byte av bälg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » ons 27 jul 2016, 18:07

Anders S skrev:Det verkar som skillnaden mellan försämring över tid förväxlas med slitage drifttimmar. Det är ju inte så att gummit i bälgen slutar påverkas därför att båten vilar i sjön eller ens är på land. Annars skulle man ju kunna resonera på samma sätt med brandsläckare och nödsignaler... (dvs, de slits bara då man använder båten). Bälgen försämras över tid.

Angående kommentaren (från Anders Pe) om att Volvo vill lura oss på pengar med 7-årslöftet kanske man skall ställa Volvos eventuella vinst på detta i proportion till övriga servicekostnader och inköpspris. Det är nämligen så att lejonparten av kostnaden är arbete, inte delar. Samtidigt ( i den mån nu detta kommer slutkunden till del) gör varvet en stor vinst vid monteringen (betydligt mindre arbete) och genom konstruktionen slipper ägaren en hel del underhåll. Till exempel behöver inte drev-ägaren köpa en ny packbox (eller packa om den gamla), man slipper besvär med motoruppriktningen över tid och säkert några andra små fördelar som inte är gratis för den som har en annan lösning.

Till exempel skall jag byta axeltätning på min egen båt denna vinter, något som kostar ungefär som en bälg. Där anser tillverkaren att man bör byta efter fem år.

Dilemmat med att Volvo lovar sju år och där kloka gubbar lovar en obestämd men mycket längre tid tror jag inte undgår någon. Volvo påstår ju inte att bälgen blir dålig efter sju år, utan att den INTE blir dålig innan sju år - Att sedan inte följa deras rekommendation är ju egentligen bara en fråga om att fördela ansvaret mellan ägaren och försäkringsbolaget.
Jamen alltså: eldsläckare innehåller saker som kan korrodera, sedimentera, mm. Nödsignaler är delvis hygroskopiska och tar upp fukt så de brännbara substanserna och tändmekanismerna förändras och kan sluta funka. Skall man ta till liknelser så får de vara mindre krystade än så.

Alla som haft båtliv sedan femtitalet vet att gummimaterial har haft en otrolig utveckling till det bättre, på grund av utvecklingen av olika syntetgummin. Neoprengummi är suveränt i sammanhanget. De som har grått hår och gott minne kommer ihåg de dåliga gummikvaliteter som fanns i gasolslangar från tidigt 60-tal, och som ledde till säkerhetsregler om byte med bara några års intervall, samt att man skulle använda kopparrör i alla fasta dragningar. De gasolslangar jag sett som tillverkats de senaste c:a 20 åren uppvisar inga sprickor (som jag har sett i alla fall). ISO-standarden för gasolinstallationer i båtar tillåter därför idag att gasolslang används för de flesta långa dragningar inne i båten. Detta är ett annat exempel på där man dragit slutsatsen om moderna gummikvaliteters motståndskraft mot tid och användning, och trots att plötsligheten i konsekvens av läcka dessutom kan vara omedelbar och förödande.

Volvo började sälja sina bälgar på 70-talet tror jag, och utprovningen av deras tålighet skedde åren dessförinnan med de gummikvaliteter man hade tillgång till då, och den då färskare erfarenheten av äldre gummikvaliteters brister. De modernare neoprengummikvaliteterna lär inte åldras på något som helst relevant sätt när det sitter skyddat från sol och utan rörelser, vilket är fallet i Skandinavien under största delen av tiden, varv halva tiden dessutom torrt och i princip djupfryst.

Baserat på dessa betraktelser så framstår inte risktagandet med att bara hålla koll på sin bälg att vara någon riskfaktor värd namnet, då är riskerna för felgrepp vid obehövliga byten gjorda på felaktigt sätt är betydligt mera riskabelt, och som regelmässigt sker vid byten. Läckor genom bälgmaterialet finns det vad jag vet inga fall av alls (om man inte lyft osv).
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: byte av bälg

Inlägg av HansH » mån 17 okt 2016, 07:53

Uppdatering av gammal tråd.
Jag har letat reda på den utbytta bälgen då det fanns tvivel om den verkligen hade sprickor i gummit.
På bilden böjer jag bälgen kraftigt för att visa att sprickorna inte bara är i smuts/avlagringar utan att de är i själva gummit.
bälg.JPG

