separeringstoalett typ airhead eller liknande

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Spider » ons 31 aug 2016, 05:40

airhead och natureshead har ju nu funnits ett tag på marknaden. Vi har ledsnat på att leta tömningsstationer och funderar på ombyggnad för att få plats med något liknande dessa två. Har vi någon på forumet som installerat och har erfarenhet? Vet att det finns gamla trådar på olika forum men vill gärna ha erfarenhet från några fler då det är en ganska dyr obyggnad för oss.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Calle C » ons 31 aug 2016, 08:21

Du har aldrig tänkt på en el-toa?
Borde vara det bästa på en båt med motor/solceller eller landström.
Calle

Se gla ut

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Spider » ons 31 aug 2016, 10:23

Jo men tömning via station vill vi komma ifrån därav tanken på bättre alternativ.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Anders S » ons 31 aug 2016, 11:27

Om man då funderar litet, så finner man att, visserligen, pumpstationen blir en mindre kritisk resurs, men urin måste tömmas ansvarsfullt (dvs, i avlopp) och de torkade mullresterna likaså deponeras etiskt och hygieniskt. Någon för detta lämpad infrastruktur lär ju vara än mer sällsynt än toatömningsmunstycken.

En litet trist reflektion: Varför inte acceptera den nu beslutade metoden, men öka tankkapaciteten till det dubbla? Det torde vara den minst kostsamma lösningen?
Anders S

Vilda
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 21:15

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Vilda » ons 31 aug 2016, 16:25

Att tömma urin ansvarsfullt är enkelt. Att tömma torra, icke luktande fasta rester i en sopsäck och lägga den i en soptunna är enkelt. För oss har valet varit enkelt, och är det fortfarande.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Spider » ons 31 aug 2016, 16:45

Berätta mer Vilda. Fabrikat? Antal användare osv.....?

sven f
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 31 aug 2016, 17:20

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av sven f » ons 31 aug 2016, 18:16

Har en Airhead andra säsongen med den, två vuxna och ett barn fungerar mycket bra tömmer urintanken varannan dag och det fasta på hösten. Man kan inte lämna urintanken en- två veckor utan att tömma den då blir det lukt har vi lärt oss ( i tanken inte båten ). Det blir ca tre veckor i båten för oss per säsong . Lukt fritt inne i båten men blir lukt på däck när man har använt den ( rört om ). Har luftningen lite för nära däcksluckan
kan bli rundgång vid fel vind när man ligger i hamn , ville inte såga sönder skott inne i båten har tankar på en rör stump och trä på när man ligger i hamn typ stup rör i rostfritt . I år blev det hård start för mulltoan ( blöt och lukt ) av den enkla anledningen att jag var för snål med kompostmullen fick hälla på mer mitt fel inte toan mullen är köpt på ICA 25l säck nog för tre säsonger . Fläkten surrar lite men inte mer en att det får vara. Köpte en rf ventil med stängbart lock tog bort plast vredet på insidan så locket går att skruva av . När man gjort det har har man en liten stos på ca25mm höjd kvar lätt konisk i botten mot däck som man kan pressa på ett rör på vid hamn liggande . Men man skall segla inte ligga i hamn :mrgreen:

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Fredrik » ons 31 aug 2016, 18:22

Jag har ingen erfarenhet av såna där anordningar, men funderar lite på om man inte kan komma till rätta med luktproblemen i avluftningen genom att montera ett kolfilter på avluftningsslangen?
X-342 SWE 18 "Kexet"

ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av ceder » ons 31 aug 2016, 18:37

Vilda skrev:Att tömma urin ansvarsfullt är enkelt. Att tömma torra, icke luktande fasta rester i en sopsäck och lägga den i en soptunna är enkelt. För oss har valet varit enkelt, och är det fortfarande.
Hur är det enkelt att tömma urin ansvarsfullt enkelt om det, som någon annan skrev, skall göras varannan dag?

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Spider » ons 31 aug 2016, 19:07

Är urin ett problem på land? Trodde det var kvävet som blir ett problem i havet men sugs upp av växterna när det är kvar på land.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Anders S » tor 01 sep 2016, 09:51

Problemet med mull-toaletter (mer allmänt) är att de passar bäst iland (där genererar de finfin gödsel via mull-delen och urinen mer eller mindre direkt i trädgårdslandet. De fungerar också bäst då de är i kontinuerlig drift, processerna är biologiska, genererar värme och bakterierna i nedbrytningsdelen behöver näring. Detta kan bli ett problem (etiskt men också praktiskt) i båtsammanhang - var skall man hälla ut urinen.

