LED belysning
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
LED belysning
Hej,
det har nu blivit dags att byta ut alla spotar till led (fr halogen).
Några frågor
1.hur många w skulle ni välja 3 alt 6 för rufftakmonterade spotar dels centralt i ruffen och dels ovan pentry
2. Skulle ni välja bort allt lägre än IP54 klass?
3.Skulle ni våga köpa direkt från Kina
Hälsningar
Msts
det har nu blivit dags att byta ut alla spotar till led (fr halogen).
Några frågor
1.hur många w skulle ni välja 3 alt 6 för rufftakmonterade spotar dels centralt i ruffen och dels ovan pentry
2. Skulle ni välja bort allt lägre än IP54 klass?
3.Skulle ni våga köpa direkt från Kina
Hälsningar
Msts
Scanner 391 nr 142
Re: LED belysning
Det finns ledlampor som passar i befintliga armaturer. Tänker du behålla dem?Mats Brage skrev:Hej,
det har nu blivit dags att byta ut alla spotar till led (fr halogen).
Några frågor
1.hur många w skulle ni välja 3 alt 6 för rufftakmonterade spotar dels centralt i ruffen och dels ovan pentry
2. Skulle ni välja bort allt lägre än IP54 klass?
3.Skulle ni våga köpa direkt från Kina
Hälsningar
Msts
Själva LED-lampan reder sig nog, men IP54 (eller vad man nu lovar) lovar inte att själva armaturen tål saltvattenfukt i båten. Vi har ju alla sett litet ärgade gamla mässingslampor som troligen fungerar bra, rent elektriskt.
Viktigare än effekten är färgen (eller, egentligen på LED-lampor, de saknade färgerna, som ger en sorts omvänt färgstick.) Vi har billiga LED-armaturer från Biltema (de du!) som underskåpsbelysning i pentryt, och det går att se att en del grönsaker får litet skumma färger, emellanåt. Därför, särskilt på läslampor och arbetsljus, navigationsljus och sådant, kolla så att LED-lamporna du väljer ger ett vederhäftigt ljus. (Vi har två vid sidan av varandra, och då löser man det här med "tillräckligt". Annars är det inte trivialt - det är bra med starkt ljus i många fall, men kanske inte när man seglar på natten och bara vill ha ledljus (förlåt den oavsiktliga vitsen)...
Jag hade tänkt i banor av "tänder jag allt, så skall det bli duktigt lust, vill jag ha litet mildare (mys)belysning tänder jag valda delar av belysningen.
Klart det går att köpa Ledd:ar från Kina - det har jag gjort och det mesta jag fått duger bra. Om inte, är tiden på din sida (du hinner köpa fler/andra) och priserna är verkligen så stor skillnad att det blir löjligt att INTE handla via Ebay (typ).
Anders S
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
Re: LED belysning
Ok tack gör din synpunkt. Ca 3000 kalvin blir det, sen är väl jämnheten lite di och då. Tänker också att spridningen är rel viktig men samtidigt är det inga stora höjder som ska hanteras.
Nuv halgen lampor har ärgat ihop fullständigt (i a f 40%)
och då modellen finns inte riktigt utan det blir snarlikt.
Kvar är frågan om styrka - även om man struntar i IP-klassning.
Går på din linje och köper via Alibaba el Ebay
Mats
Nuv halgen lampor har ärgat ihop fullständigt (i a f 40%)
och då modellen finns inte riktigt utan det blir snarlikt.
Kvar är frågan om styrka - även om man struntar i IP-klassning.
Går på din linje och köper via Alibaba el Ebay
Mats
Scanner 391 nr 142
Re: LED belysning
Nu kanske man inte skall nörda runt för mycket, men haken med LED är att även om färgtemperaturen är rimlig, så fattas det en del av färgspektrat. Solen, glödlampor och halogenlampor är naturliga fullspektrumljuskällor, medan lysdioder (det skiljer en hel del mellan olika typer) inte brukar vara det. (Färgtemperatur är en del av problemet, Ra-värdet den andra delen.Mats Brage skrev:Ok tack gör din synpunkt. Ca 3000 kalvin blir det, sen är väl jämnheten lite di och då. Tänker också att spridningen är rel viktig men samtidigt är det inga stora höjder som ska hanteras.
Detta sagt, jag (och andra i vår båt) finner vanliga (enkla) köpe-ledlampor i de gamla armaturerna helt dugliga. Att strömförbrukningen är liten är värt mycket.
Anders S
- marede
- Diamantmedlem
- Inlägg: 420
- Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
- Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik
Re: LED belysning
Ra-värdet är viktigt, minst över 80. Halogen har 100. Led finns åtminstone över 90. Under 80 tycker många att det ser blekt, grönt och färglöst ut. Det är i synnerhet viktigt om du byter från halogen till led då du blir varse skillnaden på ett påtagligt vis i jämförelse med ren nymontering.
Det är inte alla led som går att dimra ifall du tänkte kunna göra detta så kolla att de klarar det.
Led är känslig för strömspikar så det kan vara idé att koppla allt via en stabilisator som lämnar 12v ut.
Det är inte alla led som går att dimra ifall du tänkte kunna göra detta så kolla att de klarar det.
Led är känslig för strömspikar så det kan vara idé att koppla allt via en stabilisator som lämnar 12v ut.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
Re: LED belysning
Hade ingen aning om att man skulle ha en stabilisator - tack för den infon//Mats
Scanner 391 nr 142
Re: LED belysning
Det där med regulator behöver inte vara så knepigt. I de flesta fall fungerar batteriet (batteribanken) som en bra sådan. Utan att det behöver betyda så mycket; vi har haft LED-lampor i allt större utsträckning i båten under flera år, och just strömspikar har inte varit problematiskt, alls.
Alla båtars olka inkopplingar, med landström, olika generatorer och kanske varierande inkopplingar av ankarspel, bogpropeller och generatorer (startbatterirelä, t ex) kan naturligtvis ändå ställa till problem. Då får man kanske isolera belysningskretsarna, men låt det hända först. Särskilt bekvämt är det förstås då om alla lampor då går på eget ledningsnät (efter säkringen).
Korrosion i kontaktytor har däremot inträffat, men litet 5-56 (typ) och en motionering (ur- och imontering) har löst saken. (Det har inte varit okänt med vanliga lampor heller).
Alla båtars olka inkopplingar, med landström, olika generatorer och kanske varierande inkopplingar av ankarspel, bogpropeller och generatorer (startbatterirelä, t ex) kan naturligtvis ändå ställa till problem. Då får man kanske isolera belysningskretsarna, men låt det hända först. Särskilt bekvämt är det förstås då om alla lampor då går på eget ledningsnät (efter säkringen).
Korrosion i kontaktytor har däremot inträffat, men litet 5-56 (typ) och en motionering (ur- och imontering) har löst saken. (Det har inte varit okänt med vanliga lampor heller).
Anders S