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » mån 17 okt 2016, 19:02

HansH skrev:Uppdatering av gammal tråd.
Jag har letat reda på den utbytta bälgen då det fanns tvivel om den verkligen hade sprickor i gummit.
På bilden böjer jag bälgen kraftigt för att visa att sprickorna inte bara är i smuts/avlagringar utan att de är i själva gummit.
bälg.JPG
Bra, jag vill köpa denna av dig. Se meddelande.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: byte av bälg

Inlägg av HansH » mån 17 okt 2016, 20:17

Har svarat via PM.
Du FÅR den :)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: byte av bälg

Inlägg av T » mån 17 okt 2016, 20:49

Här är en annan bild av en annan bälg, som vid fototillfället för ca 6 år sen var ungefär 6 år gammal.
Membran1.jpg
:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byte av bälg

Inlägg av Anders S » tis 18 okt 2016, 06:36

T skrev:Här är en annan bild av en annan bälg, som vid fototillfället för ca 6 år sen var ungefär 6 år gammal.

Membran1.jpg
:o
/T

Det är ju i så fall (reservation för att komma ihåg fel och allt sådant, inget illa menat) ett starkt argument för att inte dra ut på bytet hur länge som helst. När Volvo "lovar sju år" tycks det ju som att det, åtminstone denna gång, varit ett trovärdigt löfte.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: byte av bälg

Inlägg av HansH » tis 18 okt 2016, 07:17

T skrev:Här är en annan bild av en annan bälg, som vid fototillfället för ca 6 år sen var ungefär 6 år gammal.

Membran1.jpg
:o
/T
Vad är det för drev/märke?
Yanmar? Ser inte ut som en bälg till ett Pentadrev - känner inte igen hålen...
Min bälg var 14 år, dvs dubbelt mot Pentas rekommendation (som känns väldigt lågt satt).

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: byte av bälg

Inlägg av Jaramaz » ons 19 okt 2016, 07:51

Seawolf skrev:
Alla som haft båtliv sedan femtitalet vet att gummimaterial har haft en otrolig utveckling till det bättre, på grund av utvecklingen av olika syntetgummin. Neoprengummi är suveränt i sammanhanget. De som har grått hår och gott minne kommer ihåg de dåliga gummikvaliteter som fanns i gasolslangar från tidigt 60-tal, och som ledde till säkerhetsregler om byte med bara några års intervall, samt att man skulle använda kopparrör i alla fasta dragningar. De gasolslangar jag sett som tillverkats de senaste c:a 20 åren uppvisar inga sprickor (som jag har sett i alla fall). ISO-standarden för gasolinstallationer i båtar tillåter därför idag att gasolslang används för de flesta långa dragningar inne i båten. Detta är ett annat exempel på där man dragit slutsatsen om moderna gummikvaliteters motståndskraft mot tid och användning, och trots att plötsligheten i konsekvens av läcka dessutom kan vara omedelbar och förödande.
Visst har materialen förbättrats, men det har banne mig inte varit en monoton funktion; de har också tidvis försämrats. Det var inte så länge sedan (krävs inga grå hår) en del impelllers inte höll en säsong. Det där kan hända igen, inom alla möjliga områden.
Seawolf skrev: Volvo började sälja sina bälgar på 70-talet tror jag, och utprovningen av deras tålighet skedde åren dessförinnan med de gummikvaliteter man hade tillgång till då, och den då färskare erfarenheten av äldre gummikvaliteters brister. De modernare neoprengummikvaliteterna lär inte åldras på något som helst relevant sätt när det sitter skyddat från sol och utan rörelser, vilket är fallet i Skandinavien under största delen av tiden, varv halva tiden dessutom torrt och i princip djupfryst.

Baserat på dessa betraktelser så framstår inte risktagandet med att bara hålla koll på sin bälg att vara någon riskfaktor värd namnet, då är riskerna för felgrepp vid obehövliga byten gjorda på felaktigt sätt är betydligt mera riskabelt, och som regelmässigt sker vid byten. Läckor genom bälgmaterialet finns det vad jag vet inga fall av alls (om man inte lyft osv).
Nu har vi två helt oberoende fall av sprickbildningar i bälggummit inom denna lilla grupp som kör på Sailguides forum. Sprickbildningen kan förvisso vara ytlig, men det ändrar inte mycket. Det är helt uppenbart att bälgarna skall bytas, om man sedan väljer att dra ut lite på intervallen så är det kanske inte så farligt. Att avstå från bälgbyte är direkt dumdristigt.

