Nytt startbatteri.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Nytt startbatteri.

Inlägg av Spider » mån 05 sep 2016, 11:38

Jag har läst att det finns möjlighet att gå ner i storlek när man väljer startbatteri. Kan ni föreslå ett bra startbatteri till en 20hk diesel.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Re: Nytt startbatteri.

Inlägg av Calle C » mån 05 sep 2016, 12:54

Jag bytte mitt i år från ett 60ah till ett 70ah, då det var samma mått på dessa.
Sk silverbatteri från biltema, hittills nöjd.
Tror inte att du ska gå under 50ah. Ibland uppstår startproblem av andra orsaker!
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 05 sep 2016, 13:25

Jag köpte ett batteri till min VP2002 på bilskroten. 300kr för ett begagnat men testat batteri. Mitt är på 55Ah, men man skulle nog klara sig med mindre. Det gamla batteriet var nästan helt slut men drog ändå igång motorn varje gång, men långsamt...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 sep 2016, 14:46

Man vill ju ha ett friskt batteri den dag man fått dieseltorsk och man måste köra motorn tills dess den luftat ur sig. Här skall man förstås inte vara dumsnål, ett vettigt batteri är inte dyrt, men heller inte hur litet som helst. Dubbla AH-talet mot hästkrafterna, kanske? SÅ ett batteri på 50AH eller litet mer blir inte fel. Ofta är det ett standard startbatteri på 55-60-70 AH som är "billigast". I båten spelar polställning och formfaktor kanske inte samma roll som det figursydda batteriet i en bil - där passar inte allt...
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 05 sep 2016, 18:48

Måste bara förtydliga att batteriet från bilskroten var ett riktigt bra köp, ett batteri i prima skick till en låg kostnad. Det var batteriet jag hade innan som var kasst...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 05 sep 2016, 19:33

Ok då tänker ni som jag men jag läste någonstans att ah-talet ( och därmed fysiska måttet) inte bahöver vara högt alls bara man har ett riktigt högt cca värde. Men cca har ju med kallstart att göra och jag seglar mest på sommaren. Vore mest skönt att kunna byta till ett lite mindre och lättare än nuvarande men det kanske är en dum tanke.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 06 sep 2016, 07:18

Jag har bytt till ett 45Ah startbatteri till min Penta 2020 (19hk).
Valde ett med så många CCA som möjligt. Det är inte bara vid kallstart som du behöver så många cranking amps som möjligt utan det är i högsta grad en bidragande faktor till att motorn skall starta snällt även när det är plusgrader.
Funkar alldeles förträffligt!
Har dock sett till att ha rejält dimensionerade kablar mellan batteri och startmotor.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 sep 2016, 07:52

När det gäller begagnade batterier på skroten; javisst. Men innan man handlar där (med en månads garanti) kan man kolla i billbehörsaffärer (där man vanligen får två års garanti. Det skiljer i pris; som vanligt - vad får man för pengarna. Har man tur/är vaken kanske man får ett märkesbatteri för en mycket rimlig slant. Å andra sidan, kanske inte.

Sedan om kapacitet: Två mått är intressanta: Det som anges som CCA (ung. "Cold Cranking Amperage") visar hur "peppigt" batteriet är, dvs hur mycket av sin inneboende kraft det levererar då startmotorn vill ha ström. Mer är bättre.

Däremot innebär den maximala kapaciteten i AH hur mycket ström som kan levereras över tid, tillexempel då man lätt rödmosig och allmänt desperat, för tredje gången, NÄSTAN får motorn att tända efter att ha legat platt under sittbrunnsdurken för att lufta spridarna... Här är ett litet större batteri av godo, det orkar längre. Mer är bättre, men inte ensamt.

Dedikerade startbatterier brukar vara rätt OK på både första och andra uppgiften. Har man en rejäl batteribank med förbrukningsbatterier att tillgå (korskopplingsmöjlighet?) brukar det inte vara ett problem med ett "litet" startbatteri heller, eftersom batterierna då kan hjälpas åt i nödläge (eller vad man skall kalla en icke-startande motor i en segelbåt?).

Men den som vill ha ett dedikerat startbatteri bör inte välja ett alltför litet batteri (oavsett om det är utmärkt bra på att driva startmotorn) om man riskerar att behöva lufta dieseln någon minut eller två. Att starta en trög diesel i stark kyla är något annat, det gör vi inte ofta, om någonsin.
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » lör 24 sep 2016, 08:44

Ett 20 Ah mc-batteri drar runt motorn i gott och väl fem minuter.

Fördelen är vikten och utrymmet som kan nyttjas för ex.vis ett extra förbrukningsbatteri.
Nackdelen är att man får ett mindre batteri till samma pris som ett större...

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar