Byta motorolja?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Byta motorolja?

Inlägg av Ridax » fre 09 sep 2016, 10:42

Det rekommenderas ju ofta att man har kört motorn och oljan ordentligt varm innan man byter oljan. Jag undrar lite vad som är bakgrunden till det rådet? Att man kör varmt så att oljan blir varm förstår jag, så att oljan blir mer lättflytande och mer av den rinner tillbaka ner i tråget.

Men är det inte då bättre (eller lika bra) att byta oljan typ flera dagar efter att man kört varmt, bara man inte startar upp den kall då? Om jag kör båten till vinterplatsen ett par timmar bort och parkerar. Sedan lyfter och pumpar ut oljan ett par dagar efteråt borde inte vara någon nackdel, eller? Motorn har en oljebytarpump kopplad ned till tråget.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Anders S » fre 09 sep 2016, 12:12

Ridax skrev:Det rekommenderas ju ofta att man har kört motorn och oljan ordentligt varm innan man byter oljan. Jag undrar lite vad som är bakgrunden till det rådet? Att man kör varmt så att oljan blir varm förstår jag, så att oljan blir mer lättflytande och mer av den rinner tillbaka ner i tråget.

Men är det inte då bättre (eller lika bra) att byta oljan typ flera dagar efter att man kört varmt, bara man inte startar upp den kall då? Om jag kör båten till vinterplatsen ett par timmar bort och parkerar. Sedan lyfter och pumpar ut oljan ett par dagar efteråt borde inte vara någon nackdel, eller? Motorn har en oljebytarpump kopplad ned till tråget.
Då är frågan om oljan är så tunn (det är moderna oljor ofta) att den är lätt att pumpa ut (det har också med pumpen att göra). Kan du få tråget "tomt" går det förstås utmärkt att göra så, men het olja "rinner lättare" - det är därför man skall byta olja då den är varm. Sedan kan man också få en del sediment i botten av tråget, som ligger i suspension i varm olja, men ligger kvar i trågets botten då motorn vilat (kall olja). Men så skitig olja får vi hoppas att du inte har.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Calle C » fre 09 sep 2016, 21:47

Oljebyte
Jag tänker numer att byta olja och filter varje år till en segelbåt verkar lite knäppt.
Min motor går ca 20 timmar per säsong vilket motsvarar en bil som kör drygt 100 mil.
Oljan idag är mycket bättre och åldras inte på det sättet som mineraloljorna gjorde förr, pga detta borde oljebyte kanske ske vart 3e år.
Men det verkar som de flesta byter varje år.
Vilket är ett våldsamt resursslöseri.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Anders S » lör 10 sep 2016, 20:51

Om man vill köra oljan mer än över säsongen får man fundera litet: Har man något som motsvarar en Long-Life-olja i motorn, och passar den i övrigt för båtdrift? Om man inte har det (till exempel "bara" en bra standardolja avsedd för marin- eller yrkesmotorer) så finns det egentligen inga garantier att den håller lång tid utan att brytas ner - även tiden sliter på oljan.

Det är också sannolikt så att båten går korta stunder och vilar länge, vilket, i bilsammanhang kan jämföras med att ta bilen till busshållplatsen 1 km bort, och sedan hem igen. Sådana körcykler brukar vara indikationer på att man skall byta oftare, inte mindre ofta. Antalet drifttimmar (eller "mil") betyder då inte så mycket.

Vill man ändå prova att göra så skall man vara säker på att oljan är frisk och "osliten" och rejält varmkörd i samband med höstuppehållet. Skulle det vara så att oljan håller mycket vatten (en av dess uppgifter är att hålla vatten, en oundviklig följd av förbränningen) och denna lämnar inte oljan förrän temperaturen är hög och har varit så en tid. Alltså, kör motorn på 60-70 % av effekten en timme. Att tuffa till upptagningen från mastkranen räcker INTE.

Sedan får oljan inte heller bära för mycket förbränningsrester. Är motorn sliten rinner det ner en hel del bränsle i oljan vid kallstarterna (även denna kokar bort vid varmkörning, kan skrämma någon att "motorn börjat dra olja" - det kan vara så mycket som en halv liter som kokar bort på ett par timmar) och övertrycket som går förbi slitna ringar och lopp svärtar ner oljan med sot. Då oljan är kolsvart vet man inte längre om man är på rätt sida gränsen för när oljan släpper skräpet och sedimenterar det på trågets botten. På min motor (en Yanmar) har jag en turbo, och har man en turbodiesel skall man definitivt inte tveka att byta olja innan den är alldeles kolsvart.

