Byte av skiljerelä?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
bursjo
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 18 aug 2016, 12:14

Byte av skiljerelä?

Inlägg av bursjo » tor 18 aug 2016, 12:17

Hej

Dagens uppsättning i segelbåten av batterier, laddning, kablar, skiljerelä, strömbrytare mm är under uppgradering/byte då de är från mitten av 80-talet.
Förbrukningen idag är högre än tidigare och därför vill jag se över laddning, kablage och batteribanken.
Så som det ser ut idag:
1 separat startbatteri (85Ah)
1 separat förbrukarbatteri (85Ah)
Skiljerelä Delab BSR 52B
Generator på 35 A
Batteriladdare Mobitronic 15A (äldre modell) som laddar förbrukarbatteriet

Min tanke är att utöka det existerande förbrukarbatteriet med ytterligare ett batteri (85 Ah). Dessutom dra nya kraftigare kablar. Frågan är om skiljerelä, generator och batteriladdare bör bytas ut. Jag har ine haft något problem med det tidigare men eftersom jag inte är någon expert så kanske jag inte heller känner till nackdelarna med det installerade skiljerelät från Delab anno 1980 tal. Jag gillar funktionen med två separata batteribankar och vill inte ändra på detta.

Bör skiljerelät bytas ut och i så fall varför?
Klarar generatorn att ladda en utökad batteribank?
Klarar existerande batteriladdare att ladda en utökad batteribank (endast förbrukarbatterierna, 2 * 85Ah)?
Bonusfråga: Går det att koppla batteriladdaren så att den laddar båda batteribankarna? Skulle batteriladdaren som jag har klarar av detta (3 * 85 Ah)?

Tack på förhand!
/J

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Byte av skiljerelä?

Inlägg av HansH » tor 18 aug 2016, 12:59

Varför inte behålla de två nuvarande 85h batterierna och låta dem tillsammans bli en förbrukar-bank + ett nytt separat batteri till start.
Om 85Ah batterierna är lika gamla och av samma typ så bör du göra så. Man skall inte blanda gamla o nya batterier (eller av olika typ) i en batteribank.
Vad är det för motor?
Troligen kan du gå ner i "storlek" på startbatteriet - förutsatt att det har tillräckligt många CCA (Cold Cranking Amps).
Jag har gjort just detta i min båt.
Två stycken 80Ah förbrukningsbatterier och ett mindre 45Ah (med många CCA) till start. Original startbatteri i min båt är på 65Ah och väger det dubbla mot det nya lilla 45Ah.
Ett Biltema skiljerelä mellan batteribankarna.
Generatorn laddar förbrukningsbanken (som är den batteribank som används mest på en segelbåt).
När förbrukarbanken är "full-laddad" så öppnar relät och även startbatteriet laddas.
Samma sak med batteriladdaren (landström). Den är kopplad till förbrukarbanken. När den är fulladdad så öppnar relät och startbatteriet laddas.
Har fungerat perfekt.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Byte av skiljerelä?

Inlägg av SYBY » tor 18 aug 2016, 14:18

HansH skrev: När förbrukarbanken är "full-laddad" så öppnar relät och även startbatteriet laddas.
Samma sak med batteriladdaren (landström). Den är kopplad till förbrukarbanken. När den är fulladdad så öppnar relät och startbatteriet laddas.
Har fungerat perfekt.
Jag tror vi menar samma sak, men det är väl snarare så att relät sluter?
Dessutom sker detta långt innan förbrukningsbatteriet är fulladdat.

Jag skulle börja med göra som föreslås, komplettera med ett nytt, mindre startbatteri, att se över kablarnas skick och area samt lägga till solceller.
15A laddare är OK för 170 Ah. Behåll relät om det fungerar. Om inte motorn är mycket svårstartad så är det svårt att se behovet av att låta laddaren ladda båda bankarna, tycker jag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte av skiljerelä?

Inlägg av Anders S » tor 18 aug 2016, 14:37

bursjo skrev:Hej

Dagens uppsättning i segelbåten av batterier, laddning, kablar, skiljerelä, strömbrytare mm är under uppgradering/byte då de är från mitten av 80-talet.
Förbrukningen idag är högre än tidigare och därför vill jag se över laddning, kablage och batteribanken.
Så som det ser ut idag:
1 separat startbatteri (85Ah)
1 separat förbrukarbatteri (85Ah)
Skiljerelä Delab BSR 52B
Generator på 35 A
Batteriladdare Mobitronic 15A (äldre modell) som laddar förbrukarbatteriet

Min tanke är att utöka det existerande förbrukarbatteriet med ytterligare ett batteri (85 Ah). Dessutom dra nya kraftigare kablar. Frågan är om skiljerelä, generator och batteriladdare bör bytas ut. Jag har ine haft något problem med det tidigare men eftersom jag inte är någon expert så kanske jag inte heller känner till nackdelarna med det installerade skiljerelät från Delab anno 1980 tal. Jag gillar funktionen med två separata batteribankar och vill inte ändra på detta.

