laddning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Sleven
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 25 jun 2016, 09:54

laddning

Inlägg av Sleven » lör 25 jun 2016, 10:10

Hej, jag hoppas ni inte alla loggat ut för sommaren :)
Min kompis har en båt (Comfort 30) som jag hjälper honom med efter bästa förmåga.
Generatorn, en SEV MARCHAL 35 A, har en ombyggnadssats (det nr 831793) monterad för
samtidig laddning av två av varandra oberoende batterier.
Problemet är att den ena B+ inte verkar ge någon laddning. Den andra B+, som är kopplad
till startbatteriet, fungerar dock tack o lov som den ska och ger ut drygt 14 V.
Jag antar att det rör sig om en sk diodbrygga. Är det nån som känner till den, ev. kan ge
ett internt "funktionsschema", och kan ge lite tips på möjliga mätningar för felsökning?
Tackar på förhand.
Mvh Sleven

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: laddning

Inlägg av Seawolf » sön 26 jun 2016, 10:51

Här är dokumentationen för bl.a. ombyggnadssatsen. http://www.batteknik.se/elschema/vp_generator.pdf

Felsök genom att kolla upp inkopplingen och genom att lossa enheten från generatorn och försök kontrollmäta att dioderna är friska.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Sleven
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 25 jun 2016, 09:54

Re: laddning

Inlägg av Sleven » mån 27 jun 2016, 08:28

Den nämnda dokumentationen hade vi redan ombord. Den ger ju emellertid ingen insyn i hur
"grejen" ser ut internt, vilket jag gärna skulle vilja ha. Om jag får gissa så tror jag det i princip
är en diod från 61 även till den andra B+... Kan man kolla diod(erna) mha en vanlig multimeter
(resistansmätning?)?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: laddning

Inlägg av Seawolf » mån 27 jun 2016, 15:16

Dioder kan man mäta med många enkla multimetrar, t.ex. denna:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/


Friska vanliga dioder visar en framspänning på c:a 0.6-0.7 volt. (man kan prova att polvända mätningen, ena vändningen ger denna spänning)

Ena änden av dioden måste vara fri från att vara ansluten medan man mäter.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Sleven
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 25 jun 2016, 09:54

Re: laddning

Inlägg av Sleven » fre 01 jul 2016, 14:05

Tack för ditt engagemang, Seawolf!
Det visade sig att multimetern du hänvisar till är en som jag har i min ägo sedan flera år. Nu har jag också fått upp ögonen för att den har en särskild diodkontrollfunktion. Vår ombyggnadssats är nog av typen "skiljediod", och efter mätningar har vi kommit fram till att den behöver bytas. Återstår att se om det går att få tag på en sådan.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: laddning

Inlägg av Seawolf » fre 01 jul 2016, 18:26

Ta bort hela diodfördelningsmodulen och återställ kopplingarna runt generator och dess laddningsregulator. Kolla sen att den laddat med c:a 14.4 volt. Skaffa sen ett skiljerelä i stället för diodfördelaren.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Sleven
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 25 jun 2016, 09:54

Re: laddning

Inlägg av Sleven » fre 15 jul 2016, 15:49

Nu har vi tagit bort diodfördelningsmodulen och återställt generatorn, och den laddar som den ska. Ett skiljerelä (från Biltema) är nu monterat och verkar funka OK.

Skriv svar