Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Anders S » ons 12 okt 2016, 16:08

jonasulveseth skrev:Har beställt nya ringar och honingverktyg, ska försöka mig på detta själv tänkte jag :)
Yay! Så skall det låta!
Anders S

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » ons 12 okt 2016, 17:39

Jag var ganska ny på motorer när jag började. Men har nog använt minst 50 timmar på internet och youtube. Så nu börjar det kännas som "det här klarar jag" har köpt momentnyckel och dragit toppen korrekt en gång redan, allt står ju i manualen.

Kommer jag inte åt under motorn med sumpen borta kan jag ju bara lyfta ur den och jobba på den i salongen. Känns inte så komplicerat men kanske jag är optimist :)

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Winga29 » ons 12 okt 2016, 17:57

Ja, det där är en riktigt bra och positiv inställning.
Hoppas verkligen det går bra för dig.
Och att du fortsätter att lägga in bilder allt eftersom, gärna ännu mer än hittills.
Med din inställning blir även det komplicerade genomförbart.

ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av ceder » tor 13 okt 2016, 19:09

jonasulveseth skrev:Jag var ganska ny på motorer när jag började. Men har nog använt minst 50 timmar på internet och youtube. Så nu börjar det kännas som "det här klarar jag" har köpt momentnyckel och dragit toppen korrekt en gång redan, allt står ju i manualen.

Kommer jag inte åt under motorn med sumpen borta kan jag ju bara lyfta ur den och jobba på den i salongen. Känns inte så komplicerat men kanske jag är optimist :)
Jag antar att det är verkstadsmanualen du har, är det så kommer här en länk till alla som inte har den, är det inte så så har du nu tillgång till den.

http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf

Det skall verkligen bli intressant att se kolvringarna från den dåliga cylindern!

Det är ett imponerande jobb du gör, jag föredrar helt klart att ha motorn på en roterande ställning, gärna elektrisk :wink: . Men vad gör man inte...

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av HansH » fre 14 okt 2016, 11:12

Jag har gjort ett liknande jobb på en Yanmar 2QM15 - med motorn hängande i en talja i motorrummet (för att kunna få loss tråget och trycka upp kolvarna)
Byte till ny topp (den var sprucken), honing av en cylinder och så minns jag inte om jag bytte ena kolven eller bara kolvringarna.
Den spruckna toppen hade gjort att det kommit in vatten i ena cylindern. Motorn var ganska trögstartad när den var kall.

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » fre 14 okt 2016, 18:43

Ok, nu har jag varit en ny runda i båten..
IMG_1557.JPG
Köpte lite grejer först på biltema.

Klarade tillslut att få loss tråget :)
IMG_1559.JPG
Sen var det att kolla lite med spegel. Här är några muttrar jag såg..
IMG_1567.JPG
IMG_1562.JPG
Jag tänker att det är de två små skruvarna som håller fast vevstaken i en slags bygel(första bilden).Det positiva är att jag har gott om utrymme under motorn så tror jag ska få loss dessa 2 skruvar om det inte är värre än det.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Calle C » fre 14 okt 2016, 19:36

Inte värre än så, var beredd på att vevstakslagren kan falla ner.
Lägg några trasor under så de kan falla mjukt.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Calle C » fre 14 okt 2016, 20:15

En grej till, markera allting hur det satt innan demontage
Calle

Se gla ut

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » fre 14 okt 2016, 20:37

Ja, det är det jag är lite rädd för, att jag börjar skruva ur och saker faller ner som jag inte helt ser hur de ska sitta innan gör det. Men ska filma lite imorgon för att se lie mera nogrannt.

PEEN
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 17:43

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av PEEN » lör 15 okt 2016, 05:24

Tips - blanda inte ihop överfallen, så gå på Calle C:s tips om uppmärkning.
Överfallen är vevstakarnas, nedre, löstagbara del.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Calle C » lör 15 okt 2016, 06:21

När du återmonterar glöm inte att olja in allting,även spåren för kannringarna.
Calle

Se gla ut

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » lör 15 okt 2016, 08:52

IMG_1568.JPG
Ok, här är alltså vad jag ser

Det som kan vara lätt att blanda ihop är 2a + 2b.
Ska försöka märka upp detta med tuschpenna tejp eller liknande . Lite svårt när det sitter monterat under något och man bara har en spegel att jobba med ;)

En annan sak slog mig. När jag får demonterat det. Klarar jag att få bort hela vevstaken uppåt? Eller i alla fall så högt så jag kan separera kolv från vevstake? I annat fall får jag ju inte slipat loppet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Anders S » lör 15 okt 2016, 10:26

jonasulveseth skrev:IMG_1568.JPGOk, här är alltså vad jag ser

Det som kan vara lätt att blanda ihop är 2a + 2b.
Ska försöka märka upp detta med tuschpenna tejp eller liknande . Lite svårt när det sitter monterat under något och man bara har en spegel att jobba med ;)

En annan sak slog mig. När jag får demonterat det. Klarar jag att få bort hela vevstaken uppåt? Eller i alla fall så högt så jag kan separera kolv från vevstake? I annat fall får jag ju inte slipat loppet.
Det törs jag lova. Storändan på vevstaken brukar göras så att den får plats i loppet. Ibland kan man se att den är delad diagonalt, just för att den skall rymmas i cylinderloppet. Så om Yanmar har den horisontellt, så får den troligen plats. Det här kan du givetvis kontrollera innan du skruvar, med ett skjutmått. Cylinderdiametern har du i så fall i handboken.

Tänk som sagt på att delarna kan lossna och falla, och lagerskålarna brukar sitta rätt bra, till de får chansen att rymma. Kan du inte skriva på delarna, lägg dem på en pappskiva och skriv på den. En skumplastskiva ("frigolit") kan vara behändig att sticka ner skruvar och delar i, så de håller sig på sin plats till återmonteringen. Det är troligen överkurs för en sådan här krigsreparation, men nya skruvar till överfallen brukar vara rekommenderat, och dra med föreskrivet moment kan du ju redan. Men en skruv i överfallet vill man INTE att den skall lossna eller brista. Dock, de skruvarna är "special" och anskaffas hos Yanmar. JAg hade vågat använda de gamla, om inte verkstadhandboken uttryckligen förbjuder det.
Anders S

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Winga29 » lör 15 okt 2016, 13:08

Ja, så länge ingen tidigare varit där och kraftigt överskridit åtdragningsmomentet, eller att du själv nu drabbas av "hjärnsläpp" och skruvar åt fel håll när du nu lossar dem (lätt hänt när man jobbar så där uppochned) så är hållfastheten nog inget problem.
Men hur är de låsta? Det borde väl sitta någon sorts "låsplåt" som vinklas/knackas över skallarna?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Calle C » lör 15 okt 2016, 17:26

Om du nu ska slipa/hona cylinderväggarna så lägg trasor undertill och rengör väggarna ordentligt efteråt
Calle

Se gla ut

Skriv svar