Ojämn motorgång

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Anders S » sön 21 aug 2016, 13:05

Berra2 skrev:Eftersom jag fått för mig att det kan vara cav-filtret som läcker luft - det har läckt diesel ibland - så funderar jag på att koppla förbi dieselslangen, som är så tjock som tillverkaren rekommenderar, förbi just cav-filtret.
Då får jag kan jag utesluta att det är cav-filtret som är boven/konstatera att cav-filtret är boven.
Återkommer med resultat.
Läcker det diesel, så läcker det luft...

Jag påminner om tidigare inlägg, hela kedjan till insprutningspumpen måste vara tät. Men du bör ju, med ett nytt filter och nya packningar kunna få det tätt. Nu vet jag inte om du har ett grov- och ett finfilter, men är det finfiltret som du kopplar förbi kan du skapa nya problem om bränslet inte är perfekt rent.
Anders S

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » sön 21 aug 2016, 14:45

cav-filtret är väl ungefär det samma som ett grovfilter? Det finns i alla fall ett filter till efter det. DET vågar jag absolut inte koppla förbi.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Anders S » sön 21 aug 2016, 16:53

Berra2 skrev:cav-filtret är väl ungefär det samma som ett grovfilter? Det finns i alla fall ett filter till efter det. DET vågar jag absolut inte koppla förbi.
Då går det bra.

Har du läckage i filterburken (med två packningar, en avtappningsskruv, två banjonipplar och två blindpluggar (typ) blir det precis de problemen. Undertrycket från pumpen suger bränsle då allt är luftat, och obetydligt med luft som kommer med stör inte på låg belastning. Sedan går det in luft i filterburken och du får problem.

Väl värt att undersöka, i synnerhet om du sett diesel läcka ur grovfiltret.
Anders S

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » fre 28 okt 2016, 17:48

Gjorde testet idag.
Kopplade förbi cav-filtret och satte slangen från tanken direkt till motorn.
Först gick den LITE som förut - varvtalet gick upp och ned, om än inte med så stor variation som tidigare.
SÅ fortsatte det kanske fem minuter.
Därefter började den gå jämnt och kraftfullt i en halvtimme.
Verkar som problemet är funnet - cav-filtret läcker.
Känns jätteskönt att ha funnit felet.

Men nu undrar jag hur jag hittar vad som är fel på cav-filtret och vad jag då gör åt det?

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » fre 28 okt 2016, 18:51

Vad jag förstår så är mitt cav-filter, delphi, marknadens vanligaste. Så det borde väl gå att få tätt, eller ska jag byta till en mer robust variant?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av sangris » fre 28 okt 2016, 22:46

Berra2 skrev:Vad jag förstår så är mitt cav-filter, delphi, marknadens vanligaste. Så det borde väl gå att få tätt, eller ska jag byta till en mer robust variant?
Byt inte. Marknadens vanligaste filter fungerar bra, annars vore det inte just marknadens vanligaste... :-)
Du har nog nån skada eller dålig packning som orsakar läckaget. Leta och åtgärda.

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » lör 29 okt 2016, 14:04

Ja men hur letar man?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av sangris » lör 29 okt 2016, 16:46

Jag skulle börja med att plocka isär filtret och kontrollera alla gummipackningar (det finns flera stycken) beträffande sprickor i gummit eller skador. Själva filtret är ett plåtfilter som kanske kan ha någon liten buckla eller skada. Sedan skulle jag leta efter eventuella sprickor i aluminiumgodset, jag skulle lossa banjokopplingarna och leta skador samt se till att kopparbrickorna är hela. Även vid luftskruven. Därefter montera ett nytt filter med nya packningar, (inte glömma dräneringsskruven i botten) torka allt riktigt torrt och återfylla med diesel. Sedan hålla koll och se om det fuktar eller läcker vid någon koppling eller packning. Om du sedan inte hittar någonting som är fel eller trasigt och förutsatt att filtret monterats rätt, så ska det inte läcka. Går motorn fortfarande ojämt efter detta så ligger felet någon annanstans....

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Calle C » lör 29 okt 2016, 20:23

Hej
Detkan vara så att det har kommit skit och flaggor ifrån tanken som har satt sig på eller i filtret.
Det räcker med en cykelpump för att pumpa filtret baklänges, gör det.
Du kommer se att det flyger ut skräp.
Förhoppningsvis har jag rätt :)
Calle

Se gla ut

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av sangris » lör 29 okt 2016, 21:50

Calle C skrev:Hej
Detkan vara så att det har kommit skit och flaggor ifrån tanken som har satt sig på eller i filtret.
Det räcker med en cykelpump för att pumpa filtret baklänges, gör det.
Du kommer se att det flyger ut skräp.
Förhoppningsvis har jag rätt :)
Allt är ju möjligt... Det brukar vara mera så att en diesel tappar ork vid gaspådrag eller lite hårdare belastning/högre varvtal om det är smuts i filtret. Filtret släpper då inte igenom tillräcklig mängd bränsle. Jag har aldrig varit med om eller hört att motorn får en ojämn gång då. Men jag är ingen expert, går bara på erfarenhet. Men filtret läcker inte pga att det kommer smuts i det, så som Berra2:s filter gör. Och har det kommit smuts eller skräp i filtret så är det ändå byte av filter som gäller...

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » ons 26 jun 2019, 07:46

har tyvärr fortfarande detta problem. skulle vara mycket tacksam för hjälp.

symptom:
motorn kan inte varva över 1500, i alla fall inte lång tid.
efter en stund går den ojämnt - varvar upp, går ned på tomgång, håller sig där ett tag, varvar upp kort stund igen. så håller det på. symptomen blir värre vid t. ex motsjö, då motståndet är större.
efter fulltankning kan den gå bra i några minuter, upp till tio, sedan återkommer symptomen.

omständigheter:
elektrisk matarpump, självluftande motor.
har bytt kopparrör till dieselslang - ingen skillnad
har tagit bort förfiltret (för att kolla läckagerisk) - ingen skillnad
har bytt finfilter flera gånger
- ingen skillnad

vad kan det vara för fel?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Fredrik » ons 26 jun 2019, 09:17

Har du något dieselläckage någonstans på vägen mellan tanken och motorn? det kan räcka med att du ser att det är lite diesel vid någon luftningsskruv eller packning, isåfall har du ett läckage där den suger in luft. Själv har jag haft problem med min vattenavskiljare i flera år, om jag lindade ett papper runt glaskoppen såg jag att den blev lite fuktad av diesel efter någon dag. I våras kom jag mig äntligen för att byta o-ring och nu går motorn mycket jämnare.

Ett sätt att leta läckage är att plugga ena ändan av slangen och suga med en vacuumpump i andra ändan, en bromsluftare med inbyggd manometer funkar bra till detta.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000040925

Lycka till, hoppas du får ordning på detta, antagligen är det något enkelt fel på en plats som är svår att komma åt... :-)
X-342 SWE 18 "Kexet"

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Spider » ons 26 jun 2019, 19:52

Ett långskott : du skrev i första inlägget (tror jag) att du tömt tanken. Innebar det en rengöring av tanken? Hur gick annars testet med förbikopplat förfilter, fungerade det ett tag? I så fall hur länge?

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Archibald » ons 26 jun 2019, 22:45

Ytterligare ett långskott men som måste kollas om det inte redan är gjort, tankavluftning. Det skulle kunna förklara varför den går bra en stund direkt efter tankning.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av 120cara » tor 27 jun 2019, 15:31

Jobbade tidigare som biltekniker, och ett trix vi använde var att tillfälligt montera genomskinlig plastslang. Då ser du luftbubblor...

Skriv svar