Mera bottenfärgsfrågor

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Mera bottenfärgsfrågor

Inlägg av sangris » tor 20 okt 2016, 21:41

Jag håller på att ta bort flera års bottenfärg på en 40 år gammal båt. Självpolerande färg har använts de senaste 10 åren och den är målad på VC17m västkustkvalité. Den mjuka självpolerande är ganska lätt att skrapa av med en spackel eller färgskrapa, men VC17m som är en tunnfilmsfärg är knepigare. Finns det någon som har bra tipps på hur den färgen bäst avlägsnas?
Båten är epoxibehandlad sedan 20 år och på epoxin ligger VC17m

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Mera bottenfärgsfrågor

Inlägg av Peter_K » fre 21 okt 2016, 08:19

Kan du inte skrapa ner till VC17 och sedan fortsätta med ny färg som funkar ovan den..?
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Mera bottenfärgsfrågor

Inlägg av HansH » fre 21 okt 2016, 11:31

Internationals färgborttagningsmedel Interstrip funkar på VC17.
Men den är ganska dyr, så det kostar en slant att rensa bort en hel båtbotten.
Rödsprit löser också upp VC17.
Men det enklaste är nog att våtslipa bort färgen.
VC17 är väldigt lätt att slipa bort.
Men som Peter säger - varför inte fortsätta med VC17, eller har du planer på att lägga på fler lager epoxi?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Mera bottenfärgsfrågor

Inlägg av sangris » lör 22 okt 2016, 00:08

Jag hade VC17 de första åren jag hade båten på västkusten (söder om Kungsbacka) men när jag flyttade den till Göteborgstrakten så höll den inte måttet trots västkustkvalité. Gick då över till självpolerande färg. (Micron WQ, senare Superior)
Har idag fått svar från International, att VC17 går att ta bort med Interstrip, men att eftersom VC17 är så tunn så är det svårare än vanlig färg. Det blir nog så att jag bara slipar av ytan så den blir jämn, även om all VC17 inte är borta och sedan lägger på ett skikt med Primocon och sedan måla med Micron igen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mera bottenfärgsfrågor

Inlägg av Anders S » lör 22 okt 2016, 09:16

sangris skrev:Jag hade VC17 de första åren jag hade båten på västkusten (söder om Kungsbacka) men när jag flyttade den till Göteborgstrakten så höll den inte måttet trots västkustkvalité. Gick då över till självpolerande färg. (Micron WQ, senare Superior)
Har idag fått svar från International, att VC17 går att ta bort med Interstrip, men att eftersom VC17 är så tunn så är det svårare än vanlig färg. Det blir nog så att jag bara slipar av ytan så den blir jämn, även om all VC17 inte är borta och sedan lägger på ett skikt med Primocon och sedan måla med Micron igen.
Då föreslår jag att du, efter att ha slipat, provmålar även den häfteffektiva Primocon på en bekvämt placerad, mindre yta...

Skälet är att VC17 kan vara mycket svårmålad med "fel" lösningsmedel. International antyder detta i sin beskrivning "innehåller friktionsnedsättande tillsatser". Det kan i vart fall inte skada att noga tvätta botten med T-sprit innan målningen, eftersom det löser upp VC17.
Anders S

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Mera bottenfärgsfrågor

Inlägg av Moby Dick » lör 22 okt 2016, 10:52

Hej. Varför ta bort VC17 ? Jag hade VC17 tills för 10-12 år sedan då koppar förbjöds. Använde därefter Internationals Cruiser Eco självpolerande.
Den innehöll zink och förbjöds för 4 år sedan. Då skrapade jag bort zinkfärgen in till VC17. Färgen sprätte bort lätt med en skrapa, därefter vattenslipning med 80 papper. Slipkloss på långt skaft och avspolning med vattenslang. Därefter har jag använt Le Fant Nautica. Den har inte släppt från den gamla VC17. Fungerat bra
Mvh Moby Dick

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Mera bottenfärgsfrågor

Inlägg av sangris » lör 22 okt 2016, 22:11

Anders S skrev: Då föreslår jag att du, efter att ha slipat, provmålar även den häfteffektiva Primocon på en bekvämt placerad, mindre yta..

Men om International själva säger att det går att måla Primocon på VC17 så ska man väl inte behöva provmåla, eller?
Moby Dick skrev:Hej. Varför ta bort VC17 ? Jag hade VC17 tills för 10-12 år sedan då koppar förbjöds. Använde därefter Internationals Cruiser Eco självpolerande.
Den innehöll zink och förbjöds för 4 år sedan. Då skrapade jag bort zinkfärgen in till VC17. Färgen sprätte bort lätt med en skrapa, därefter vattenslipning med 80 papper. Slipkloss på långt skaft och avspolning med vattenslang. Därefter har jag använt Le Fant Nautica. Den har inte släppt från den gamla VC17. Fungerat bra
Mvh Moby Dick
Jag kommer inte att ta bort VC17, utan bara slipa till den och jämna ut ytan innan målning med Primocon och sedan Micron Superior.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mera bottenfärgsfrågor

Inlägg av Anders S » sön 23 okt 2016, 10:21

sangris skrev:
Anders S skrev: Då föreslår jag att du, efter att ha slipat, provmålar även den häfteffektiva Primocon på en bekvämt placerad, mindre yta..

Men om International själva säger att det går att måla Primocon på VC17 så ska man väl inte behöva provmåla, eller?
På min båt använde jag (då den var ny för mig) just Primocon för att isolera VC-17 (och alla annan skitfärg som möjligen kunde finnas, den är/var godkänd för att isolera tennfärger då dessa förbjöds) för att kunna måla med självpolerande färg och funnit att vidhäftningen var "sådär" ovanpå gammal VC17. Efter slipning, noggrann rengöring och acetontvätt blev det helt OK, och satt fint i 6-7 år, tills totalrenovering av botten behövdes.

International utgår från att du gör "professionellt rent", med anordningar som vi amatörer vanligen inte har (kemikalier, hetvattentvättar och annat fint. Du vill troligen inte jobba i onödan, så därför kan man göra det underarbete man tror är lämpligt och prova - fungerar det behöver man i vart fall inte göra mer än så.
Anders S

Skriv svar