kylvattentemp

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

kylvattentemp

Inlägg av stockankare » mån 30 maj 2016, 08:45

Fråga om kylvattentemp md5c. Båten vid brygga och körde med typ halvgas med växel i ca en timme (problem med luft) när varningsummern löd och värmelampan lyste. Stängde genast av, tyvärr inte kall nog för att känna på kylvattnet. Tog isär termostathuset och det ser hyggligt ut, enl md5 for dummies (Fantastisk källa till kunskap!) ska hålet på ett nytt vara 5.6mm, det kan nog stämma. Termostaten såg ut at ha rätt mycket erfarenhet så en ny är beställd, la den i i en kastrull med hett vatten och den öppnad sig, hade inte någon termometer så kunde inte se vid viken temperatur, md5 ska öppna vid 60 grader. Gjorde rent den efter förmåga och monterade. En ny är beställd.
Nu till min undring, efter montering och provkörning lät inte summern mer, när jag kände med handen på kylvattnet så var det inte varm, jag är visserligen badkruka men skulle nog inte ha gått i i den temperaturen. Oroar mig för att allt kylvatten går till att kyla avgaserna och inte in i kanalerna?
Motorn monterade jag i vintras så det vore surt att behöva ta ur den för att rensa kylkanaler nu...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: kylvattentemp

Inlägg av Calle C » mån 30 maj 2016, 13:50

Är det mycket vatten ut med avgaserna så är det ok
Calle

Se gla ut

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: kylvattentemp

Inlägg av kpthaddock_89 » mån 30 maj 2016, 20:08

Finns en fin guide i praktiskt båtägande hur man rengör kylkanalerna på just md5... Gjorde det tidigare i våras å det som kom ut den första spolningen/borstningen såg ut som chokladsås med klumpar i....
Finns en avtappningsventil under luftburken som du kan öppna eller ta bort helt å se om det kommer kylvatten där när motorn blivit varm, gör det inte det är det eventuellt stopp i systemet eller en propp i ventilen, rensa lite med ett gem eller cykelwire när motorn är av så kommer det i så fall ut lite blandad sörja...

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: kylvattentemp

Inlägg av stockankare » mån 30 maj 2016, 20:25

Tack! Det ska jag göra!
Calle, det kommer mycket kylvatten, men jag tycker det borde vara varmare!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: kylvattentemp

Inlägg av Peter_K » tis 31 maj 2016, 10:27

kpthaddock_89 skrev:Finns en fin guide i praktiskt båtägande hur man rengör kylkanalerna på just md5...
Du råkar inte veta vilken årgång/nummer..?
Alla borde ha skägg

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: kylvattentemp

Inlägg av Sneseglarn » tis 31 maj 2016, 16:27

Vet inte hur det ser ut just på md5 men termostaten brukar bara avgöra tempen i motorn.
Att avgöra motortemperaturen baserat på tempen i avgasvattnet låter sig nog inte göras. Eller hur gör du?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: kylvattentemp

Inlägg av Anders S » tis 31 maj 2016, 16:49

Sneseglarn skrev:Vet inte hur det ser ut just på md5 men termostaten brukar bara avgöra tempen i motorn.
Att avgöra motortemperaturen baserat på tempen i avgasvattnet låter sig nog inte göras. Eller hur gör du?
Det kan man inte göra, men man kan göra en grovkoll om kylvattnet har tagit upp värme från motorn på det sättet. Man skulle kunna tänka sig att den inre kretsen blir skållhet, men den yttre inte blir det, till exempel om tubpaketet i värmeväxlaren är blockerat. Blir däremot kylvattnet i avgasröret varmt vet man att det fungerar mer allmänt.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: kylvattentemp

Inlägg av Lasse L » ons 01 jun 2016, 06:45

Jag känner på motorblocket med handen för att få en vink om det kyler ok.
I motorbåten har jag en temperaturmätare, står den mellan linne o bomull är det bra. :mrgreen:
temp.jpg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: kylvattentemp

Inlägg av Calle C » ons 01 jun 2016, 07:57

Lite mer åt bomull än linne bär du ha 8)
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: kylvattentemp

Inlägg av Lasse L » ons 01 jun 2016, 16:51

Calle C skrev:Lite mer åt bomull än linne bär du ha 8)
Jomenvisst har du rätt.
Har svårt att få upp tempen på vintern när trenne "bildefrosters" är igång.
http://lasselundell.se/februari.html
Vinterpricken.jpg

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: kylvattentemp

Inlägg av Coca » fre 03 jun 2016, 08:19

Hej

Lossa den lilla plåtrörstumpen under termostathuset och krafsa ut lite slagg ur hålen och sen funkar det bra några år igen, mera vatten går genom motorblocket i stället för att åka rätt ut i avgasröret.

Skriv svar