Visst skall man vara vaken på att (inte) göra onödiga saker, men kostnaden för att byta olja och filter "i onödan" är kanske 2-300 kronor, om man handlar motorolja på Granngården (typ). I den stora segelbåtskonkursen är det kanske inte så mycket?
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Seawolf » sön 11 sep 2016, 07:40

Calle C skrev:Oljebyte
Jag tänker numer att byta olja och filter varje år till en segelbåt verkar lite knäppt.
Min motor går ca 20 timmar per säsong vilket motsvarar en bil som kör drygt 100 mil.
Oljan idag är mycket bättre och åldras inte på det sättet som mineraloljorna gjorde förr, pga detta borde oljebyte kanske ske vart 3e år.
Men det verkar som de flesta byter varje år.
Vilket är ett våldsamt resursslöseri.
Jomenvisst:

Dieslar har en förunderlig förmåga att sota ned sin olja. På mina dieselbilar jag haft så har detta inträffat redan efter några hundra mil, trots att bytesintervallet varit angivet till 1500 eller 3000 mil respektive. Den ena, en Passat -00, så körde jag den från ny till 39500 mil utan mera oljebyte än enligt intervallet, och de sista 15000 på längre intervall än så. Den gick och funkade som en klocka, motormekaniskt alltså.

(Att sen väldigt mycket av givare, fönsterhissar, torkarmeknismer fram och bak, låskistan på förardörren för att inte tala om den strida ström av framvagnar jag fick byta är en annan historia, och förklaras mest av VAG-koncernens affärside: Se till att bilen inte rostar, och att drivlinan mekaniskt håller i evighet samt att den är fin att färdas i, och designa kort livslängd och högt pris på allt annat, så kommer bilen att mjölka maximalt flöde ur ägarnas plånböcker)

Med 1500 mils oljebytesgräns och en medelhastighet på 75 km/h motsvarar detta 200 timmars motorgång. FLertalet av dessa består av turen till butiken som tar kortare tid så att motorn inte ens blir varm. Dessutom kör man bilen på vintern med kallstarter osv.

Min båtmotor är från 1988 (snart 30 år gammla) och har haft glykolkylning sedan ny. Jag har haft båten från 1997. för några år sen tog jag ur den för att se över det hela, inte för att den krånglade, utan för säkerhets skull. Topplocket lämnades till en motorfirma som mätte alla spel i ventilstyrningar osv, bytte tätninganra och slipade ventilerna. Allt var egentligen OK, men då den var på firman i alla fall så.... Spridarna rengjordes och testades och var helt OK

Kylkanalerna i blocket och topplocket såg OK ut. (Bilden visar termostathusets fäste som var minst opåverkat, troligen då termostathuset är av ädlare metall än topplocket). Cylinderloppen var så oslitna att heningsräfflorna fortfarande syntes tydligt. INgen s.k. vändkant kunde kännas hur man än srapade med naglarna utefter cylinderväggarna.

(Avgasböj och ny medbringare med gummidämpre till splinesaxeln från S-drevet byttes av preventiva skäl.

Nya packboxar monterades på vevaxeln i båda ändar, varvid deras nya axiallägen flyttades lite så de nya inte skulle hamna i samma slitspår som de gamla gjort. Det var heller inte någon akut åtgärd, utan preventiv.

Efter dessa åtgärder förefaller motorn ge ytterligare 10% mer effekt, för maxfarten har gått upp någon tiondel, och maxvarvet med 50 rpm.
Sjövattenpumpen behöver ses över med renoveringssatser för packboxarna efter c:a 5 år på denna motormodell. Impeller var eller vartannat, beroende på hur mycket körning det varit under säsongen.


Jag kör 50-75 timmar om året. Betänk att sedan 1997 har motorn bara fått ny olja med 3 års intervaller. Finfiltret byter jag högst var 5:e år. Skulle det börja sätta igen sig kommer det att märkas så att det kommer igenom för lite bränsle på fullgas, men det kommer inte mer smuts utan snarare mindre. Byte av finfilter och luftning som görs via handtaget på matarpumpen tar max 5 minuter med stillastående motor.

Jag bifogar lite bilder på hur denna min "misshandlade" (enligt gängse praxis) motor såg ut då jag öppnade locket etc. efter 25 års användning.
Bilagor
DSC00500.JPG
DSC00508.JPG
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Anders S » sön 11 sep 2016, 09:21

Seawolf skrev:[...]

