Får inte av Goripropellern från Maxi77

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Maxi77-76
Trogen medlem

Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77

Inlägg av Maxi77-76 » fre 21 okt 2016, 14:18

Japp sabla tjat! ;) Sitter faktiskt en plasthylsa där (lyfter på hatten), fick inte bort den då jag pillade med skruvmejsel men det kanske är en del som man måste förstöra för att ta bort och sätta dit en ny.

https://drive.google.com/open?id=0BzBKC ... TFxdTFsZHc

Jag vet fortfarande inte hur jag får av propellern dock.

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » fre 21 okt 2016, 16:25

Nu blev jag lite förvånad. Var plast hylsan svart, och du fick bort den eller är den vit och sitter kvar?
Kan du skymta någon (kanske avbruten) saxpinne som håller den vita, är det den hylsan du menar?
Hittar du inget sånt, så skulle jag föreslå att du tar två ganska vassa spårskruvmejslar och bänder på den vita från varsitt håll. Bestämt men ändå försiktigt. Att behöva förstöra något för att demontera detta skall ju inte var nödvändigt (men kanske oundvikligt).

Själv har jag ju ett 100S-drev med fast propeller, som ser ut exakt som länken du visade.
Om jag får gissa så tror jag att det som du har kvar där av propellern, egentligen är två huvuddelar som hålls ihop av de två spännstiften i de två större gängade hålen. De bör du nog låta vara i detta skedet. De 4 mindre gängade hålen, kan det vara för skruvar som har hållit ett numera bortkorroderad offeranodsrör?

Jag skulle först spruta kring axeln med WD40 (min favorit), där den vita hylsan sitter, sedan knackat (rejält men ändå måttligt) med en plastklubba från många (alla) håll på propellern, sedan fortsatt försöka få ut den vita.
Därefter känt mig för med den där avdragaren igen.

Maxi77-76
Trogen medlem

Inlägg av Maxi77-76 » fre 21 okt 2016, 17:02

Plastbiten är vit. Hittade ingen svart. Jag hittade inte saxpinnen runt (genom) den vita men det skulle kunna vara så att om man får bort den ser man saxpinnen.

Det stämmer att det satt offeranoder (två halvor) på den ärgade delen av propellern med totalt fyra skruvar. Jag tog bort för att se om det fanns något under.

Vad tror ni om den stora genomgående sprinten, ser verkligen ut som om propellern vridit sig.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 21 okt 2016, 18:48

Det kan vara enklare att du tappar ur oljan ur S-drevet, och sen lossar hela propelleraxelhuset från S-drevet. Genom att zinkringen är borta, bör det gå att lossa båda kupolmuttrarna och sen dra ut hela paketet som du sen kan ta med hem. DÅ har du lättare att ta det hela till en verkstad om du själv skulle gå bet.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Maxi77-76
Trogen medlem

Inlägg av Maxi77-76 » fre 21 okt 2016, 19:25

Blir lite större jobb än jag tänkt mig. Men det kanske är dags för byte av lite tätningar då den gamla oljan var grå och dom kanske man kommer åt då?

Gummitätningen mellan skrov och drev, är det stort ytterligare jobb att byta den när man ändå rivit isär dör nere?

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » fre 21 okt 2016, 20:24

Det kändes ju lite drastiskt att göra som Seawolf föreslår, lite som att ge upp (sånt stör mig in till hjärtat).
Men som du skriver nu, att oljan är vattenskadad, så måste du ju ändå öppna där för att byta packbox, zimmerring heter det visst, och det bör ju gå ganska enkelt att få loss hela "paketet". Han är klok den där Seawolf :)

Fast då måste ju ändå propellern bort från axeln. Och visst, det ger ju bättre förutsättningar att lyckas hemma i sin verkstad, garage eller vad du har att tillgå.
Du kanske har nära till en VP-verkstad, där nån erfaren mekaniker vet direkt hur det här skall lösas?
Att bara lämna in det här till vilken verkstad som helst där de då skall klura ut lösningen kan ju bli dyrt.

Ändå, jag gissar att lösningen måste vara att demontera en saxpinne, plasthylsan, drivpinne för att få loss propellern och i den ordningen. Men jag erkänner, jag förstår inte hur.

Och den du kallar genomgående sprinten, tror jag som sagt är i två delar och ej genomgåeende. Men visst, det kanske är så, men igen, hur skulle den kunna knäckas så, utan ganska stora skador på propellerbladen?
Fast det får du ju besked om, om du lyckas få ett bra fäste för den där avdragaren och då kan dra rejält utåt.

Gummitätningen tror jag man bara trär över drevet nerifrån, och limmar mot skrovet. Men jag vet egentligen inte, jag kör utan.

