Ojämn motorgång

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av andres » tor 27 jun 2019, 20:05

Kollat returledningen?
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av BjörnS » tor 27 jun 2019, 22:39

Skumt fel, jag har haft något liknande för några decennier sedan. Motorn funkade hur bra som helst på låga varv men ville inte varva upp. Efter mycket letande visade det sig att var avgassidan som var problemet. En liten. del av avgasslangen hade fallit in och begränsade avgasflödet. Orsaken till "infallet" var att motorn gått utan kylvatten i avgaserna vid något tillfälle så strypningen hamnade alldeles början av avgasslangen.
//Björn

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » fre 28 jun 2019, 08:18

Testade igår med att koppla bränsleslangen direkt till en dunk med diesel.
Den kvart jag körde gick motorn bättre än på många år. vågade inte köra längre eftersom det gick åt så väldigt mycket diesel eftersom returledningen gick till tanken.

detta test leder mig till att tro att något är fel i tanken. eftersom den är placerad på en mycket svårtillgänglig plats där service är svår att utföra och den dessutom inte har någon manlucka så tänker jag idag köpa en ny tank som har manlucka, kan placeras närmare motorn och kommer att vara lätt tillgänglig för service.
Den är dessutom relativt billig.
Om det visar sig att felet inte satt i tanken är inte så stor skada skedd - har länge velat flytta/byta tank och ska nya test ske blir de lättare att utföra i ett överskådligare bränslesystem.
återkommer med rapport senare.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Spider » fre 28 jun 2019, 14:35

Jag gissar att felet sitter i tanken. Vid sjögång skvalpar det runt mer och drar med sig klägg och bakterier. Det kan förklara skillnaden i sjögång och på "platt vatten". Håller tummarna.

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » ons 24 jul 2019, 11:42

rapport om läget:
bytte till ny tank som jag placerade precis bredvid motorn, den gamla sätt längre bak.
tanken monterades provisoriskt.

har därefter varit ute på en nio dagars semester.

det började med att motorn gick mycket bättre men inte perfekt, lite upp och ned.
då skruvade jag åt bränsleledningen och därefter gick den perfekt!

några dagar senare var problemen tillbaka. då tittade jag ned i tanken och det var inte så mycket diesel kvar.
Fyllde dagen efter på och då gick den bra igen.

kan vara så att problemet är löst.

Skriv svar