Bör skiljerelät bytas ut och i så fall varför?
Klarar generatorn att ladda en utökad batteribank?
Klarar existerande batteriladdare att ladda en utökad batteribank (endast förbrukarbatterierna, 2 * 85Ah)?
Bonusfråga: Går det att koppla batteriladdaren så att den laddar båda batteribankarna? Skulle batteriladdaren som jag har klarar av detta (3 * 85 Ah)?

Tack på förhand!
/J
Välkommen till forumet!

Svaret på dina frågor är...

1. Inte om det fungerar. DELAB-reläet är av modellen som kopplar in startbatteriet sist ( http://www.sxk.se/node/16950 ) och ( http://www.sxk.se/sites/default/files/f ... stromb.pdf )

2. Ja, i princip. En enkel skattning pekar dock på att med 35A kommer du att se ca 20 A laddning i praktiken - så tomma vill du aldrig ha dina förbrukningsbatterier, att generatorn ger maxeffekt. Den kan göra det, men då har du syndat på nåden och tömt förbrukningsbanken (alltför) djupt.
Tänk på att även en större generator kommer att visa samma beteende, bara när du tömt batterierna (för) djupt kommer du att se en kraftfull laddning.

3. Absolut, men det tar ju litet längre tid. Men, givet att du troligen har landström minst 12-15 timmar, så laddar din batteriladdare tillräckligt.

4. Du kan koppla in batteriladdaren så att alla batterier laddas MEN utan ett lämpligt relä kommer du att koppla samman alla tre batterierna (eller, förbrukningsbank och startbatteri) och det är inte optimalt om de inte laddats ur tillsammans.

Bonustips: En solcell kan vara en bättre investering än att uppgradera laddare och relä, om de fungerar väl.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Byte av skiljerelä?

Inlägg av Seawolf » tor 18 aug 2016, 18:32

Sen finns ju lösningen att du parallar alla dina batterier, skrotar skiljerelät och sätter ett underspänningsskydd på alla förbrukare i båten. Är du nervöst lagd kan du köpa ett s.k. starthjälps-batteri från Biltema eller andra ställen.

Det kan sen ligga laddat några månader nånstans i båten under sommaren ifall allt annat sk-r sig. Kan laddas via 12V-uttag eller 230VAC
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bursjo
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 18 aug 2016, 12:14

Re: Byte av skiljerelä?

Inlägg av bursjo » tor 18 aug 2016, 21:31

Tack för svaren!

1. Då Delab BSR 52B fungerar än idag och inte verkar ha några nackdelar så behåller jag nog den. Ville kolla i forumet om det fanns några speciella nackdelar med just denna typ av skiljerelä.
@Anders S, Enligt montering och inkopplingsanvisningarna för min Delab BSR 52B så är startbatteriet alltid anslutet till generatorn. Förbrukarbatterierna ansluts även dessa till generatorn "så snart strömmen överstiger ~3A, vilket inträffar praktiskt taget omgående när motorn går igång."

2. Bra, då slipper jag byta generator.

3. Batteriladdaren får även den vara kvar.

4. Om jag skulle koppla batteriladdaren för att ladda båda batteribankarna så skulle det göras via befintligt skiljerelä men det är nog som SYBY skriver, såvida motorn inte är svårstartad (vilket den inte är) så finns det ingen större vits att ladda startbatteriet via batteriladdaren.

Solcell vinns redan idag inkopplad till förbrukarbatteriet och tanken var att låta det förbli så.

Nya frågor:
5. Antag att kabeln från generatorn till skiljerelä är 2,5m och de två kablarna från skiljerelä till batteribankarnas pluspoler är 0,5 m vardera. Vad för kabelarea bör jag ha på de tre olika kablarna? Räcker 6¤ eller bör det vara 10¤? Antar att - kablarna inte måste räknas med i detta då de riktigt kraftiga och går direkt till motorn, eller?

6. Liknande som ovan, men för existerande solcell. Då + och - dras från solcellen på 45 W bör väl båda dess längd räknas med, ungefär 2*5m. Räcker det med 2*2,5¤ kabel?

7. Hur beräknar man arean på kabeln från förbrukarbatterierna till elcentralen? Längden på + och - kabeln antar jag men sen är det frågan om hur stor belastningen är. Bör man lägga ihop allt som kan dra ström samtidigt (kyl, instrument, belysning, vattenpumpar, sändande vhf etc.)?

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte av skiljerelä?

Inlägg av Anders S » fre 19 aug 2016, 08:12

Om (eller eftersom) den dokumentation jag hittade handlar om en annat reläbeteckning skall vi väl tro på dokumentationen du har.
Anekdot: Jag har ett liknande relä (DELAB, men oklart vilken beteckning) - genom eget misstag kopplades detta felaktigt, resultat att startbatteriet inte laddade på en hel sommar. Märktes inte, startade finfint. Sedan frös det oladdade batteriet sönder på vintern, varvid felkopplingen upptäcktes.

