Utvärdering av metoder för kontaktlimsborttagning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
bjosve
Trogen medlem

Utvärdering av metoder för kontaktlimsborttagning

Inlägg av bjosve » mån 15 aug 2016, 18:24

I ett tappert försök att göra min H-båt go att segla även utanför kappseglingsbanan så tänkte jag dela med mig lite av erfarenheterna så här långt. För den oinvigde så har h-båten i sedvanlig 70-talsstil en sådär härligt nålfiltsmatta uppsatt på skrovsidorna oftast i nyansen bajsbrun, men nyanser av spädbarnsdiarré eller solblekt kommuniströd förekommer också. I taket har man kompletterande, melerad vit pvc-duk, båda dessa är uppsatt med ett härligt kontaktlim som bara gör sitt jobb i vissa avseenden (läs: klistrar mycket, håller uppe lite).

Standard är i många fall att byta ut detta eller rent av avlägsna helt och hållet, det senare är en förutsättning oavsett vad man tänkt göra efteråt.

Efter att ha läst lite grann på olika forum utan att hitta någon mirakelkur tänkte jag nu utvärdera några av de tillvägagångssätt jag provat hittils för allmännyttans skull.

1. Roterande stålborste på borrmaskin:
Ett ganska effektivt sätt att bli av med lim och andra rester, funkar allra bäst på lim som torkat helt, nackdelarna är att det dammar mycket och man kan räkna med att få lägga ny topcoat om sådant finns under lim/beklädnad. Sämre går det med lim som fortfarande är klibbigt, detta värms bara upp och smetar ut. Annars effektivt och ganska lättjobbat, använd hörselskydd, dammskydd och skyddsglasögon.

2. Roterande nylonborste på borrmaskin:
Som ovan fast snällare mot topcoat. Sämre riv, och tyvärr samma fenomen med klibbigt lim som stålborsten. Något dyrare verktyg, men räknar man av utgiften för ny topcoat är detta hemma.

3: Handjagad mässingsborste:
Det man vinner i kontroll förlorar man mångfallt i effektivitet, bra nära rutor/ventiler, men inte så bra som...

4: ...Limtvätt, såpavatten, scotchbrite och armbågsolja
Detta har visat sig effektivt mot de klibbigaste limresterna och skonsamt mot underlag. Gå över limresterna med tygtrasa hyfsat indränkt i limtvätt, det skall bli "blött" och man kan känna att det slutar klibba. Sedan tvättas och skrubbas det med såpavatten och scotchbrite varvid limmet gnuggas bort. Att rekommendera för alla områden som antingen är klibbiga eller nära saker man är lite rädd om (rutor i akryl eller polycarbonat, mm) se till att byta scotchbrite med jämna mellanrum då den kloggas av limmet som gnuggas bort.

I veckan och till helgen hoppas jag kunna utvärdera en kombination av Limtvätt och nylonborste, med lite tur har vi en riktig snabblösning på g där!

Peace out!

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Re: Utvärdering av metoder för kontaktlimsborttagning

Inlägg av thomask » mån 15 aug 2016, 19:31

Eller så provar du som jag skrivit om innan, OM det är kontaktlim som ska bort, Ta på en bra gasmask och kleta på mer kontaktlim med bred pensel / Vänta tills det nästan har torkat, och riv av allt med en spackelspade.

Biltema har kontaktlim hyggligt billigt.

/Thomas

bjosve
Trogen medlem

Inlägg av bjosve » mån 15 aug 2016, 20:03

Lika löser lika som bekant, dock känns det som om det skulle uppstå problem i ojämn GAP struktur eller har du andra erfarenheter där?

Linus
Rookie

Inlägg av Linus » tis 16 aug 2016, 11:26

Gjorde liknande arbete inuti min Maxi Fenix. Hade ute all inredning och bytte ut all vinylbeklädnad i hela båten. Det drygaste, mest långdragna arbete jag varit med om i båtsammanhang. 31 år gammalt halvkletigt kontaktlim. Arbetet fortskred frimärke för frimärke.

Håller med om bjosves erfarenheter. Använde mestadels roterande stålborste. Konsten var att hitta balansen i varvtalet för att upprätthålla någon sorts effektivitet men samtidigt undvika värmeutveckling som gjorde limmet irriterande smetigt. Efter ett tag kom jag på att linda 1-2 varv med lakansremsa utmed den roterande stålborstens omkrets vilket till viss del förhindrade ansamling av limrester som riskerade att sätta igen borsten och smetas ut på underlaget. Remsorna fick jag byta då och då.

Utöver detta använde jag aceton och bra gasmask på vissa ställen.

Med vänlig hälsning Linus

kpthaddock_89
Silvermedlem

Inlägg av kpthaddock_89 » tis 16 aug 2016, 19:19

Ingen mer än jag som kör med dekalborttagare? Det är som en solid gummitrissa, tänk ett stöddigt radergummi som " korvar" ihop lim å klet. Enligt min erfarenhet mycket snabbt och skonsamt men kräver lite mer känsla än att bara damma på med ståltrissa...

Kostar förvisso lite mer än ståltrissa och precis likt radergummi så förbrukas den... MEN man slipper alla dessa ståltrådsbitar som får iväg som projektiler och fastnar överallt och sticks och beter sig...
Funkar fint att ta bort det mesta som är limbaserat med, så som gammal stripning, bortglömd maskeringstape mm mm mm

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... 000032675/

bjosve
Trogen medlem

Inlägg av bjosve » tis 16 aug 2016, 19:45

kpthaddock_89 skrev:Ingen mer än jag som kör med dekalborttagare? Det är som en solid gummitrissa, tänk ett stöddigt radergummi som " korvar" ihop lim å klet. Enligt min erfarenhet mycket snabbt och skonsamt men kräver lite mer känsla än att bara damma på med ståltrissa...

Kostar förvisso lite mer än ståltrissa och precis likt radergummi så förbrukas den... MEN man slipper alla dessa ståltrådsbitar som får iväg som projektiler och fastnar överallt och sticks och beter sig...
Funkar fint att ta bort det mesta som är limbaserat med, så som gammal stripning, bortglömd maskeringstape mm mm mm

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... 000032675/
Har faktiskt en sådan liggande för test i helgen!

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » lör 24 sep 2016, 10:11

Den rapsoljebaserade produkten "Paint and glue remover" har jag läst funkar bra. Dyrt, men gör jobbet utan lukt eller brandrisk. Nackdelen är att ytan blir fet av rapsoljan, så en tvätt är nödvändig efteråt.

Någon som testat "LeFant Paint remover" på kontaktlim?
Produkten är vattenbaserad så den lämpar sig väl för "inomhusarbet", om den funkar på kontaktlim.
Har själv använt produkten på bottenfärg med resultat klart över förväntan.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar