Propellerråd
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Propellerråd
Vilken blev toppfarten med den nya propellern?Calle C skrev:Nu har jag svårt att komma upp i 3kn
Mina uppgifter bygger naturligvis på ren propeller och ren botten.
Så frågan är vilket är bäst högre stigning eller större diameter.
Om sjövargens beräkningar stämmer, så blir det en 16x11
På min förra båt ändrade jag både diameter och stigning, det gav bra resultat men lägsta farten blev då 3kn vilket inte alltid var så bra.
Re: Propellerråd
Har inte kört upp den i toppfart ännu, bara tryckt till så att jag sett att den kommer upp i varv.
Återkommer med maxfart
Återkommer med maxfart
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Propellerråd
Anledningen att (någon enstaka gång) köra på maximal kraft och notera varvtalet är enbart för att bekräfta att propellern är "rätt" i storlek. Sedan kör man normalt aldrig på det sättet om man inte är en desperat torpedbåtskapten...
Det fungerar som följer:
Propellern absorberar (tar upp, omvandlar) effekten från motorn i (ungefär) kvadratisk proportion till motorvarvtalet. Samtidigt med att farten ökar ökar också skrovmotståndet, för att bli mycket stort då vi når den sk "skrovhastigheten". Då vill vi att två saker skall inträffa (eller tre):
Dels skall antalet hästkrafter i motorn räcka för att driva båten i ungefär skrovets maximala hastighet. Sedan vill vi att motorn skall lämna maximal effekt då båten går som fortast, dvs i närheten av skrovets max - här spelar propellerns stigning störst roll. Man brukar påstå att effekten på propelleraxeln (motorns effekt; vridmoment x varvtal) och backslagets utväxling) bestämmer propellerns diameter, och skrovets fartegenskaper (LVL, prismatisk koefficient, tyngd etc) bestämmer stigningen på propellern. Det här är mindre kritiskt än man kanske tror alla gånger, en litet för liten eller litet för stor propeller gör ingen större skada, mer att man inte får ut riktigt alla hästkrafterna.
Därför kontrollerar man propellervalet genom att provköra och se om motorn orkar ge full effekt. Om stigningen är för liten (går för lätt) går motorn förbi maxeffektvarvet och lugnar sig när regulatorn begränsar (men då har man en reserv för lastad båt och sliten motor). Om diametern är för stor når man å andra sidan aldrig till full effekt (dvs, max varvtal eller mycket nära), men man får lugn gång och god effektivitet vid låga varv.
Är stigningen mycket för stor och man lägger på full effekt kan man få kavitation ("kokning") på bladet, är stigningen för liten går båten litet saktare än den skulle kunna (men blir stark).
Det går att grovkontrollera propellern genom att mäta dragkraften vid stillaliggande, men då måste man ha en mätcell av någon sort. (Att mäta töjningen i ankarlinan med måttband blir kanske för grovt... )
Trösten är då att när man kör lugnare än max fungerar det mesta ändå, eftersom dieslar "går mest på luft" om de inte maxbelastas. Men finner man att man har en litet för stor propeller är det bra att begränsa sig och inte köra på maxvarv (eller snarare, max pådrag - varvtalet når vi ju inte i så fall) eftersom kraftbehovet minskar direkt om minskar varvtalet på propellern.
Det fungerar som följer:
Propellern absorberar (tar upp, omvandlar) effekten från motorn i (ungefär) kvadratisk proportion till motorvarvtalet. Samtidigt med att farten ökar ökar också skrovmotståndet, för att bli mycket stort då vi når den sk "skrovhastigheten". Då vill vi att två saker skall inträffa (eller tre):
Dels skall antalet hästkrafter i motorn räcka för att driva båten i ungefär skrovets maximala hastighet. Sedan vill vi att motorn skall lämna maximal effekt då båten går som fortast, dvs i närheten av skrovets max - här spelar propellerns stigning störst roll. Man brukar påstå att effekten på propelleraxeln (motorns effekt; vridmoment x varvtal) och backslagets utväxling) bestämmer propellerns diameter, och skrovets fartegenskaper (LVL, prismatisk koefficient, tyngd etc) bestämmer stigningen på propellern. Det här är mindre kritiskt än man kanske tror alla gånger, en litet för liten eller litet för stor propeller gör ingen större skada, mer att man inte får ut riktigt alla hästkrafterna.
Därför kontrollerar man propellervalet genom att provköra och se om motorn orkar ge full effekt. Om stigningen är för liten (går för lätt) går motorn förbi maxeffektvarvet och lugnar sig när regulatorn begränsar (men då har man en reserv för lastad båt och sliten motor). Om diametern är för stor når man å andra sidan aldrig till full effekt (dvs, max varvtal eller mycket nära), men man får lugn gång och god effektivitet vid låga varv.
Är stigningen mycket för stor och man lägger på full effekt kan man få kavitation ("kokning") på bladet, är stigningen för liten går båten litet saktare än den skulle kunna (men blir stark).
Det går att grovkontrollera propellern genom att mäta dragkraften vid stillaliggande, men då måste man ha en mätcell av någon sort. (Att mäta töjningen i ankarlinan med måttband blir kanske för grovt... )
Trösten är då att när man kör lugnare än max fungerar det mesta ändå, eftersom dieslar "går mest på luft" om de inte maxbelastas. Men finner man att man har en litet för stor propeller är det bra att begränsa sig och inte köra på maxvarv (eller snarare, max pådrag - varvtalet når vi ju inte i så fall) eftersom kraftbehovet minskar direkt om minskar varvtalet på propellern.
Anders S
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Propellerråd
Jamen det är ju en STOR förbättring jämfört med 3 knop.Calle C skrev:5,7 kn i lätt motvind vid 2700 rpm nu.