Ta bort tapeter i ruffen och ersätta med...?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Nellos
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 21 sep 2015, 20:04

Ta bort tapeter i ruffen och ersätta med...?

Inlägg av Nellos » tis 20 sep 2016, 10:34

Jag har köpt en Albin Vega från 1971 och den är i princip i originalutförande vilket innebär att den behöver en hel del kärlek...
Bland annat håller tapeterna i förpiken på att ramla ned. 

Nu funderar jag på vad jag ska ersätta det med. Ska jag sätta nya tapeter eller måla istället? 
Har ni haft något liknande projekt? Hur gjorde ni?
Tar även gärna emot bra tips på hur jag får bort tapeterna, skrapar bort klister och förbereder för nya tapeter eller målning... jag har tummen i handen så inget tips är för simpelt.

Bonusfråga: Taket och en del väggar i Vegan är av något skrovligt formmassa-material. Känns _väldigt_ 70-tal. Det är grått och inte skitsnyggt precis. Tänkte nog vitmåla det. Vad bör jag tänka på där? Rengöra och skrubba först kanske? Något annat?

Tack :)

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Ta bort tapeter i ruffen och ersätta med...?

Inlägg av thomask » tis 20 sep 2016, 19:13

På min förra båt, tog jag ner tapeterna och satte upp tunn björkplyfa med ny klädsel på skivan (galon) Och detta var skruvat i karossen med lite isolering emellan, Skitsnyggt och ingen fukt längre.

/Thomas

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Ta bort tapeter i ruffen och ersätta med...?

Inlägg av omega » tor 22 sep 2016, 08:56

Finns skrovbeklädnad att köpa som metervara,den är även lite isolerande, riv ut det gamla med använd vass skrapa, kniv hård spackelspade, limmet går nog att få bort med roterande stålborste o sist aceton,använd våtrumslim vid montage
//Johan

Skriv svar