Montera ekolodsgivare - med vad?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Montera ekolodsgivare - med vad?

Inlägg av richardk » tis 19 jul 2016, 17:23

Jag har en Lowrance GPS/ekolod med en ekolodsgivare som sitter monterad internt (ej genomgående) i skrovbotten. Lodet funkar bra men jag har problem att få givaren att sitta kvar. Givaren sitter i ett nylonfäste typ rör som jag fyllt med glykol. Limmat röret mot skrovet med silikon men silikonet släpper efter ett tag och glykolen läcker så sakteliga ut. Osäker på om det är glykolen som inte funkar ihop med silikonet eller om det är silikonet som inte vill fästa till nylonfästet? Någon som har nåt tips på vad man ska limma med för att det ska hålla? Och om man byter till nåt annat än silikon, hur får man bäst bort silikonrester från fäste/skrov så att annat lim fäster?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Montera ekolodsgivare - med vad?

Inlägg av Lasse L » tis 19 jul 2016, 18:33

Jag har "klistrat" med Sikaflex.
Använder vanligt vatten
Fixerat ekolodsgivaren med "tvättsvamp".
EKOLODSMONTERING.jpg
EKOLODSMONTERING.jpg (20.44 KiB) Visad 6733 gånger

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Montera ekolodsgivare - med vad?

Inlägg av Kjelle » tis 19 jul 2016, 22:26

Har samma utformning som Lasse L men röret är ett avloppsrör med "inbyggd" packning. Röret är fäst mot skrovbotten med Biltemas polyesterspackel med glasfiberförstärkning. Givaren är fäst i en passande blindfläns som trycks ner i röret. Det måste finnas ett litet hål i flänsen så att luften kan komma ut när den trycks fast. Använder vanligt vatten.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Montera ekolodsgivare - med vad?

Inlägg av T » ons 20 jul 2016, 09:07

Mitt rör är satt i en ring av Sika. Det funkade bra några år innan det sakta började läcka lite. Läckaget fixades med en plastpåse i röret. Plastpåsen fylldes med vatten och givaren trycktes på plats. Har funkat klockrent utan läckage i flera år.

:o
/T

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Montera ekolodsgivare - med vad?

Inlägg av richardk » tor 21 jul 2016, 14:20

Oki, jag tackar för tips!
Blir till att testa med sika, + ev plastpåse! :)

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Montera ekolodsgivare - med vad?

Inlägg av alfp » sön 24 jul 2016, 21:23

Har använt ekolod monterat i plaströr enligt skiss, det funkade länge, ha i några droppar diskmedel i vattnet så ruttnar det inte så fort.
alfp
Alfp

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Montera ekolodsgivare - med vad?

Inlägg av Anders S » mån 25 jul 2016, 09:46

richardk skrev:Jag har en Lowrance GPS/ekolod med en ekolodsgivare som sitter monterad internt (ej genomgående) i skrovbotten. Lodet funkar bra men jag har problem att få givaren att sitta kvar. Givaren sitter i ett nylonfäste typ rör som jag fyllt med glykol. Limmat röret mot skrovet med silikon men silikonet släpper efter ett tag och glykolen läcker så sakteliga ut. Osäker på om det är glykolen som inte funkar ihop med silikonet eller om det är silikonet som inte vill fästa till nylonfästet? Någon som har nåt tips på vad man ska limma med för att det ska hålla? Och om man byter till nåt annat än silikon, hur får man bäst bort silikonrester från fäste/skrov så att annat lim fäster?

Det finns ett enklare sätt att montera ekolodgivare: Man sätter givaren mot skrovet, i en stor klick med silikon, givetvis efter att ha gjort allt minutiöst rent och man förvissat sig om att klicken inte har bubblor i sig. En sådan montering kan inte frysa sönder och man kan vanligen ta loss givaren i framtiden, silikonet sitter, men inte "för evigt". Du rengör mekaniskt, dvs slipar bort alla rester av härdat silikon och tvättar med aceton.

Skall man limma in ett rör tror jag det kan var bättre att använda en mer permanent massa, typ Sikaflex. Vanligt PVC-rör brukar bita bra mot epoxy, som då är ett alternativ.

Kör du med T-metoden (plastpåse), se noga till att plastpåsen smiter åt mot botten (inga luftbubblor). Då kan det vara bra att se till att röret ("plastpåsehållaren") verkligen läcker, så att påsen ligger an mot skrovet.
Anders S

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Montera ekolodsgivare - med vad?

Inlägg av richardk » ons 27 jul 2016, 20:57

Limma givaren direkt mot botten med silikon lät som en smart lösning! Tyvärr var jag lite för snabb med att sätt dit röret igen med Sika. Verkar funka bra så här långt, får se om det sitter framöver också. Blir det nya problem med läckor tänker jag testa att limma givaren direkt med silikon istället!

(och jag gick på tillverkarens rekommendation att fylla röret med glykol, får se om Sikan klarar det bättre än förra limningen med silikon)

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Montera ekolodsgivare - med vad?

Inlägg av sangris » fre 29 jul 2016, 21:36

Min givare sitter som tidigare nämnts i tråden. En stor klick sikaflex. Har fungerat perfekt i många år nu....

Skriv svar