fräscha upp gelcoat

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

fräscha upp gelcoat

Inlägg av KaptenKlant » mån 03 okt 2016, 20:34

Min gamla båt börjar se trött ut. Solen i tropikerna tar hårt och efter lätt våtslipning ( 1000 - 2000 papper) och vanlig vaxning ser den blank och fin ut, men det varar som bäst ngn månad.

För ett antal år sen använde jag en polymerprodult i st för vax på bilar med rätt gott resultat. Jag har googlat och hittat en canadensisk produkt som lovar stort.... "Poli gloss" men är alltid vaksam på stora ord från tillverkare....

Så, vad har den samlade erfarenhetsbanken här för idéer och/eller favoriter?
Kom ihåg att erfarenhet endast gör att man klantar till det mindre ofta!

Båtar : Southern Cross 35 - Tahiti. H-båt Sthlms N skärgård

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Re: fräscha upp gelcoat

Inlägg av Calle C » mån 03 okt 2016, 21:48

Sköldpaddans båtvax för lata, använder jag årligen
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 03 okt 2016, 21:51

Calle C skrev:Sköldpaddans båtvax för lata, använder jag årligen
Resultatet beror mycket på hur det appliceras samt om polermaskin används eller ej.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » ons 05 okt 2016, 19:54

Ah, en klassiker uppdaterad(?) för oss lata alltså?!
Kom ihåg att erfarenhet endast gör att man klantar till det mindre ofta!

Båtar : Southern Cross 35 - Tahiti. H-båt Sthlms N skärgård

Björn Hvornum
Trogen medlem

Inlägg av Björn Hvornum » sön 09 okt 2016, 16:07

Hej.
Jag har ingen erfarenhet av att ha fixat med båtvård tidigare men kommer att få det angenäma bekymret när båten tas upp för första gången nu i höst. Är med andra ord begåvad med båt för första gången och en väldigt begagnad sådan.
Har försökt läsa på så mycket som möjligt om att laga och fixa med plastbåt och det är vad jag förstår två saker som har betydelse, om den har gelcoat eller inte. Har den gelcoat så skall man inte ha några produkter att vare sig slipa eller vaxa med som innehåller silicon. Om det är en plastbåt utan gelcoat så har det ingen betydelse vad du slipar eller vaxar med.
Är detta korrekt uppfattat eller har jag tolkat fel?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 okt 2016, 16:47

Björn Hvornum skrev:Hej.
Jag har ingen erfarenhet av att ha fixat med båtvård tidigare men kommer att få det angenäma bekymret när båten tas upp för första gången nu i höst. Är med andra ord begåvad med båt för första gången och en väldigt begagnad sådan.
Har försökt läsa på så mycket som möjligt om att laga och fixa med plastbåt och det är vad jag förstår två saker som har betydelse, om den har gelcoat eller inte. Har den gelcoat så skall man inte ha några produkter att vare sig slipa eller vaxa med som innehåller silicon. Om det är en plastbåt utan gelcoat så har det ingen betydelse vad du slipar eller vaxar med.
Är detta korrekt uppfattat eller har jag tolkat fel?
I stort sett rätt (åtminstone till hälften), men egentligen handlar Silicon (i receptet) inte om gelcoat eller färg (för om plastbåten inte har gelcoat, så har den i stället färg, mest troligt någon typ av härdlack om det är en äldre målning) utan istället frågan om ifall man vill undvika risken att få silikon-problem vid nästa ytbehandling, vilken form den än tar sig.

I synnerhet om man tänker måla, så skapar glanshöjande och "vårdande" vaxer och polermedel med silikon stora bekymmer. Det är nästan omöjligt att tvätta bort utan specialmedel, och kan förstöra målarfärgen (utseendet) ordentligt.

Så det är ett gott råd att kolla upp så att man använder silikonfria putsmedel på gamla båtar, ifall man får för sig att måla dem. Det finns en ny typ av sträcklack (fråga Peter K!) som ger ett riktigt bra resultat, och för att snygga till en matt och sliten plastbåt kanske man vill prova dem. Att då kunna tvätta och slipa utan att fundera på om man behöver acetontvätta bara en gånger, eller om det blir nödvändigt att tvätta fem gånger (och i värsta fall måla två gånger!) - det kan ju vara bra...
Anders S

Jonta
Guldmedlem

Inlägg av Jonta » tis 11 okt 2016, 18:17

Titta på filmen "Gammal båt blir blank" på Hamnen.se
Bra tips om vad att göra och inte göra med sliten gelcoat.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 okt 2016, 20:54

Jonta skrev:Titta på filmen "Gammal båt blir blank" på Hamnen.se
Bra tips om vad att göra och inte göra med sliten gelcoat.
Sysslar man med polering snarare än lackering löser man ju problemet med det man kan göra bäst.

En båt som har en intakt gelcoat (men lucker på ytan) tål antagligen en rejäl polering. Har man en sliten båt som polerats ner några gånger kan det vara annorlunda. På min egen båt (som ser helt OK ut efter vårputsningen och (faktiskt) nu också, kan man se en svag, nästan osynlig struktur i gelcoaten. Det är skrovet (väven) som lyser igenom... Här går man INTE på med starka medel och effektiva maskiner. Har man kommit därhän måste det till ett nytt ytskikt om vanlig vårputs inte hjälper. Vi amatörer väljer nog färg i så fall.

Men avskyn för silikon i putsmedlet delar vi alla... :mrgreen:
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 13 okt 2016, 13:59

I våras testade jag att efter vaxningen lägga på lackförsegling på skrovsidorna.
Efter en säsongs högst ovetenskapligt test så tycker jag kunna se en högst märkbar förbättring.
Dvs nästan inga smutsränder efter rinnande regnvatten, som brukar bli där relingslisterna slutar.
Den vaxade ytans förmåga att vara smutsavstötande ser ut att vara mer långvarig.
Först sista veckorna innan upptagning nu på hösten som det synts en svag smutsrand.
Och då var det billigast möjliga lackförsegling för billack som jag använde.
Finns säkert dyrare och förhoppningsvis ännu bättre produkter.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 13 okt 2016, 18:04

En Debutant med helt nergånget skrov, omöjlig att polera upp.
Försökte med Abralon, för "tunt" skikt av gelcote, slipade igenom.
Strök hela skrovet med parafinolja och hon blev som "ny", fast det fick upprepas efter några månader.
debutanten.jpg
Före
DEBU.jpg
Efter
http://lasselundell.se/debutant.html

Skriv svar