En 2.5 kvmm-kabel bör räcka men (enligt denna länk ( http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php ) kan man gå upp till 4. Du tappar 0.5 V (ungefär).

Man bör lägga samman allt som kan tänkas vara på samtidigt och dimensionera därefter. Eller så gör man det enkelt för sig, och sätter en "onödigt" stor kabel och en lagom säkring för denna kabel vid batteriet. Sedan får övriga säkringar skydda övriga kablar (och indirekt båten). I sammanhanget är det förstås viktigt att alla delar i kablaget är felfria och välgjorda, rätt klämda, åtdragna, rena etc.

I min egen båt (jag har rätt mycket el) har jag en matarledning till elcentralen med 21 kvmm. Den är avsäkrad med 50A. Kanske kan detta inträffa om "allt" står på och båda eltoaletterna, autopilotens styrmotor och värmaren startas - samtidigt. Men då må det ju vara hänt. (det har inte hänt).
Anders S

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Byte av skiljerelä?

Inlägg av SYBY » fre 19 aug 2016, 09:20

bursjo skrev: 5. Antag att kabeln från generatorn till skiljerelä är 2,5m och de två kablarna från skiljerelä till batteribankarnas pluspoler är 0,5 m vardera. Vad för kabelarea bör jag ha på de tre olika kablarna? Räcker 6¤ eller bör det vara 10¤? Antar att - kablarna inte måste räknas med i detta då de riktigt kraftiga och går direkt till motorn, eller?
Om man ändå gör sig besväret att byta kablarna så är det lika bra ta i för att minimera spänningsfallet, tycker jag. Prisskillnaden mellan 10 kvmm och 16 kvmm är bara någon dryg tia per meter.
Det är inte heller fel med en direktkabel mellan generatorns minusterminal (eller chassi) och minusanslutningen på motorblocket.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byte av skiljerelä?

Inlägg av Anders S » lör 20 aug 2016, 09:27

SYBY skrev:
bursjo skrev: 5. Antag att kabeln från generatorn till skiljerelä är 2,5m och de två kablarna från skiljerelä till batteribankarnas pluspoler är 0,5 m vardera. Vad för kabelarea bör jag ha på de tre olika kablarna? Räcker 6¤ eller bör det vara 10¤? Antar att - kablarna inte måste räknas med i detta då de riktigt kraftiga och går direkt till motorn, eller?
Om man ändå gör sig besväret att byta kablarna så är det lika bra ta i för att minimera spänningsfallet, tycker jag. Prisskillnaden mellan 10 kvmm och 16 kvmm är bara någon dryg tia per meter.
Det är inte heller fel med en direktkabel mellan generatorns minusterminal (eller chassi) och minusanslutningen på motorblocket.
Absolut medhåll. Jag missade den frågan.

Vi har ju i det här fallet en sammanlagd ledningslängd om ca 6 meter, och vi kan ju se en maximal ström på 35A (det är generators maximala kapacitet). Med kalkylatorn ovan voll vi då ha minst 16 kvmm. Jag skulle personligen välja litet mer. Dessutom, eftersom det är en båt, så bör man vid nydragna ledningar se till att kablarna har förtenta kardeler (trådarna är individuellt förtenta). Detta gör hållbarheten mycket större och man slipper "svarta döden", dvs svart kopparoxid på kabeln. (Får man det tar man det med saltsyra, men se upp och var mycket försiktig).

Sedan är det frågan om inkopplingen av startmotorn. Ofta är den kopplad med mycket kraftiga kablar, eftersom en startmotor (vanligen serielindad, men inte nödvändigtvis) kan dra stor ström, särskilt om motorn den baxar går trögt (kallstart i rejäl kyla, inte så vanligt i båten, kanske). Men här får man se upp så man inte av misstag får (kan få) startmotorströmmen genom skiljereläet, det kommer inte att bli bra i längden. Startmotorkretsen är en av de få där inte säkring är ett krav. Annars är det ett krav i nyare anläggningar (och vettigt, rent allmänt).
Anders S

bursjo
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 18 aug 2016, 12:14

Re: Byte av skiljerelä?

Inlägg av bursjo » sön 21 aug 2016, 19:37

Tack för kloka förslag och råd.

Jag byter den idag existerande kabeln från generator-skiljerelä-batteribankar på 6 kvmm till något större.

Beroende på nuvarande kvalitet och om det finns onödiga skarvningar så kommer jag eventuellt att byta existerande 2,5 kvmm kabel för solcellen.

Kabeln från elcentralen är för tunn och kommer bytas för att matcha dagens högre elkonsumtion. Ska räkna lite grovt på det hela.


Tackar så mycket för alla svar och tips!

/J

Skriv svar