/J

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » ons 19 okt 2016, 09:56

Jaramaz skrev:
Nu har vi två helt oberoende fall av sprickbildningar i bälggummit inom denna lilla grupp som kör på Sailguides forum. Sprickbildningen kan förvisso vara ytlig, men det ändrar inte mycket. Det är helt uppenbart att bälgarna skall bytas, om man sedan väljer att dra ut lite på intervallen så är det kanske inte så farligt. Att avstå från bälgbyte är direkt dumdristigt.

/J
Bälgen med hål i förefaller inte vara en S-drevsbälg.

Den första bälgen hoppas jag få vantarna på om ett tag, och därefter skall den examineras ordentligt med bilder och allt.

Finns det fler som har gamla bälgar är jag intresserad av dem också.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: byte av bälg

Inlägg av Winga29 » ons 19 okt 2016, 13:45

Seawolf skrev:
Jaramaz skrev:
Nu har vi två helt oberoende fall av sprickbildningar i bälggummit inom denna lilla grupp som kör på Sailguides forum. Sprickbildningen kan förvisso vara ytlig, men det ändrar inte mycket. Det är helt uppenbart att bälgarna skall bytas, om man sedan väljer att dra ut lite på intervallen så är det kanske inte så farligt. Att avstå från bälgbyte är direkt dumdristigt.

/J
Bälgen med hål i förefaller inte vara en S-drevsbälg.

Den första bälgen hoppas jag få vantarna på om ett tag, och därefter skall den examineras ordentligt med bilder och allt.

Finns det fler som har gamla bälgar är jag intresserad av dem också.
Riktigt bra av dig Seawolf, att du tar tag i det här och gör en objektiv analys av den bälgen (och gärna flera). Och bilder (många och bra) ökar ju på seriositeten. Det har ju förekommit alldeles för mycket tyckande, som i sin tur hänvisat till andra "experters" tyckande och teoretiserande i den här frågan.
Någon tidigare ifrågasatte allmännyttan bland segelbåtsägarna av de här bälgdiskussionerna. Jag skulle vilja påstå tvärtom, att det finns nog ingen annan fråga som har större värde/intresse för de båtägare som har dessa bälgar.

Nej, jag tycker också T:s bild föreställer en helt annan sorts bälg.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byte av bälg

Inlägg av Anders S » ons 19 okt 2016, 14:33

Winga29 skrev:
Seawolf skrev:
Jaramaz skrev:
Nu har vi två helt oberoende fall av sprickbildningar i bälggummit inom denna lilla grupp som kör på Sailguides forum. Sprickbildningen kan förvisso vara ytlig, men det ändrar inte mycket. Det är helt uppenbart att bälgarna skall bytas, om man sedan väljer att dra ut lite på intervallen så är det kanske inte så farligt. Att avstå från bälgbyte är direkt dumdristigt.

/J
Bälgen med hål i förefaller inte vara en S-drevsbälg.

Den första bälgen hoppas jag få vantarna på om ett tag, och därefter skall den examineras ordentligt med bilder och allt.

Finns det fler som har gamla bälgar är jag intresserad av dem också.
Riktigt bra av dig Seawolf, att du tar tag i det här och gör en objektiv analys av den bälgen (och gärna flera). Och bilder (många och bra) ökar ju på seriositeten. Det har ju förekommit alldeles för mycket tyckande, som i sin tur hänvisat till andra "experters" tyckande och teoretiserande i den här frågan.
Någon tidigare ifrågasatte allmännyttan bland segelbåtsägarna av de här bälgdiskussionerna. Jag skulle vilja påstå tvärtom, att det finns nog ingen annan fråga som har större värde/intresse för de båtägare som har dessa bälgar.

Nej, jag tycker också T:s bild föreställer en helt annan sorts bälg.
Menar du inte "Bra att du byter åsikt i den här frågan" ?
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: byte av bälg

Inlägg av oceansailor » ons 19 okt 2016, 14:38

Tyvärr kommer Seawolf inte att kunna dra några som helst slutsatser eftersom han helt enkelt inte kommer att ha tillgång till tillräckligt många bälgar
för sin undersökning.

Det kommer således även efter att han har visat att sprickorna är ytliga och kosmetiska, vara lika omdiskuterat när det är rätt tid att byta bälg.