Den ena, en Passat -00, så körde jag den från ny till 39500 mil utan mera oljebyte än enligt intervallet, och de sista 15000 på längre intervall än så. Den gick och funkade som en klocka, motormekaniskt alltså.

Då räknar vi ut att du bytte olja 26 gånger under den tiden du hade bilen, flera gånger per år. Varför i all världen bytte du inte olja endast vart tredje år ? :P

Min poäng: Man byter olja därför att den gjort sitt jobb. I båten är det tiden som sliter, i bilen är det (vanligen) milen som sliter.

Givetvis kan det vara så att driftförhållandena är sådana att det går bra, men när det inte är så kostar det korrosion på lagerytor, cylinderväggar och kolvringar - ytor som vilar hela vintern. Till skillnad från en bil (som används regelbundet) står båtmotorn blickstilla och utan smörjning i sex månader, och att tömmas på oljan som varit i motorn det senaste året och få ny olja är "bra".

I professionella sammanhang (där inte färskoljesmörjning används) kan man (vid stora volymer) testa oljan och avgöra om den håller en vända till. Man kan till och med tillföra de additiver som slitits ut eller förbrukats - men i småmotorer är det inte lönt - det kostar mindre att helt sonika byta oljan till ny.

Alla gör förstås som de vill.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Seawolf » sön 11 sep 2016, 10:36

Anders S skrev:
Seawolf skrev:[...]

Den ena, en Passat -00, så körde jag den från ny till 39500 mil utan mera oljebyte än enligt intervallet, och de sista 15000 på längre intervall än så. Den gick och funkade som en klocka, motormekaniskt alltså.

Då räknar vi ut att du bytte olja 26 gånger under den tiden du hade bilen, flera gånger per år. Varför i all världen bytte du inte olja endast vart tredje år ? :P

Min poäng: Man byter olja därför att den gjort sitt jobb. I båten är det tiden som sliter, i bilen är det (vanligen) milen som sliter.

Givetvis kan det vara så att driftförhållandena är sådana att det går bra, men när det inte är så kostar det korrosion på lagerytor, cylinderväggar och kolvringar - ytor som vilar hela vintern. Till skillnad från en bil (som används regelbundet) står båtmotorn blickstilla och utan smörjning i sex månader, och att tömmas på oljan som varit i motorn det senaste året och få ny olja är "bra".

I professionella sammanhang (där inte färskoljesmörjning används) kan man (vid stora volymer) testa oljan och avgöra om den håller en vända till. Man kan till och med tillföra de additiver som slitits ut eller förbrukats - men i småmotorer är det inte lönt - det kostar mindre att helt sonika byta oljan till ny.

Alla gör förstås som de vill.
För de som är intersserade kan jag nämna att jag varit anställd som projektledare på Wärtsilä Diesel i Trollhättan, med leveranser av både ottoversionen och dieselversioner av deras 3 och 4.5 MW maskiner för kraftvärmeverk. Dessa körs väsentligen på absolut fullgas större delan av året, alltså 8000 timmar per år. Där är oljerenare, kvalitetskontroll och byten väl planerade. Men det är liksom Europamästerskapet i motordrift, jämfört med en smådiesel på mestadels knappt halvgas i en segelbåt några timmar då och då, som i jämförelse är mera som gärdsgårdsligan.

Lite generad, Passatens (2010, TDI, Pump-Düsemotorn) oljebytarintervall var 3000 mil. (Senildemens?) Så det blev max 13 gånger totalt på nära 40000 mil.

Jag hade den bilen i 15 år ungefär, så det blev mindre än ett byte per år. Med 70 i snittfart blir det ungefär 380 timmars gångtid per byte. Med detta förhållande var motorm mekaniskt frisk och fin, t.o.m. turbon hängde med bra. Fast det är klart, även den motorn fick sina "jogginturer" på motorvägar med skapligt uppförslut så i med fyran och plattan i mattan. Därmed skramlade sot och kannringarna isär utan att becka fast. Precis som vi människor så mår en icke topptrimmad dieselmotor bra av att jogga ibland, så inte det interna degar igen. Motorn drog inte märkbart med olja när jag sålde den.

