Yay! Så skall det låta!jonasulveseth skrev:Har beställt nya ringar och honingverktyg, ska försöka mig på detta själv tänkte jag
Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Anders S
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Jag var ganska ny på motorer när jag började. Men har nog använt minst 50 timmar på internet och youtube. Så nu börjar det kännas som "det här klarar jag" har köpt momentnyckel och dragit toppen korrekt en gång redan, allt står ju i manualen.
Kommer jag inte åt under motorn med sumpen borta kan jag ju bara lyfta ur den och jobba på den i salongen. Känns inte så komplicerat men kanske jag är optimist
Kommer jag inte åt under motorn med sumpen borta kan jag ju bara lyfta ur den och jobba på den i salongen. Känns inte så komplicerat men kanske jag är optimist
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Ja, det där är en riktigt bra och positiv inställning.
Hoppas verkligen det går bra för dig.
Och att du fortsätter att lägga in bilder allt eftersom, gärna ännu mer än hittills.
Med din inställning blir även det komplicerade genomförbart.
Hoppas verkligen det går bra för dig.
Och att du fortsätter att lägga in bilder allt eftersom, gärna ännu mer än hittills.
Med din inställning blir även det komplicerade genomförbart.
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Jag antar att det är verkstadsmanualen du har, är det så kommer här en länk till alla som inte har den, är det inte så så har du nu tillgång till den.jonasulveseth skrev:Jag var ganska ny på motorer när jag började. Men har nog använt minst 50 timmar på internet och youtube. Så nu börjar det kännas som "det här klarar jag" har köpt momentnyckel och dragit toppen korrekt en gång redan, allt står ju i manualen.
Kommer jag inte åt under motorn med sumpen borta kan jag ju bara lyfta ur den och jobba på den i salongen. Känns inte så komplicerat men kanske jag är optimist
http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf
Det skall verkligen bli intressant att se kolvringarna från den dåliga cylindern!
Det är ett imponerande jobb du gör, jag föredrar helt klart att ha motorn på en roterande ställning, gärna elektrisk . Men vad gör man inte...
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Jag har gjort ett liknande jobb på en Yanmar 2QM15 - med motorn hängande i en talja i motorrummet (för att kunna få loss tråget och trycka upp kolvarna)
Byte till ny topp (den var sprucken), honing av en cylinder och så minns jag inte om jag bytte ena kolven eller bara kolvringarna.
Den spruckna toppen hade gjort att det kommit in vatten i ena cylindern. Motorn var ganska trögstartad när den var kall.
Byte till ny topp (den var sprucken), honing av en cylinder och så minns jag inte om jag bytte ena kolven eller bara kolvringarna.
Den spruckna toppen hade gjort att det kommit in vatten i ena cylindern. Motorn var ganska trögstartad när den var kall.
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Ok, nu har jag varit en ny runda i båten..
Köpte lite grejer först på biltema.
Klarade tillslut att få loss tråget
Sen var det att kolla lite med spegel. Här är några muttrar jag såg..
Jag tänker att det är de två små skruvarna som håller fast vevstaken i en slags bygel(första bilden).Det positiva är att jag har gott om utrymme under motorn så tror jag ska få loss dessa 2 skruvar om det inte är värre än det.
Köpte lite grejer först på biltema.
Klarade tillslut att få loss tråget
Sen var det att kolla lite med spegel. Här är några muttrar jag såg..
Jag tänker att det är de två små skruvarna som håller fast vevstaken i en slags bygel(första bilden).Det positiva är att jag har gott om utrymme under motorn så tror jag ska få loss dessa 2 skruvar om det inte är värre än det.
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Inte värre än så, var beredd på att vevstakslagren kan falla ner.
Lägg några trasor under så de kan falla mjukt.
Lägg några trasor under så de kan falla mjukt.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
En grej till, markera allting hur det satt innan demontage
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Ja, det är det jag är lite rädd för, att jag börjar skruva ur och saker faller ner som jag inte helt ser hur de ska sitta innan gör det. Men ska filma lite imorgon för att se lie mera nogrannt.
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Tips - blanda inte ihop överfallen, så gå på Calle C:s tips om uppmärkning.
Överfallen är vevstakarnas, nedre, löstagbara del.
Lycka till!
Överfallen är vevstakarnas, nedre, löstagbara del.
Lycka till!
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
När du återmonterar glöm inte att olja in allting,även spåren för kannringarna.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Det som kan vara lätt att blanda ihop är 2a + 2b.
Ska försöka märka upp detta med tuschpenna tejp eller liknande . Lite svårt när det sitter monterat under något och man bara har en spegel att jobba med
En annan sak slog mig. När jag får demonterat det. Klarar jag att få bort hela vevstaken uppåt? Eller i alla fall så högt så jag kan separera kolv från vevstake? I annat fall får jag ju inte slipat loppet.
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Det törs jag lova. Storändan på vevstaken brukar göras så att den får plats i loppet. Ibland kan man se att den är delad diagonalt, just för att den skall rymmas i cylinderloppet. Så om Yanmar har den horisontellt, så får den troligen plats. Det här kan du givetvis kontrollera innan du skruvar, med ett skjutmått. Cylinderdiametern har du i så fall i handboken.jonasulveseth skrev:IMG_1568.JPGOk, här är alltså vad jag ser
Det som kan vara lätt att blanda ihop är 2a + 2b.
Ska försöka märka upp detta med tuschpenna tejp eller liknande . Lite svårt när det sitter monterat under något och man bara har en spegel att jobba med
En annan sak slog mig. När jag får demonterat det. Klarar jag att få bort hela vevstaken uppåt? Eller i alla fall så högt så jag kan separera kolv från vevstake? I annat fall får jag ju inte slipat loppet.
Tänk som sagt på att delarna kan lossna och falla, och lagerskålarna brukar sitta rätt bra, till de får chansen att rymma. Kan du inte skriva på delarna, lägg dem på en pappskiva och skriv på den. En skumplastskiva ("frigolit") kan vara behändig att sticka ner skruvar och delar i, så de håller sig på sin plats till återmonteringen. Det är troligen överkurs för en sådan här krigsreparation, men nya skruvar till överfallen brukar vara rekommenderat, och dra med föreskrivet moment kan du ju redan. Men en skruv i överfallet vill man INTE att den skall lossna eller brista. Dock, de skruvarna är "special" och anskaffas hos Yanmar. JAg hade vågat använda de gamla, om inte verkstadhandboken uttryckligen förbjuder det.
Anders S
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Ja, så länge ingen tidigare varit där och kraftigt överskridit åtdragningsmomentet, eller att du själv nu drabbas av "hjärnsläpp" och skruvar åt fel håll när du nu lossar dem (lätt hänt när man jobbar så där uppochned) så är hållfastheten nog inget problem.
Men hur är de låsta? Det borde väl sitta någon sorts "låsplåt" som vinklas/knackas över skallarna?
Men hur är de låsta? Det borde väl sitta någon sorts "låsplåt" som vinklas/knackas över skallarna?
Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(
Om du nu ska slipa/hona cylinderväggarna så lägg trasor undertill och rengör väggarna ordentligt efteråt
Calle
Se gla ut
Se gla ut