Bottenfärgsborttagning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
naffatS
Platinamedlem

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av naffatS » sön 25 sep 2016, 14:41

Kommer inte ihåg tidsåtgången men en dag med många vilopauser. Jag blev trött av bl.a. obekväma arbetsställningar.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tor 29 sep 2016, 19:38

Hej på er
Jag tog upp båten i fredags ,fick då för mig att ta bort all bottenfärg eftersom det är många skikt o de släpper här o där,båten är från 02 och har troligen vart målad men fartygsfärg,körde rejält med högtryckstvätten ,sen in i båthuset ,där tog skrapan vid
Har lagt en timma om dagen nu i veckan ,o nu är all färg borta på ena sidan tog ca 4 Timmar , båten är 35 fot,lade pressening under o samlade upp färg spillet ,fungerade väldigt bra ,nu blir det vi 17 igen ,en slät botten som inte bygger lager
//Johan

Lade in en bild på jobbet på en bilsida som egentligen är sonens ,men då slapp jag skaffa inloggning ,gå till sida 14 längst ned

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 10337&p=14

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tor 29 sep 2016, 21:44

omega skrev:sen in i båthuset ,där tog skrapan vid
Har lagt en timma om dagen nu i veckan ,o nu är all färg borta på ena sidan tog ca 4 Timmar
Vad använder du för medel då, eller skrapar du bara?
Om man använder något av de kända bottenfärgstillverkarnas färgborttagningsmedel, behöver man då göra om epoxibehandlingen?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 30 sep 2016, 07:46

omega skrev:Hej på er
Jag tog upp båten i fredags ,fick då för mig att ta bort all bottenfärg eftersom det är många skikt o de släpper här o där,båten är från 02 och har troligen vart målad men fartygsfärg,körde rejält med högtryckstvätten ,sen in i båthuset ,där tog skrapan vid
Har lagt en timma om dagen nu i veckan ,o nu är all färg borta på ena sidan tog ca 4 Timmar , båten är 35 fot,lade pressening under o samlade upp färg spillet ,fungerade väldigt bra ,nu blir det vi 17 igen ,en slät botten som inte bygger lager
//Johan

Lade in en bild på jobbet på en bilsida som egentligen är sonens ,men då slapp jag skaffa inloggning ,gå till sida 14 längst ned

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 10337&p=14
Varför inte coppercoat när du ändå har renskrapat allt?
Samtidigt får du båten epoxibehandlad.
Calle

Se gla ut

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » fre 30 sep 2016, 18:32

Jag skrapar bara,lite trött i armarna blir man,har epoxi på botten redan ,så lägger på lite vc tar bara så fäster vc 17 bättre,hmm coopercoat hörde man ju mycket om förr finns det kvar?
Beställs det fortfarande från England ,
Förövrigt ävad är skillnaden mellan vc 17 offshore o vc 17 m,är det bättre o köpa i Tyskland eller Norge
//johan

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » fre 30 sep 2016, 19:02

Så följdfrågan kvarstår. Bör man lägga på ny epoxibehandling efter en renskrapning av bottenfärg?
Min båt är enligt förre ägaren epoxibehandlad, men om jag uppfattat det rätt, så ska inte färgborttagningsmedel ta på epoxin...

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » fre 30 sep 2016, 19:27

Jag tycker man kan lägga på något lager ny epoxi som passar till just den bottenfärgen du skall använda,i mitt fall blir det ett eller två lager VC tar ,färgbortagningsmedlet tar nog int på epoxin ,knappt den tar på bottenfärgen tyvärr,jag minns på 80 talets mitt vi lade på bums ,som det hette då på en bil,tog en kopp kaffe ,efter nån timme var hela bilen krullig bara o skrapa bort,vad hände med det receptet tro

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » fre 30 sep 2016, 21:26

omega skrev:...jag minns på 80 talets mitt vi lade på bums ,som det hette då...
Bums använde jag på min första båt, dock inte för att få bort bottenfärg, utan någon slags klarlack som överbyggnaden var lackad med. Bums tog även hårt på plasten som löstes upp... :-(

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 03 okt 2016, 11:48

omega skrev:Jag skrapar bara,lite trött i armarna blir man,har epoxi på botten redan ,så lägger på lite vc tar bara så fäster vc 17 bättre,hmm coopercoat hörde man ju mycket om förr finns det kvar?
Beställs det fortfarande från England ,
Förövrigt ävad är skillnaden mellan vc 17 offshore o vc 17 m,är det bättre o köpa i Tyskland eller Norge
//johan
VC Offshore och VC 17 Offshore är avsedda för snabbgående motorbåtar och behöver slipas för att få en bra finnish.
VC 17 är tunnfilmsfärg där det till största delen är underlagets finnish som styr hur jämnt resultatet blir.
http://www.yachtpaint.com/gbr/diy/produ ... earch.aspx#

För den Norska VC17 så är det samma mängd koppar som i den som säljs i sverige, dvs den lilla påsen med kpparpulver.
Det som skiljer är att den norska (VC 17 M Extra) så har man blandat i Irgarol i basen (vätskan i burken).
Irgarol skall motverka att det blir brunt slem på botten.

Skriv svar