Häller man det iland, utan urskiljning bidrar man till problemet man försöker lösa. Rätt skött och fungerande är en mulltoa helt okej, men den ställer en del krav, den också.

Avser man att vara en listig ögontjänare ("lura systemet" eller helt enkelt anser att det är okej att hälla ut urinen (men inte bajset), så blir det mycket billigare och enklare att tömma som man alltid gjort, och med förstånd. (Att använda de stationer som kommer i ens väg kan ju inte vara särskilt betungande, och finns det inga, så finns det inte.)
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Spider » tor 01 sep 2016, 11:13

Nu finns det ju en lag som iaf jag vill försöka följa. Om det är bättre för miljön att tömma urinen utspädd i land och det är tillåtet just för att det är mindre skadligt så väljer jag det. Att strunta i tömningen på stationen bara för att det inte fanns station precis där jag var lär knappast gynna miljön mer än att tömma urin enl ovan. Jag vet ju inte hur ditt båtliv ser ut Anders S men vi tillbringar 4 veckor i små övärldar där det inte finns stationer. Ska vi leta upp dom så går det flera dagar bara till det tyvärr.

Vilda
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 21:15

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Vilda » tor 01 sep 2016, 16:09

Jag har fått en bild av att de som är negativa (både på utländska och svenska forum) inte provat och redan "vet" vad som är bäst.
Vi är inne på vår andra Natures Head (2 olika båtar). Tömma urin i en toastol (i gästhamn) är enkelt, tömma ansvarsfullt på land är enkelt. Tömma det fasta i en sopsäck som läggs i en soptunna någon några gånger per år är smidigt. Vi har i stort inte upplevt några luktproblem alls. Tillräckligt med torv/motsvarande är viktigt. Utloppet för luftningen har jag dragit via en rostfri kabelgenomföring modell upp o nedvändt U. Tyst och hyfsat säkrat mot vatteninträngning. Kan tänka mig att det kan bli problem med många ombord längre tid men vi är oftast 2 och då klarar det sig toppen, det fasta behöver bara tömmas efter 3 till 4 veckor heltidssegling. Skulle vi vilja ha en tank full med hmm och leta tömning? Nej, vi går aldrig tillbaka till det, det är som jag ser det lämpat för bruk i land i länder med god tillgång till vatten och fungerande reningsverk.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Anders S » tor 01 sep 2016, 17:49

Spider skrev:Nu finns det ju en lag som iaf jag vill försöka följa. Om det är bättre för miljön att tömma urinen utspädd i land och det är tillåtet just för att det är mindre skadligt så väljer jag det. Att strunta i tömningen på stationen bara för att det inte fanns station precis där jag var lär knappast gynna miljön mer än att tömma urin enl ovan. Jag vet ju inte hur ditt båtliv ser ut Anders S men vi tillbringar 4 veckor i små övärldar där det inte finns stationer. Ska vi leta upp dom så går det flera dagar bara till det tyvärr.
Det är inte förbjudet att gå i land och hälla urinen på hälleberget. Gör man sig besväret att uppsöka någon sorts växtlighet och dumpa urinbehållaren är, gör man minst skada.

Det är, lustigt nog, heller inte förbjudet att kissa från relingen, eller kissa i en potta eller hink och hälla det i sjön. Så vill man följa lagen bedömer jag att pott-analogin skulle fungera bäst. I praktiken är det förstås då ingen skillnad mot att släppa alltsammans på vanligt sätt.

(Jag tror det är allmänt bekant att jag anser hela bajstanksdiskussionen vara ett jätteskott över målet (om målet är miljövård) men det hindrar ju inte att man FÖRSÖKER göra det rätta. All heder till dig.)
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: separeringstoalett typ airhead eller liknande

Inlägg av Spider » tor 01 sep 2016, 18:52

Tack Anders S.
Det blir iaf inte sämre för miljön att använda separerande toa än att bryta mot lagen och tömma i havet. Oavsett vad man tycker om lagen som sådan. Därför var jag intresserad av användare med egen erfarenhet.

Skriv svar