byte av bälg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11611
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byte av bälg

Inlägg av Anders S » tis 10 jan 2023, 21:57

Jaja, den eviga bälgfrågan. Det här problemet har två angreppsvägar:

Den ena är rekommendationer från tillverkaren. Bland annat Volvo lovar 7 år, med baktanken att "inom 7 år kommer ingenting att hända, hur hiskeligt det än blir". De lovar inte att bälgen går sönder efter sju år, utan att den håller i 7 år. Här kan man tänka sig att insidan ligger i oljebemängt slagvatten, utsidan i skräckhamnens mest förorenade skitvatten, bälgen stressad av veka eller trasiga motorkuddar och den skevaste propellern...
I normalfallet håller bälgen mycket längre,

Yanmar har haft ett dubbelmembran med en varningssensor som skall varsko när den yttre (av två) bälgar läcker. Svagheten där är (systemiskt) att båda bälgarna är lika gamla och troligen åldrats samtidigt, stressats på samma sätt etc etc.

De med traditionell axel har olika typer av packboxar, ej helloer de har oändligt liv och behöver bytas /underhållas beroende på typ med jämna mellanrum. Här är ängsligheten dock inte på bälgnivå, om man säger så. Några av de avancerade tätningarna har rekommendationer om utbyte efter viss tid, den vanliga gummitätningen ("blackjack) har ungefär samma problem som en bälg över tid.

Samtidigt har vi försäkringsbolagen, som helst ser att allt underhåll följer tillverkarnas rekommendationer. I bälgfrågan kommer de därför att försöka minska ersättningen om de kan beslå båtägaren med bristande underhåll, och periodiska byten enligt anvisningar är lätta att hänvisa till.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1770
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » lör 14 jan 2023, 06:58

Anders S skrev:
tis 10 jan 2023, 21:57
Jaja, den eviga bälgfrågan. Det här problemet har två angreppsvägar:

Den ena är rekommendationer från tillverkaren. Bland annat Volvo lovar 7 år, med baktanken att "inom 7 år kommer ingenting att hända, hur hiskeligt det än blir". De lovar inte att bälgen går sönder efter sju år, utan att den håller i 7 år. Här kan man tänka sig att insidan ligger i oljebemängt slagvatten, utsidan i skräckhamnens mest förorenade skitvatten, bälgen stressad av veka eller trasiga motorkuddar och den skevaste propellern...
I normalfallet håller bälgen mycket längre,

Yanmar har haft ett dubbelmembran med en varningssensor som skall varsko när den yttre (av två) bälgar läcker. Svagheten där är (systemiskt) att båda bälgarna är lika gamla och troligen åldrats samtidigt, stressats på samma sätt etc etc.

De med traditionell axel har olika typer av packboxar, ej helloer de har oändligt liv och behöver bytas /underhållas beroende på typ med jämna mellanrum. Här är ängsligheten dock inte på bälgnivå, om man säger så. Några av de avancerade tätningarna har rekommendationer om utbyte efter viss tid, den vanliga gummitätningen ("blackjack) har ungefär samma problem som en bälg över tid.

Samtidigt har vi försäkringsbolagen, som helst ser att allt underhåll följer tillverkarnas rekommendationer. I bälgfrågan kommer de därför att försöka minska ersättningen om de kan beslå båtägaren med bristande underhåll, och periodiska byten enligt anvisningar är lätta att hänvisa till.
Uppbyggnadssättet för en Volvo-bälg med två lager vävarmering i gummit och de måttliga rörelser som bälgen trots allt gör, medför att risken att den plötsligt skulle tvär-rämna och skapa ett större läckage är nära obefintlig. Lyfter man båten med slinget under propelleraxeln kan kanske bälgen brista, men det gäller i stort sett oavsett bälgens ålder, och det sker med båten på väg upp på land. Ska den sjösättas hamnar aldrig slinget under axeln. Det helt troliga vore att efter mycket lång tid skulle småsprickor kunna skapa små läckage som man absolut kommer att märka innan läget blir allvarligt.
Jämför detta med i princip ALLA axeltätningar för rak axel som används. Det är ytterst få som byter dessa annat än att de börjar läcka och/eller är knöliga att hålla smorda. Man väntar alltså tills läckaget märks. Såvitt jag vet så har inte försäkringsbolagen några synpunkter på den situationen av det enkla skälet att dessa axeltätningar sällan har någon anvisning om att bytas med vissa tidsintervall.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar