Bygga ny trappa/stege i båten.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Bygga ny trappa/stege i båten.

Inlägg av sangris » tis 18 okt 2016, 21:59

Spider skrev:Nope. Vi gillar inte att efterlikna något det inte är. Dessutom är jag lite av pedant med möbelsnickeri i generna.
Håller med dig. Jag har också möbelsnickeri i generna, men tittar man noga så är mycket "fusk" idag med fanerade ytor.
Betsning är dock ett alternativ till dyr teak, om än ett dåligt sådant... :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bygga ny trappa/stege i båten.

Inlägg av Anders S » ons 19 okt 2016, 09:08

Om man vill fuska litet med "teak" kan man överväga något som kallas Nobelwood. Det är ett specialbehandlat lövträ som impregnerats med något som närmast påminner om melass och sedan värmebehandlats. Det hela blir påfallande likt teak i utseendet, bara det inte lackeras (det blir litet (eller mycket) mörkare. Om det lämnas obehandlat är det dock anständigt likt. Kanske något för "prototypedn" (Man skall göra prototyper så bra som möjligt. De kan bli ordinarie innan man vet ordet av)

Poängen är förstås att detta trä fortfarande är trä och ser bra ut men till ett mycket lägre pris. http://www.hornbach.se/cms/sv/se/produk ... 51537.html

I experimentsyfte har jag gjort ett pulpitsteg och ett utombordarfäste för pulpiten i detta material, och även efter flera år kan man svårligen skilja detta "fulträ" från teak. Däremot blev det inte så lyckat att lackera det.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Bygga ny trappa/stege i båten.

Inlägg av Spider » ons 19 okt 2016, 09:14

Tack Anders.
Som prototypvirke är det nog jättebra :D

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Bygga ny trappa/stege i båten.

Inlägg av Sailbear » tor 20 okt 2016, 00:14

Står inför ett liknande projekt nu i vinter. Inte samma längd dock. Men jag satsar på att bygga steg med förvaring.
Två av stegen hamnar framför huven, det nedersta kommer vara bra mycket större än det andra. Alternativt gör jag bara ett stort. Hur som helst idealisk plats för verktyg (nära motorn) och nödraketer/sändare mm.
Stegen kommer vara som lådor som fästs mot huven med excenterlås. Och ska lätt kunna flyttas undan om man behöver meka eller se till motorn under färd. Alt med reservfästen någon annanstans om man behöver meka en längre tid under kraftig sjögång.
Ett alternativ för dig kan ju vara att göra likadant men ha delen som går över motorhuven som en vanlig trappa.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Bygga ny trappa/stege i båten.

Inlägg av Calle C » tor 20 okt 2016, 09:15

Anders S skrev:Om man vill fuska litet med "teak" kan man överväga något som kallas Nobelwood. Det är ett specialbehandlat lövträ som impregnerats med något som närmast påminner om melass och sedan värmebehandlats. Det hela blir påfallande likt teak i utseendet, bara det inte lackeras (det blir litet (eller mycket) mörkare. Om det lämnas obehandlat är det dock anständigt likt. Kanske något för "prototypedn" (Man skall göra prototyper så bra som möjligt. De kan bli ordinarie innan man vet ordet av)

Poängen är förstås att detta trä fortfarande är trä och ser bra ut men till ett mycket lägre pris. http://www.hornbach.se/cms/sv/se/produk ... 51537.html

I experimentsyfte har jag gjort ett pulpitsteg och ett utombordarfäste för pulpiten i detta material, och även efter flera år kan man svårligen skilja detta "fulträ" från teak. Däremot blev det inte så lyckat att lackera det.
Anders, hade du det obehandlat eller lackat från början?
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bygga ny trappa/stege i båten.

Inlägg av Anders S » tor 20 okt 2016, 10:44

Calle C skrev:
Anders S skrev:Om man vill fuska litet med "teak" kan man överväga något som kallas Nobelwood. Det är ett specialbehandlat lövträ som impregnerats med något som närmast påminner om melass och sedan värmebehandlats. Det hela blir påfallande likt teak i utseendet, bara det inte lackeras (det blir litet (eller mycket) mörkare. Om det lämnas obehandlat är det dock anständigt likt. Kanske något för "prototypedn" (Man skall göra prototyper så bra som möjligt. De kan bli ordinarie innan man vet ordet av)

Poängen är förstås att detta trä fortfarande är trä och ser bra ut men till ett mycket lägre pris. http://www.hornbach.se/cms/sv/se/produk ... 51537.html

I experimentsyfte har jag gjort ett pulpitsteg och ett utombordarfäste för pulpiten i detta material, och även efter flera år kan man svårligen skilja detta "fulträ" från teak. Däremot blev det inte så lyckat att lackera det.
Anders, hade du det obehandlat eller lackat från början?
Jag har provat på två sätt: Det ena är att ha det obehandlat (som övrig teak "utomhus" på min båt). Då blir det tämligen likt teak (samma gråa yta och snarlik struktur). Sedan har jag provat att såga upp plankan till lister och kanta de nya ruffluckorna med. I det sambandet visade det sig att med vanlig uretanlack blev teakplywooden helt OK, men Nobelwooden blev i rödaste laget (rödbrun). Äkta teak blir mer gyllengul. Vad som händer om man enbart oljar det har jag inte provat. Obehandlade ruffluckor hade behövt vara massiva, så är det inte hos mig... :D

Men givet priset tycker jag nog att det kan användas, åtminstone till stommar och ramverk, under durkar och bakom skott. Jag tar hellre en list i Nobelwood än en i furu till sådant. Utomhus, obehandlat är det direkt svårt att se skillnad.

Hållbarheten kommer sig av att man (tryck)impregnerar träet och sedan värmebehandlar det för att "låsa" impregneringen.
Anders S

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Bygga ny trappa/stege i båten.

Inlägg av J@nne » fre 21 okt 2016, 18:09

Ej segelbåt men motorsnipa och jag hade ingen trappa alls när jag köpte båten. Hade en plan att med två vangstycken (sidodelar) och med planksteg som skulle fräsas spår för, men det drog ut på tiden så det fick bli enklast möjliga.

En 70 cm hög trälåda i teakplyfa och med steg av räfflade altanplank i nått brunt teakliknande trä. Blev faktiskt helt ok efter målning av lådan och klarlack på stegen som dessutom är med gångjärn så man kommer åt spritförrådet under. :wink:
Bilagor
IMG_0462.JPG
IMG_0449.JPG

Skriv svar