Beträffande de teoretiska farorna som marindieslar på segelbåtar med löjligt få årstimmar oljebyten skulle kunna tänkas fram att inträffa kan man alltså med mina erfarenheter säga med tillförsikt:

"Don´t argue with success."
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Anders S » sön 11 sep 2016, 13:35

Alla gör som de vill. Nu fäste jag mig nog mer vid frågan om vad man kan spara och om det är ett stort slöseri att byta olja varje år (sådär som vi lärt oss genom åren att man skall göra, "don't argue with success" - liksom). Det finns poänger med att byta ofta, men vilka är poängerna att inte byta?

Till allas uppbyggelse: https://www.bing.com/images/search?q=oi ... ajaxhist=0
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Peter_K » sön 11 sep 2016, 14:58

Det skiljer ju på motor och motor också. Min MD5 skall man absolut byta årligen på, den lämnar duktigt med sotpartiklar i sumpen och det är inget jag vill ha inne i motorn över vintern.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Seawolf » sön 11 sep 2016, 17:25

Anders S skrev:Alla gör som de vill. Nu fäste jag mig nog mer vid frågan om vad man kan spara och om det är ett stort slöseri att byta olja varje år (sådär som vi lärt oss genom åren att man skall göra, "don't argue with success" - liksom). Det finns poänger med att byta ofta, men vilka är poängerna att inte byta?

Till allas uppbyggelse: https://www.bing.com/images/search?q=oi ... ajaxhist=0
Man kan uppnå en sådant utseende på en motor genom att konsekvent bara fylla på olja men aldrig tömma ut någon, gärna i kombination med felaktigt oljefilter. Men det är inte lätt, troligen skall man vid påfyllningen välja olja ur slaskbehållaren för uttömd olja från andra motorer. Det är liksom en annan division heltigenom.

Poängen att inte byta är klockren: Det är bekvämt och det funkar. Pengarna är inte viktigt.

Har nämnt det förut: inom den seriösare underhållsbranchen för sånt som processnidustri mm. så tillämpar man en kombination av driftstimmebaserat underhåll, och konditionsmätningsbaserad dito. Men att bara gå efter kalendern gör man inte.

TIll dig Anders S vill jag rekommendera att du tillämpar dina insikter på din bil. Den kommer såvitt du förstår det att må mycket bättre av att du byter olja, inte var 3000e mil, utan var 300:e. Det blir nästan som förr, då gamla bilar kördes så länge att de drog så mycket olja att instruktionen till mackpersonalen kunde vara (man fick service på den tiden) : Fyll upp oljan och kolla soppan!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Seawolf » sön 11 sep 2016, 17:35

Peter_K skrev:Det skiljer ju på motor och motor också. Min MD5 skall man absolut byta årligen på, den lämnar duktigt med sotpartiklar i sumpen och det är inget jag vill ha inne i motorn över vintern.
MD5 har jag inte fördjupat mig i. Den kanske har särdrag som ändrar sakernas tillstånd. Har du kollat hur mycket av sotet som du inte får ut vid bytena? Har du kollat hur länge det dröjer innan den nya oljan är kolsvart den också? Kommer det tjockare oljesotslurry vid slutet av tömningen än i början, med varm olja?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Anders S » sön 11 sep 2016, 18:55

Seawolf skrev:
Anders S skrev:Alla gör som de vill. Nu fäste jag mig nog mer vid frågan om vad man kan spara och om det är ett stort slöseri att byta olja varje år (sådär som vi lärt oss genom åren att man skall göra, "don't argue with success" - liksom). Det finns poänger med att byta ofta, men vilka är poängerna att inte byta?

Till allas uppbyggelse: https://www.bing.com/images/search?q=oi ... ajaxhist=0
Man kan uppnå en sådant utseende på en motor genom att konsekvent bara fylla på olja men aldrig tömma ut någon, gärna i kombination med felaktigt oljefilter. Men det är inte lätt, troligen skall man vid påfyllningen välja olja ur slaskbehållaren för uttömd olja från andra motorer. Det är liksom en annan division heltigenom.

Poängen att inte byta är klockren: Det är bekvämt och det funkar. Pengarna är inte viktigt.

Har nämnt det förut: inom den seriösare underhållsbranchen för sånt som processnidustri mm. så tillämpar man en kombination av driftstimmebaserat underhåll, och konditionsmätningsbaserad dito. Men att bara gå efter kalendern gör man inte.

