Får inte av Goripropellern från Maxi77
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Från 1976, men var ligger det
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Ja, 100S har en pinne, #39 på bilden http://www.marinepartseurope.com/en/vol ... 13686.aspx
Och ingen bälg
Och ingen bälg
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Perfekt! Tror det börjar klarna vad som behövs göras!
Hade varit intressant att förstå om något gömmer sig under plastringen på propellern. Men propellern verkar inte så vanlig.
Är lite trött på att stå där i regnet och snålblåsten så jag tror jag ska försöka ta ut propelleraxeln och jobba vidare hemma.
Om jag lossar kupolmuttrarna och drar ur hela axeln. Kommer det ramla ur delar eller axeln som kommer uppifrån ramlar ner?
https://www.marinepartseurope.com/sv/zo ... 0/3988.jpg
Hade varit intressant att förstå om något gömmer sig under plastringen på propellern. Men propellern verkar inte så vanlig.
Är lite trött på att stå där i regnet och snålblåsten så jag tror jag ska försöka ta ut propelleraxeln och jobba vidare hemma.
Om jag lossar kupolmuttrarna och drar ur hela axeln. Kommer det ramla ur delar eller axeln som kommer uppifrån ramlar ner?
https://www.marinepartseurope.com/sv/zo ... 0/3988.jpg
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Nej, jag tror inte den vertikala axeln kommer ner, men jag vet inte för jag har aldrig gjort detta.
Men rimligen, om den mot förmodan skulle röra sig, så går det sannolikt att bara peta upp den igen vid återmonteringen.
Jag skulle dock inte dra i den, man vet ju inte hur fast den sitter. Jag skulle dessutom trycka in ett stöd under, typ bubbelplast.
Väljer du detta, så bör du ju ha med dig nåt skydd att tejpa och snöra runt drevet mot regn, snö, flyttfåglar och eventuell drivis under vintern.
Det kan ju möjligen ta lite tid att demontera och få tag i delarna du behöver för återmontaget.
Men rimligen, om den mot förmodan skulle röra sig, så går det sannolikt att bara peta upp den igen vid återmonteringen.
Jag skulle dock inte dra i den, man vet ju inte hur fast den sitter. Jag skulle dessutom trycka in ett stöd under, typ bubbelplast.
Väljer du detta, så bör du ju ha med dig nåt skydd att tejpa och snöra runt drevet mot regn, snö, flyttfåglar och eventuell drivis under vintern.
Det kan ju möjligen ta lite tid att demontera och få tag i delarna du behöver för återmontaget.
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Din propeller ger mig ingen ro.
Skulle det möjligen kunna vara så att de där spännstiften i de större skruvhålen är indrivna en liten bit i drivaxeln, 5mm eller så?
Det går ju lätt att undersöka med ett skjutmått.
Det borde ju vara straffbart att konstruera nånting sånt, men det kan ju ha varit nån "smartmekaniker" framme.
Att i så fall få ut dem blir ju i så fall en utmaning. Eller kan det t.o.m. vara så att de inte är några spännstift i egentlig mening, utan bara lätt intryckta där? Du kan ju känna dig för försiktigt med en "grispitt" eller liknande.
Men sånt är ju trevligare att meka med hemma i stugvärmen, du måste ju ändå ha ut axeln för att kunna byta packbox.
Skulle det möjligen kunna vara så att de där spännstiften i de större skruvhålen är indrivna en liten bit i drivaxeln, 5mm eller så?
Det går ju lätt att undersöka med ett skjutmått.
Det borde ju vara straffbart att konstruera nånting sånt, men det kan ju ha varit nån "smartmekaniker" framme.
Att i så fall få ut dem blir ju i så fall en utmaning. Eller kan det t.o.m. vara så att de inte är några spännstift i egentlig mening, utan bara lätt intryckta där? Du kan ju känna dig för försiktigt med en "grispitt" eller liknande.
Men sånt är ju trevligare att meka med hemma i stugvärmen, du måste ju ändå ha ut axeln för att kunna byta packbox.
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Nej, inget kommer att ramla ner, däremot satt den delen(#3) som berget när jag lossade för ompackning för några år sedan.