Självklart är det så att alla bälgar klarar sig i betydligt längre tid än 7 år. Det finns ju många exempel där man seglar med samma bälg efter 25-30 år. Tyvärr säger det inget om när det är dags att byta. Möjligtvis kan man dra slutsatsen att 7 år är lite tidigt. Men det är nog ingen nyhet.

Det finns inget vetenskapligt rätt svar på frågan om bälgbyte. Alla inser att byter man aldrig, så kommer det till sist en dag då bälgen börjar läcka lite granna så som Seawolf beskrev i ett tidigare inlägg. Att vänta tills bälgen börjar läcka lite är inget bra alternativ.

Finns ett ordspråk som säger att en olycka kommer inte ensam. Ofta en serie av händelser som tillsammans får ett katastrofalt resultat. Med en bälg kan man täcka sig att motorn rör sig pga. grundstötning eller annan utomstående händelse.

Att ex.vis dra slutsatsen att bälgen håller minst 25 år, och dra ut på en Atlantsegling med en 20 år gammal bälg känns lika fel som att göra det med en stående rigg som är 20 år gammal.

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: byte av bälg

Inlägg av Winga29 » ons 19 okt 2016, 17:29

oceansailor skrev:Tyvärr kommer Seawolf inte att kunna dra några som helst slutsatser eftersom han helt enkelt inte kommer att ha tillgång till tillräckligt många bälgar
för sin undersökning.

Det kommer således även efter att han har visat att sprickorna är ytliga och kosmetiska, vara lika omdiskuterat när det är rätt tid att byta bälg.

Självklart är det så att alla bälgar klarar sig i betydligt längre tid än 7 år. Det finns ju många exempel där man seglar med samma bälg efter 25-30 år. Tyvärr säger det inget om när det är dags att byta. Möjligtvis kan man dra slutsatsen att 7 år är lite tidigt. Men det är nog ingen nyhet.

Det finns inget vetenskapligt rätt svar på frågan om bälgbyte. Alla inser att byter man aldrig, så kommer det till sist en dag då bälgen börjar läcka lite granna så som Seawolf beskrev i ett tidigare inlägg. Att vänta tills bälgen börjar läcka lite är inget bra alternativ.

Finns ett ordspråk som säger att en olycka kommer inte ensam. Ofta en serie av händelser som tillsammans får ett katastrofalt resultat. Med en bälg kan man täcka sig att motorn rör sig pga. grundstötning eller annan utomstående händelse.

Att ex.vis dra slutsatsen att bälgen håller minst 25 år, och dra ut på en Atlantsegling med en 20 år gammal bälg känns lika fel som att göra det med en stående rigg som är 20 år gammal.
Det där var ett ganska balanserat och bra inlägg där man kan hålla med om det mesta.
Utom det av mig fetmarkerade. Tvärtom enligt mig. Om Seawolf gör en analys på det sätt jag tänker mig, vilket han säkert gör, eftersom han verkar vara en mycket förståndig karl. Så kommar han att kunna dra mycket långtgåeende slutsatser.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: byte av bälg

Inlägg av oceansailor » ons 19 okt 2016, 17:57

Winga29 skrev:
oceansailor skrev:Tyvärr kommer Seawolf inte att kunna dra några som helst slutsatser eftersom han helt enkelt inte kommer att ha tillgång till tillräckligt många bälgar
för sin undersökning.


Det där var ett ganska balanserat och bra inlägg där man kan hålla med om det mesta.
Utom det av mig fetmarkerade. Tvärtom enligt mig. Om Seawolf gör en analys på det sätt jag tänker mig, vilket han säkert gör, eftersom han verkar vara en mycket förståndig karl. Så kommar han att kunna dra mycket långtgåeende slutsatser.
Att Seawolf är en förståndig och kunnig karl råder det ingen tvekan om. När jag läste mitt eget inlägg så inser jag att det är fel
att han inte kommer kunna dra några slutsatser. Slutsatser kommer han naturligtvis kunna dra. Däremot tvivlar jag att de kan
ge svar på frågan, när det är dags att byta bälg?

Hur som helst så är det bara att hoppas att han får massor med bälgar att titta på. Seawolf verkar ju definitivt ha passion/nyfikenhet/intresse utöver det vanliga för att hitta svaret.

Ser fram emot att läsa om slutsatserna. :D

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: byte av bälg

Inlägg av Winga29 » ons 19 okt 2016, 22:15

Nu blev det 100% 8)

Skriv svar