TIll dig Anders S vill jag rekommendera att du tillämpar dina insikter på din bil. Den kommer såvitt du förstår det att må mycket bättre av att du byter olja, inte var 3000e mil, utan var 300:e. Det blir nästan som förr, då gamla bilar kördes så länge att de drog så mycket olja att instruktionen till mackpersonalen kunde vara (man fick service på den tiden) : Fyll upp oljan och kolla soppan!
Om du vet RIKTIGT mycket om motorer och bilar borde du sett att motorn var en Renault4_-spis (det står på bilden). Den har egenheten att inte ens HA ett oljefilter, så fel filter kan man inte ha. Annars, såklart, det var ett fint exempel, men gör man rent den kommer den troligen att se OK ut.

Jag byter förstås olja så ofta som det passar mig, men det är ganska vanskligt att rekommendera att köra tre år (eller 3000 mil) på moderna motorer. Det är så mycket som kan skadas, ventiltryckare och turbo (om man nu har en sådan) är vanligt, fenomenet oil sludge är ganska vanligt. Sedan är oljekvaliteterna viktiga, och utan att diskutera vilken oljekvalitet man använder blir det ju alldeles elvagalet att rekommendera treårsbyten - alldeles oavsett att man kanske bara kört motorn 150 timmar på de tre åren.

Jag gav ju ett par konkreta tips för den som trots allt vill försöka.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Peter_K » sön 11 sep 2016, 19:52

Seawolf skrev:
Peter_K skrev:Det skiljer ju på motor och motor också. Min MD5 skall man absolut byta årligen på, den lämnar duktigt med sotpartiklar i sumpen och det är inget jag vill ha inne i motorn över vintern.
MD5 har jag inte fördjupat mig i. Den kanske har särdrag som ändrar sakernas tillstånd. Har du kollat hur mycket av sotet som du inte får ut vid bytena? Har du kollat hur länge det dröjer innan den nya oljan är kolsvart den också? Kommer det tjockare oljesotslurry vid slutet av tömningen än i början, med varm olja?
Nä, har inte fördjupat mig så värst mycket, men pumpar varje år ur kolsvart, varm olja ur sumpen och tänker att en 35+ år gammal motor av en väldigt enkel typ förmodligen är byggd med toleranser och teknik att det sotar en del, vilket känns okej. Motorn körs på billig, enkel mineralolja enligt rekommendationer, inget long-life. Passar samtidigt på att kolla kontakter, smörja allt som ska smörjas, kolla rem osv.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Seawolf » sön 11 sep 2016, 21:09

Peter_K skrev: Nä, har inte fördjupat mig så värst mycket, men pumpar varje år ur kolsvart, varm olja ur sumpen och tänker att en 35+ år gammal motor av en väldigt enkel typ förmodligen är byggd med toleranser och teknik att det sotar en del, vilket känns okej. Motorn körs på billig, enkel mineralolja enligt rekommendationer, inget long-life. Passar samtidigt på att kolla kontakter, smörja allt som ska smörjas, kolla rem osv.
Till våren, kolla oljans sotning efter de första två timmarna, därefter efter 10 timmar.Spar gärna någon cl av varje. Gissningsvis är den då redan kolsvart av de oljerester som du inte fick ut på hösten.

Jämför sedan det med oljans soighet vid hösttömningen. Jag tror det bör vara liten skillnad mellan 10-timmarsoljan och säsongsoljan.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta motorolja?

Inlägg av Anders S » mån 12 sep 2016, 09:09

Seawolf skrev:
Peter_K skrev: Nä, har inte fördjupat mig så värst mycket, men pumpar varje år ur kolsvart, varm olja ur sumpen och tänker att en 35+ år gammal motor av en väldigt enkel typ förmodligen är byggd med toleranser och teknik att det sotar en del, vilket känns okej. Motorn körs på billig, enkel mineralolja enligt rekommendationer, inget long-life. Passar samtidigt på att kolla kontakter, smörja allt som ska smörjas, kolla rem osv.
Till våren, kolla oljans sotning efter de första två timmarna, därefter efter 10 timmar.Spar gärna någon cl av varje. Gissningsvis är den då redan kolsvart av de oljerester som du inte fick ut på hösten.

Jämför sedan det med oljans soighet vid hösttömningen. Jag tror det bör vara liten skillnad mellan 10-timmarsoljan och säsongsoljan.

Man kan ju också helt enkelt bara byta olja på hösten ? Då slipper man fundera på om det sotar mycket eller litet och var gränsen går för just den oljesort man använder?
Anders S

Skriv svar