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
https://drive.google.com/open?id=0BzBKC ... TFxdTFsZHc
Propellern är av! Ser lite sliten ut på insidan efter att ha slitits ner av det avskjuvade spännstiftet. Fick runt en avdragare så jag kunde dra i rätt del av propellern men det var vansinning trögt (eftersom spännstiftet grävde ett dike på vägen ut), är förvånad att inte avdragaren sprack i godset vid gängan.
Som Spackel säger sitter själva drevet som berget, så där misslyckades jag. Funderar på att ta en draghammare. Hur gjorde du för att få av den undre delen av drevet?
Propellern är av! Ser lite sliten ut på insidan efter att ha slitits ner av det avskjuvade spännstiftet. Fick runt en avdragare så jag kunde dra i rätt del av propellern men det var vansinning trögt (eftersom spännstiftet grävde ett dike på vägen ut), är förvånad att inte avdragaren sprack i godset vid gängan.
Som Spackel säger sitter själva drevet som berget, så där misslyckades jag. Funderar på att ta en draghammare. Hur gjorde du för att få av den undre delen av drevet?
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
knackade in kniv, stämjärn och sedan skruvmejsel. Ganska mycket våld...
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Tyckte jag gjorde det. Kändes som man skulle förstöra något, typ spräcka något aluminiumgjutgods (jag tror det är Al). Men du bara bankade på och försökte driva isär i springan alltså?
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
japp, hade samma känsla som du men det höll. blev några märken i godset men inget som förstördes.
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Wow, ja där ser man, du hade rätt från början att det var spännstiftet som var avskjuvat. Grattis !! Det trodde jag var långsökt. Men å andra sidan, läget var ju där som den där drivpinnen borde sitta. En pinne som alltså någon tappat bort och så "smart" ersatt med ett spännstift !!
Och när det gäller draghammaren, så tror jag du är på helt rätt spår, kombinerat med att försiktigt knacka in kilar runt packningen typ morakniv och liknande. Stämjärn bör nog användas med stor förtänksamhet. lätt att få märken i godset där du inte vill ha dem.
Edit: Ser nu att tätningen verkar utgöras av O-ringar. Kanske inte ens finns någon planpackning, som jag tänkte först. Nåja försiktig bör man nog ändå vara.
Och när det gäller draghammaren, så tror jag du är på helt rätt spår, kombinerat med att försiktigt knacka in kilar runt packningen typ morakniv och liknande. Stämjärn bör nog användas med stor förtänksamhet. lätt att få märken i godset där du inte vill ha dem.
Edit: Ser nu att tätningen verkar utgöras av O-ringar. Kanske inte ens finns någon planpackning, som jag tänkte först. Nåja försiktig bör man nog ändå vara.
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Ska svänga förbi Biltema eller annan hovleverantör i veckan och köpa mig en draghammare.
Började fundera på en sak nu på morgonen och ska mäta lite hur stora hålen är i axeln och propellern. Dornet som jag använde för att knacka ur spännstiftet ur axeln passade finfint i hålet i axeln men gick inte ner i hålet i propellern dvs det hålet kan vara mindre. Det kanske gjorde att dom inte fick ner orginalstiftet vid montage och gjorde en nödlösning.
Om hålet i propellern är för litet funderar jag på att försöka borra ur det mha en pelarborr, fast risken är förstås att gängorna till stoppskruvarna ryker då och man måste använda större stoppskruvar eller försöka hitta någon helicoil, fast med helicoil kanske man får problem med galvanisk korrosion?
Argh! Propellern kanske inte är helt klockren för det här drevet helt enkelt.
Började fundera på en sak nu på morgonen och ska mäta lite hur stora hålen är i axeln och propellern. Dornet som jag använde för att knacka ur spännstiftet ur axeln passade finfint i hålet i axeln men gick inte ner i hålet i propellern dvs det hålet kan vara mindre. Det kanske gjorde att dom inte fick ner orginalstiftet vid montage och gjorde en nödlösning.
Om hålet i propellern är för litet funderar jag på att försöka borra ur det mha en pelarborr, fast risken är förstås att gängorna till stoppskruvarna ryker då och man måste använda större stoppskruvar eller försöka hitta någon helicoil, fast med helicoil kanske man får problem med galvanisk korrosion?
Argh! Propellern kanske inte är helt klockren för det här drevet helt enkelt.
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Ok, det kanske förklarar varför den "skjuvats" av. Den kanske helt enkelt knäckts av utmattning, p.g.a. vibrationer i den ganska vassa kanten på hålet i drivaxeln relativt propellergodset?
