm och se till att den går igenom systemet?

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Göran A » tis 01 nov 2016, 13:18

Du kopplar en slang vid impellern ( ersätter den slangen som kommer från drevet) och lägger slangen i hinken med vatten.
När du startar motorn början den att suga vatten ur hinken.
Har du begränsat med vatten så låter du kylvattnet gå till hinken och sedan in i motorn igen. I så fall klarar du dig med 20-30 liter inkl glykolblandningen.

Göran A

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Fredrik » tis 01 nov 2016, 14:04

Jag brukar fylla färskvattentanken full, sedan kopplar jag en slang från kylvattenintaget som stoppas ned i färskvattentanken. På slutet flyttar jag över slangen till en dunk med glykol. När det börjar komma glykol ur avgasröret stänger jag motorn, då vet jag att det finns glykol i hela kylsystemet.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Ridax » ons 02 nov 2016, 07:57

Montera bort impellern kan du väl knappast göra, då det blir svårt att få in någon kylvätska i systemet i så fall.

Jag har ett sjövattenfilter efter kylvattenintaget, så jag stänger bara kylvattenintaget, skruvar bort locket på filtret och håller det kontinuerligt fullt med en vattenslang och sedan efter ett tag så ersätter jag vattenslangen med en dunk/kanna färdigblandad glykol och fortsätter hålla sjövattenfiltret fullt med glykolblandningen tills jag ser att det kommer glykol ut i kylvattnet. Sedan öppnar jag kylvattenintaget igen.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Besqua » ons 02 nov 2016, 09:58

Koppla slang till sugsidan dvs innan impeller, ner i hink med miljöglykol/vattenblandning, när det spottar blått/grönt/rött ur avgasslangen, klart, (den samvetsgranne sätter en hink under avgasgenomföringen).
Vill du byta olja, dvs få motorn riktigt varm, då får du ordna cirkulation med samma blandning, håll då koll på motortemperaturen så den inte går varm.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Peter_K » ons 02 nov 2016, 10:08

Jag bytte oljan kall i år, gick bra det också. Då är garanterat oljan i botten på sumpen. Bytte oljefilter. Kopplade sedan en slang till hink lika beskrivet, i med tio liter vatten. Nya oljan kördes runt medan jag spolade igenom systemet med vatten. Sedan i med tre liter glykol i hinken och tre liter vatten som sögs igenom motorn. Stängde av när hinken blev tom.
Klart!
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av HansH » ons 02 nov 2016, 13:00

Nu är det för sent att följa mitt råd, men kanske nästa år...
OM man vill/behöver en varm motor för att få ut oljan, varför inte passa på direkt efter att båten körts in till att lyftas upp på land.
Direkt efter att GREFABs personal har pallat upp båten så suger jag ut oljan ur den varma motorn.
Byte av filter och påfyllning av ny olja gör jag nån dag senare när motorn svalnat så att man inte bränner sig.
Sen kör jag igång motorn för att sprida nya oljan i motorn + att spola igenom sjövattensidan med färskvatten. Avslutar med glykol/vatten-blandning.
Om impellern skall bytas (jag gör det vartannat år) så görs det på våren så att impellern inte deformeras av att sitta klämd i pumphuset.

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Göran A » ons 02 nov 2016, 17:27

Är inte det en förutsättning att man har sötvattenkylning om man enbart kör igenom glykolblandningen tills det kommer ut genom avgasröret?
Är inte risken att stora delar av glykolblandningen passerar utanför motorn om inte termostaten är helt öppen?
Jag som har sjövattenkyld motor tycker det känns säkrare att köra igenom blandningen några gånger, men det kanske är helt onödigt.
Göran A

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av sangris » ons 02 nov 2016, 18:02

På min gamla sjövattenkylda Yanmar plockade jag ur termostaten först innan jag körde igenom glykolblandningen. Detta gjorde jag sedan båten torrsatts så jag behövde inte varmköra. Har en 10-liters dunk med 50-50 blandning som jag kör igenom.
Motoroljan bytes dagen innan upptagning då jag kan varmköra ordentligt.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av HansH » ons 02 nov 2016, 19:31

Göran A skrev:Är inte det en förutsättning att man har sötvattenkylning om man enbart kör igenom glykolblandningen tills det kommer ut genom avgasröret?
Är inte risken att stora delar av glykolblandningen passerar utanför motorn om inte termostaten är helt öppen?
Jag som har sjövattenkyld motor tycker det känns säkrare att köra igenom blandningen några gånger, men det kanske är helt onödigt.
Göran A
Ja, att bara köra tills att det kommer ut glykolblandning genom avgasröret förutsätter självklart att man har sötvattenkylning.
Om motorn är sjövattenkyld får man antingen plocka ur termostaten eller köra tills att den blir varm o öppnar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Anders S » tor 03 nov 2016, 08:52

HansH skrev:
Göran A skrev:Är inte det en förutsättning att man har sötvattenkylning om man enbart kör igenom glykolblandningen tills det kommer ut genom avgasröret?
Är inte risken att stora delar av glykolblandningen passerar utanför motorn om inte termostaten är helt öppen?
Jag som har sjövattenkyld motor tycker det känns säkrare att köra igenom blandningen några gånger, men det kanske är helt onödigt.
Göran A
Ja, att bara köra tills att det kommer ut glykolblandning genom avgasröret förutsätter självklart att man har sötvattenkylning.
Om motorn är sjövattenkyld får man antingen plocka ur termostaten eller köra tills att den blir varm o öppnar.
Ett alternativ är ju faktiskt att leta rätt på dräneringsskruven (skruvarna) och öppna dem (och hoppas på att det rinner fritt, pilla med ståltråd kan behövas).

Det man i första hand vill skydda sig mot är frostsprängning, i andra hand korrosion och för det senare är en glykolgenomspolning inte så effektiv, utan det måste i så fall vara "fullt". Det är en utmärkt lösning att köra runt glykolen (via en dunk) tills man vet att termostaten öppnat, men hur vet man det utan att belasta motorn? Kan man ta ut termostaten är det ju bra.

I gamla tider användes en särskild oljeblandning (vattenemulsion) för att konservera insidan av kylmantlarna och tillåta att man dränerade. Då stannade det feta kvar i motorn och skyddade mot korrosion - sådär bra, i alla fall.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av marede » fre 04 nov 2016, 05:47

Jag tror du kan ha nytta av den här ifall du inte redan hittat den själv:
volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf
MD5 for dummies
(4.25 MiB) Nerladdad 366 gånger
//Martin
Najad 34 HR -77

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Motorkonservering på land - MD5

Inlägg av Arkstedt » sön 06 nov 2016, 10:31

Tackar för alla tipsen.

Vattenslangen på tomten räcker inte hela vägen till båten så lösningen får bli;

1. Dunk med sötvatten under utloppet för avgaser - slang till inkommande kylvatten, varmkör motorn
2. Töm dunken, i med glykolblandning, kör motorn igen tills det kommer blått ur avgasröret.
3. Byte av motorolja.

Största problemet nu är var jag kan få tag på en slang med rätt invändig diamenter utan att behöva åka för långt (16mm). Gick bet på Jula och hittar inget på varken biltemas eller mekonomens hemsida. Finns det i watskis sortiment måntro?

Har tillfälligt lagt in en kupevärmare i båten för att förhindra att något fryser tills jag lyckas få tag på en slang.

Jag har en utskrift av md5a for dummies i båten, men för en novis med annan lösning för drevet kan det ibland bli mer förvirrande att läsa en instruktion som innefattar andra komponenter. Med det sagt är det en utmärkt skrift.

Skriv svar