Dragning av tamp för lazy jacks

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Dragning av tamp för lazy jacks

Inlägg av ceder » lör 08 okt 2016, 20:20

Jag har en lazybag/stackpack som erhåller sin form genom att lazy jacksen håller den uppe. Lazy jacken är fäst i tre punkter på vardera sidan om lazybagen och går sedan upp till masten vid övre spridarparet och följer sedan masten ner till beslag i höjd med bommen. Som ni förstår står dessa tampar och slår i vinden. Har ni några briljanta idéer på hur man löser detta?

En tanke är att flytta ut blocken i spridarna för att bredda öppningen något och minska slamret. Ett annat alternativ är att sätta fallboxar och dra tampen inne i masten. Ett tredje att fästa gummikord i nedre spridarparet och där dra tamparna ut från tampen, mitt emellan bommen och övre spridarna. Jag gillar varken första eller sista alternativet och jag är inte direkt sugen på att sätta fallboxar till detta.

Vad säger den samlade erfarenheten på sailguide?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Dragning av tamp för lazy jacks

Inlägg av Calle C » sön 09 okt 2016, 13:45

Fäst dem i undre spridaren
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dragning av tamp för lazy jacks

Inlägg av Anders S » sön 09 okt 2016, 15:09

ceder skrev:Jag har en lazybag/stackpack som erhåller sin form genom att lazy jacksen håller den uppe. Lazy jacken är fäst i tre punkter på vardera sidan om lazybagen och går sedan upp till masten vid övre spridarparet och följer sedan masten ner till beslag i höjd med bommen. Som ni förstår står dessa tampar och slår i vinden. Har ni några briljanta idéer på hur man löser detta?

En tanke är att flytta ut blocken i spridarna för att bredda öppningen något och minska slamret. Ett annat alternativ är att sätta fallboxar och dra tampen inne i masten. Ett tredje att fästa gummikord i nedre spridarparet och där dra tamparna ut från tampen, mitt emellan bommen och övre spridarna. Jag gillar varken första eller sista alternativet och jag är inte direkt sugen på att sätta fallboxar till detta.

Vad säger den samlade erfarenheten på sailguide?
På min båt (när den hade lazyjacks) satt dessa i spridarna, ungefär på mitten. Man kan tänka litet olika här, till exempel att man justerar vid bommen/kapellet i stället för via masten, Då har man "bara" linan en gång, uppifrån och ner. Kanske blir det litet pyssligare med en extra knap på bommen, eller hur man väljer att ha justeringen.

Poängen med att ha lazyjackslinorna i spridaren är att de dels kommer ut från masten (mindre slag och skrammel), dels att seglet inte lika lätt fiskar i linorna då det hissas. Ner går vanligtvis utan bekymmer, men upp betyder ofta att fallhornet och skäddan fastnar i den ena linan. Det här blir betydligt bättre om man har linorna en bit från masten. Så kan man göra vare sig man låter linorna gå upp och sedan ner, eller bara ner.
Anders S

ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Re: Dragning av tamp för lazy jacks

Inlägg av ceder » sön 09 okt 2016, 19:13

De hamnade i spridarna det är troligen det bästa. Mina lazy jacks bär stackpacken så det finns inget givet ställe på bommen att justera lazy jacksen. Poängen är dessutom att man genom att släppa från "mastsidan" släpper ner stackpacken och stuvar den runt bommen och spänner med isydda remmar så att den kommer undan helt och hållet. Hade det inte varit för det hade jag nog helst skippat att ha justeringen på masten.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Dragning av tamp för lazy jacks

Inlägg av sangris » sön 09 okt 2016, 21:36

Det var ju en bra idé att fästa lazy jack i spridarna. Borde vara samma med eller utan stackpack. Har haft just det problemet att översta lattan fastnat i linorna vid sättning av storseglet.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Dragning av tamp för lazy jacks

Inlägg av Gaidin » mån 10 okt 2016, 11:57

Jag har fäst fallet i vanten på ett aladinknap, då kommer linan ner från masten och går utåt mot vanten i stället.

Skriv svar