Min drivpinne är 8,0 mm i diameter. Stoppskruvarna är väl typ M10, eller så? Så det medför nog inga problem, om du bara borrar rakt. Själv skulle jag nog borra på frihand med en smidig batteridriven borrmaskin som man får god känsla med. Men det beror ju lite på vana och självförtroende. Men kör du på frihand och lugnt varvtal får du ju hjälp av borren själv, som ju följer minsta motståndets lag. Jag skulle nog också köra från båda hållen, dessutom i flera steg om det skiljer mycket i diameter, men det gör det väl inte?
Det är väl aluminium? Då "oljar" man med etanol, har du inte det till hands får du tulla lite i barskåpet, det behövs bara några enstaka droppar.
Alla känner inte till detta utan använder olja, det kan gå det också, men gör ingen större nytta.
Den galvaniska korrosionen tar ju anoderna hand om. Det är ju t.ex. rostfritt i drivaxeln.
Min drivpinne är 8,0 mm i diameter. Stoppskruvarna är väl typ M10, eller så? Så det medför nog inga problem, om du bara borrar rakt. Själv skulle jag nog borra på frihand med en smidig batteridriven borrmaskin som man får god känsla med. Men det beror ju lite på vana och självförtroende. Men kör du på frihand och lugnt varvtal får du ju hjälp av borren själv, som ju följer minsta motståndets lag. Jag skulle nog också köra från båda hållen, dessutom i flera steg om det skiljer mycket i diameter, men det gör det väl inte?
Det är väl aluminium? Då "oljar" man med etanol, har du inte det till hands får du tulla lite i barskåpet, det behövs bara några enstaka droppar.
Alla känner inte till detta utan använder olja, det kan gå det också, men gör ingen större nytta.
Den galvaniska korrosionen tar ju anoderna hand om. Det är ju t.ex. rostfritt i drivaxeln.
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Stiftet som skjuvats av tycks ha fungerat som en brytpinne. Att den skuvats av på en foldingpropeller kan bero på att en sådan är mycket tyngre än en fast. Om man växlar snabbt mellan fram och back så motorn och propellern inte hinner sluta rotera fort, så blir det våldsamma "slagvridmoment" som kan knäcka brytpinnen.Maxi77-76 skrev:Ska svänga förbi Biltema eller annan hovleverantör i veckan och köpa mig en draghammare.
Började fundera på en sak nu på morgonen och ska mäta lite hur stora hålen är i axeln och propellern. Dornet som jag använde för att knacka ur spännstiftet ur axeln passade finfint i hålet i axeln men gick inte ner i hålet i propellern dvs det hålet kan vara mindre. Det kanske gjorde att dom inte fick ner orginalstiftet vid montage och gjorde en nödlösning.
Om hålet i propellern är för litet funderar jag på att försöka borra ur det mha en pelarborr, fast risken är förstås att gängorna till stoppskruvarna ryker då och man måste använda större stoppskruvar eller försöka hitta någon helicoil, fast med helicoil kanske man får problem med galvanisk korrosion?
Argh! Propellern kanske inte är helt klockren för det här drevet helt enkelt.
Skaffa ett korrekt orginalstift, det är antagligen dimensionerat för att skydda drevet för alltför stora "slagvridmoment" och se till att göra en liten paus mellan fram och back så att allt hinner varva ner.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Får inte av Goripropellern från Maxi77
Funderade vidare på att få isär drevet.
1. Montera något i dom gängade hålen för offeranoden så man kan fästa avdragarens klor där och spetsen mot axeln. Men vad är det för gänga!? Inte M verkar det som.
2. Vill ta isär drevet för att byta tätningar, men nr. 29 "tätningsring" verkar ha utgått. Finns andra ställen att köpa på. Kanske bara är dumt att riva isär drevet ifall det inte finns delar?https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... 15037.aspx
1. Montera något i dom gängade hålen för offeranoden så man kan fästa avdragarens klor där och spetsen mot axeln. Men vad är det för gänga!? Inte M verkar det som.
2. Vill ta isär drevet för att byta tätningar, men nr. 29 "tätningsring" verkar ha utgått. Finns andra ställen att köpa på. Kanske bara är dumt att riva isär drevet ifall det inte finns delar?https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... 15037.aspx