Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » tor 28 jul 2016, 18:39

Hej, är ganska ny på motorer men försöker lära mig :)

symtom är som följer:

Motorn är svårstartad, speciellt när den stått en längre tid. Går oftast igång ganska bra men den tappar kraft ganska snabbt och dör, samt drar in lite vit rök bakvägen, genom luftinsläppet.

Efter mycket nötande går den dock igång och när den väl är igång kan den gå i timmar, visar inga tecken på ojämn gång eller liknande, eller rök när den väl är igång. Även när motorn är varm och jag stannar den, om än bara för en minut så måste jag "nöta" en del med startmotorn innan jag får igång den.

Jag har tänkt att det läcker in luft och har luftat alla ställen jag vet om, cav, finfilter högtryckspump, spridare, kopplingar mm, men utan någon framgång.

Nu igår glömde jag luftskruven på finfiltret öppen och då startade motorn på ett helt annat sätt.Alltså när luftskruven är öppen så det trycker ut lite bränsle så fungerar allt till 100%.

Så tänkte höra om någon har tips om hur jag ska gå vidare. Kan det va finfiltret som det är stopp i (nybytt). Kan returen tillbaka i tanken vara blockerad.

Alla tips är välkommna :)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Calle C » tor 28 jul 2016, 20:20

Hur ser oljan ut?
Hur ser avgasröken ut?
Calle

Se gla ut

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » tor 28 jul 2016, 21:27

Avgaskrök är jag ganska säker på ser bra ut,men ska kolla det pånytt. Oljan har jag bytt. Men har noterat lite olja i luftfiltret.

Är det en möjlighet att finfiltret är igensatt på något sätt så att när jag öppnar luftskruven något så passerar bränsle "över filtret" ?

Förstår liksom inte varför den går så bra när bränsle flödar ut ur finfiltret..

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » tor 28 jul 2016, 21:30

Haha avgasrök skrev du och inte avgaskrök :)

Jo alltså de gånger jag väl får igång den så kan det komma lite svart rök i början, men försvinner ganska snabbt när den väl är igång.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av omega » lör 30 jul 2016, 15:39

Hej
Kolla noga på slangar o anslutningar före Cav filtret,inte ovanligt med märkliga fel när man har läck på sugsidan,blås även igenom röret ned i tanken
//johan

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » lör 30 jul 2016, 18:00

Ok, har felsökt lite mer.

Kopplat förbi cav-filter helt - problem kvarstår
Har blåst i returen och hör att den bubblar, så utlopp alltså under diesel

Hur vanligt är det att själva matarpumpen drar in luft? Det är snart det enda jag inte kollat. Måste jag tömma all olja vid eventuell demontering av den? Den sitter ju skruvad med en arm som går in i motorn..

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av omega » sön 31 jul 2016, 08:17

Inte helt ovanligt att de ger sig,tror inte du behöver tömma på olja
//Johan

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av sangris » sön 31 jul 2016, 09:03

Jag kan inget om dessa motorer, men det måste gå att göra en bedömning på oljestickan om var oljenivån ligger. Utifrån det går det säkert att avgöra om du kan demontera matarpumpen.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Spider » sön 31 jul 2016, 09:13

Jag har liknande problem som du och funderar även jag på matarpumpen. Ska koppla dörbi filter och ta bränsle direkt från reservdunk idag, men jag tror inte felet sitter där eftersom jag har bränsle fram till spridarna. Min tank sitter dock högre än motorn så bränslet har fall till matapumpen. Kan den ändå vara felkällan? Hoppas det var ok att låna tråden?

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Spider » sön 31 jul 2016, 14:26

Mitt fel hittat. En cylinder full med vatten.

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » sön 31 jul 2016, 22:25

Bara av ren nyfikenhet, hur tog du reda på att det var vatten i cylindern?
Har lust att utesluta det för egen del. Kan man se det på oljan eller liknande..

Har försökt att koppla förbi matarpumpen idag, men vet inte helt hur jag ska mata motorn med lagom mängd bränsle så fick inte helt till det.

Några andra symtom:

* Har märkt att det är olja i luftfiltret. Inte så mycket men känns inte helt bra att motorn skickar ut olja den vägen. Fast kanske är en effekt av att jag "nöter" så mycket med startmotorn

* Motorn tänder nästan med en gång, men efter 3-4 sekunder så märker man att den tappar komp, och det tar sen 5-10 sekunder på full gas innan man får den att tända pånytt.

Min teori har varit att det tar några sekunder innan luft som krypit in når cylindrarna..

Fortsättning följer :)

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Spider » mån 01 aug 2016, 07:21

Att min motor har komp kollade jag genom att veva med startveven och fälla ner dekompressionshandagen ett i taget. Det tog rejält stopp i bägge cylindrarna. Kopplade förbi alla filter precis som du gjort men fick inte igång den. Plockade ur spridarna och snurrade motorn för hand, då kom en rejäl mängd vatten sprutande ur främre cylindern.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Anders S » tor 04 aug 2016, 07:25

Matarpumpen kan mycket väl vara defekt. En liten baksida med de mekaniska är att ett skadat membran kan innebära att diesel går bakvägen in i motorn, vid sidan av de symptom du beskriver. Det finns då två lösningar; Byta membran i den mekaniska pumpen, eller byta till en elektrisk pump.

Normalt sköter insprutningspump och regulator bränsledoseringen, och det som blir "för mycket" går i returledningen tillbaka till tanken. Pumpen (mekanisk eller lågtrycks elektrisk) pumpar tills det är "fullt" och sedan trycker de inte på ytterligare. (På elektriska pumpar hör man detta - tick-tick-tick i rask takt, sedan ett långsammare tick -------tick----------tick....)

Till Spider;

Nu är frågan om det är fel på motorn, eller om du haft otur med att vatten gått bakvägen. I det senare fallet, oljebyte (två) och varmkörning med ett oljebyte till kan lösa problemet, men vänta inte. Läcker topplocket hjälper förstås inget sådant.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Spider » tor 04 aug 2016, 14:05

Mitt topplock var tätt ( provtryckt nu) men en "fåra" i godset mellan kylkanal och förbränningstum upptäktes. Toppen planas och ventilerna slipas in så är en felkälla borta. Avgasslangen hade inget stående vatten över normal nivå och oljan är svart utan vatten så jag är fundersam på var vattnet kom ifrån om inte läckaget fanns via nämnda "fåra".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Anders S » tor 04 aug 2016, 14:40

Spider skrev:Mitt topplock var tätt ( provtryckt nu) men en "fåra" i godset mellan kylkanal och förbränningstum upptäktes. Toppen planas och ventilerna slipas in så är en felkälla borta. Avgasslangen hade inget stående vatten över normal nivå och oljan är svart utan vatten så jag är fundersam på var vattnet kom ifrån om inte läckaget fanns via nämnda "fåra".
Vatten i oljan brukar (helt riktigt) synas. Ett "fulknep" för att kolla noga (bra olja håller överraskande mycket vatten) till det är annars att ta olja på en sked och värma under med en tändare (man kokar bort eventuellt vatten, och man ser vanligen om det går bort vatten genom bubblor). Göres utan åskådare för att undvika missuppfattningar...
Anders S

Skriv svar