Maxi77-76
Trogen medlem

Inlägg av Maxi77-76 » fre 21 okt 2016, 21:58

Såhär borde brytpinnen/medbringare se ut. http://drevdelar.se/brytpinnesats-aq100a-100b-100s

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » fre 21 okt 2016, 23:00

Ja, just det, så här ser mina grejor till den fasta propellern ut.
Där man kan se att drivpinnen hålls på plats av plasthylsan.
DSC03171.JPG
[/img]

Maxi77-76
Trogen medlem

Inlägg av Maxi77-76 » lör 22 okt 2016, 16:43

Hmm nu ska vi se här. Detta är enbart propellern och dess delar eller ser man själva axelnd där också?

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » lör 22 okt 2016, 20:41

Nej, detta är hemma på mitt källargolv. Axeln är kvar på båten i Kristinehamn. Var har du din båt förresten? (Frivilligt att svara, en del vill ju hålla sånt hemligt av nån för mig outgrundlig anledning).
När man monterat på propellern, brickan, drivpinnen och plasthylsan så hamnar axeln ungefär kant i kant med hylsan, så som visas på manualen enligt din länk.
Där visas ju också hur din propeller borde se ut, men den gör ju inte det har vi väl konstaterat?
Du kallar den Gori, finns fabrikatet kvar?
Har du försökt söka nån representant för dem?
Har du försökt kontakta nån VP-representant?

Sen finns ju alltid risken att någon "smartmekare" har monterat dit din propeller.
Jätteskumt tycker jag det är. Fast det skulle vara spännande att göra ett försök s.k. "hands on"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 23 okt 2016, 05:42

Maxi77-76 skrev: Gummitätningen mellan skrov och drev, är det stort ytterligare jobb att byta den när man ändå rivit isär dör nere?
Om du menar tätningen mellan 100S och motorbädden så är det en o-ring som aldrig behöver bytas. (inte bälg som på senare S-drev)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 23 okt 2016, 08:07

Winga29 skrev: Var har du din båt förresten? (Frivilligt att svara, en del vill ju hålla sånt hemligt av nån för mig outgrundlig anledning).
Om jag skulle ge mig på en gissning chansar jag på en Maxi 77 från 1976... 8)
(...kolla rubrik och alias...)
Alla borde ha skägg

Maxi77-76
Trogen medlem

Inlägg av Maxi77-76 » sön 23 okt 2016, 10:11

Båten ligger i Alingsås (Mjörn), kom precis hit från Skellefteå.

Tätningen jag menar (tror att jag menar) sa någon att man borde byta eftersom båten typ sjunker om dom blir dåliga (anatar att det är dom större tätningarna man ser här https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... 15036.aspx) det verkar vara två stora o-ringar och två stycken "gummiringar".

Jag pratade med SleipnerAB som säljer Goripropellrar och dom trodde på en sprint men jag lyckades nog inte helt hundra nå fram med min förklaring om spännhylsor som verkade av osv.

Gori verkar inte satsa mycket på information, hemsidan pratar om nedladdningshastigheter med olika modemhastigheter osv (och den här propellern finns ingen info om alls).

Har inte hunnit vara där något mer men nästa gång tar jag med en större avdragare eller tar loss axeln. Verkar inte så krångligt att ta loss axeln, hittade någon på youtube som plockade ut axeln på ett liknande drev (130s) och jag antar att det är något liknande här "bara" lossa kupolmuttrarna och dra ur axeln (inget verkar ramla ner uppifrån).

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » sön 23 okt 2016, 11:57

Alingsås - ja, jag insåg att min fråga var ett "långskott". Men som jag skrev ovan, det skulle varit intressant att ta del av problemet "hands on".

Aha, du menade den gummitätningen, ja där är ju vi som har 100S lyckligt lottade. Du fick svaret av Seawolf ovan, och jag hoppas och tror han har rätt.
Givetvis kollar man där runt drevet vid och efter varje sjösättning så att det inte börjar läcka.

Försöker du dra med avdragaren, fila då gärna ner innanför där du drar, och slipa till dess klor så att du får bästa fäste. Det är ett elände om man har börjat slinta med en avdragare. Kanske kan du arrangera något som låser över klorna utifrån? Jätteslangklämma eller motsvarande?
Senast redigerad av 1 Winga29, redigerad totalt 0 gånger.

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » sön 23 okt 2016, 11:59

Peter_K skrev:
Winga29 skrev: Var har du din båt förresten? (Frivilligt att svara, en del vill ju hålla sånt hemligt av nån för mig outgrundlig anledning).
Om jag skulle ge mig på en gissning chansar jag på en Maxi 77 från 1976... 8)
(...kolla rubrik och alias...)
Jo, godmorgon på dig också! :)
He he, hur kunde du få min fråga till att bli som att jag frågade om båttypen?
Senast redigerad av 1 Winga29, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar