Få ur all olja ur inombordare

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
pflower
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 18:46

Få ur all olja ur inombordare

Inlägg av pflower » mån 10 okt 2016, 18:53

Har nu två år i rad fått ut väldigt lite olja ut vår Volvo Penta MD2030. Den ska rymma drygt 4l. men nu sist kom det bara en dryg halvliter. Motorn varmkörd innan. Jag har sett till att pumpen är tät och suger som den ska och har testat att sticka ner "sugröret" hela vägen, nästan hela vägen, halva vägen etc. När jag tog bort oljefiltret efteråt kom det inte mer olja än vad filtret rymmer. Och när jag hällde på ny olja igen var det ca 1l tills nivån låg mellan markeringarna på oljestickan igen..

Någon som har några idéer om vad kan det kan vara som är fel?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Få ur all olja ur inombordare

Inlägg av Calle C » mån 10 okt 2016, 20:19

Motorn lutar ifrån där du suger olja, försök lossa motorns bottenplugg.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Få ur all olja ur inombordare

Inlägg av Fredrik » mån 10 okt 2016, 20:30

Jag vet inte vad du har för oljesug, men jag köpte en sån här från Biltema i år och med den får jag ut oljan mycket effektivare än min förra lilla skräp-pump:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000028386/

Sög ur backslaget och slagvattnet i kölsvinet också av bara farten när jag ändå var igång!

Kan det vara så att du har för tunt sugrör att suga genom och att oljan är lite för tjock? Jag antar att stoppar ned sugslangen i hålet för oljestickan, då brukar man ju kunna komma ner i botten... Kanske värt att testa med olika tjocka och styva slangar att lirka med?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: Få ur all olja ur inombordare

Inlägg av Westcoast » tis 11 okt 2016, 06:21

Har du testat att lossa påfyllningen för olja i samband med att du försöker tömma via oljestickans hål?

/Westcoast

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Få ur all olja ur inombordare

Inlägg av HansH » tis 11 okt 2016, 07:51

Som Westcoast skriver så bör/måste du antagligen öppna påfyllningslocket. Om sugröret sitter tajt inne i oljestickans smala rör så kan inte nödvändig luft ersätta den utsugna oljemängden.
Se till att sugslangen inte är iskall. Den är ganska hård o spröd när den är kall o riskerar att brytas av. Ägaren till vår förra båt hade råkat ut för detta - blev dyrt att lyfta ut motorn...
Vad har du för pump...?
En riktigt bra oljesug (vacum) är viktigt. De små handdrivna eller elmotordrivna oljesugarna är ofta riktigt dåliga.
Vi använder samma vacumsug för att tömma varmvattenberedaren mm.
Men faktum är att enligt Pentas instruktionsbok så skall man INTE suga ut oljan genom oljestickan utan genom det speciella sk "oljerensröret" - se sida 27 i manualen:
http://svantesbankbord.se/bavaria/instruktinsbok.pdf
Jag har en VP 2020 och suger ut oljan utan problem (med en rejäl vacumpump) genom oljestickan...

Frallan16
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 18 okt 2016, 14:39

Fyllt för mycket olja i en Volvo penta md7

Inlägg av Frallan16 » tis 18 okt 2016, 14:45

Är det någon här som vet vad som händer om jag fyllt för mycket olja i motorn? En Volvo penta md7. Rymmer drygt 2,8 liter, men det är typ fyllt med det dubbla nu. Funkar det att suga ut igen bara? Motorn är inte startad efter det. :roll:
Senast redigerad av 1 Frallan16, redigerad totalt 0 gånger.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Få ur all olja ur inombordare

Inlägg av Gaidin » tis 18 okt 2016, 14:52

Det går nog bra att suga ut. Starta bara inte motorn innan, om det är för mycket olja kan det tryckas upp i cylindrarna och då har motorn bränsle tills oljan är nere i normal nivå igen, d v s den kan rusa...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Få ur all olja ur inombordare

Inlägg av HansH » ons 19 okt 2016, 07:44

Inga problem att suga ut överflödet. Jag har gjort detta när man av misstag fyllt på för mycket.
Men som Gaidin skriver - starta INTE innan!

Skriv svar