Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Gustavson
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 23:33

Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av Gustavson » sön 29 maj 2016, 21:42

Hej!
Min däckslucka Lewmar läcker, är repig och är i allmänt tråkigt skick. Har tidigare sett lite olika förslag på hur man kan lösa problemet där inga lösningar varit till 100% belåtenhet. Jag tar därför tillfället i akt att samla på mig era erfarenheter i ämnet.
Jag skall göra jobbet i veckan (möjligtvis under 2 veckor).

Jag har nu skruvat loss överdelen av luckan (dvs själva luckan och inte ramen), slitit och skurit loss glaset (lexan) samt plockat bort gummilisten, vilken var intakt...

Jag har även gjort en cad-skiss på elendet med vilken jag bifogar några renderade bilder.

I genomskärningsbilden ser ni ett tomrum mellan lexan och aluminiumprofil, där låg en limmad gummilist.

Min plan är att limma fast en ny polykarbonatskiva (lexan) med 12mm tjocklek med något sådant där superdunderlim som bilglasföretagen använder och lägga limfogen där glasskivan trycker ner på aluminiumprofilen. Utrymmet där den rektangulära (trasiga) gummilisten tidigare låg fyller jag med antingen butylgummi eller gammalt hederligt sikaflex.

Bättre förslag mottages gladerligen!
untitled.20.jpg
untitled.18.jpg
untitled.17.jpg

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av marede » mån 30 maj 2016, 05:44

Min lucka läckte i höstas. Jag var runt till ett antal olika glasmästare (inkl bilglas) och frågade men ingen ville ta på sig det då de sa att det var för svårt att få tätt. Till slut hittade jag en som lovade försöka men utan garanti. Han primade och sedan limmade med sika. Det blev bättre men inte helt tätt.

Jag hade bytt till en ny lucka om jag var du. I synnerhet om du ändå ska byta glaset, gissar att bara det går på runt tusenlappen.

Snygga skisser! :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av Besqua » mån 30 maj 2016, 06:39

Finns filmer i ämnet på youtube.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av Calle C » mån 30 maj 2016, 08:21

Obs Lexan polycarbonat är väldigt känsligt för kemikalier, det är pga av det som alla krackeleringssprickor uppkommer.
Det finns Lexan med hård yta, kan vara något bättre.
Lexan rör sig mycket av temperatur och fukt, om materialet inte kan röra sig så spricker det.
Ska det limas så bör det vara med mjukt lim typ sika eller dylikt med rätt primer.
Senast redigerad av 1 Calle C, redigerad totalt 0 gånger.
Calle

Se gla ut

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av frejo » mån 30 maj 2016, 13:47

Själv körde jag med vanlig Sika först men det funkade inte riktigt. Sedan provade jag med Sika som hette något med UV. Dyrare såklart... Jag tror att det håller tätt, har dock ganska nyss gjort det och inte varit vid båten på ett tag.

När det gäller pris så hade åtminstone jag varit väldigt lycklig om det räckt med en tusenlapp. Jag tror en Lewmar Ocean 60 kostar runt 8'.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av marede » mån 30 maj 2016, 15:35

marede skrev:...Jag hade bytt till en ny lucka om jag var du. I synnerhet om du ändå ska byta glaset, gissar att bara det går på runt tusenlappen.
frejo skrev:Själv körde jag med vanlig Sika först men det funkade inte riktigt. Sedan provade jag med Sika som hette något med UV. Dyrare såklart... Jag tror att det håller tätt, har dock ganska nyss gjort det och inte varit vid båten på ett tag.

När det gäller pris så hade åtminstone jag varit väldigt lycklig om det räckt med en tusenlapp. Jag tror en Lewmar Ocean 60 kostar runt 8'.
Ja, det stämmer, bra att du förtydligar. Med "tusenlappen" menade jag bara själva luckglaset. Jag fick pris på ca en tusenlapp för bara materialet för en skiva på ca 3x4 dm med 12mm tjocklek. Jag valde dock att behålla min gamla ruta då den bedömdes tät (men ful...eller patinerad :mrgreen: ).

Omlimningen av gammal ruta hos glasmästaren gick på 1000 kr inkl tätmassa och den limmades med Sika UV (svart) och primades först med tillhörande primer från Sika. Det blev ändå inte helt tätt, men såpass att det fungerar. Nån droppe vid häftigt regn, annars bara fuktigt vid gummilisten vid lättare regn. I sinom tid kommer jag byta luckan till en ny, tidigare om det börjar läcka mer och senare om det håller sig hyfsat.

Jag fick pris på en Lewmar Ocean Hatch i vintras vilket torde vara en av de dyrare på marknaden. I storlek 30 http://www.comstedt.se/produkt/ocean-pl ... nsgangjarn skulle den kosta just under 6000 kr i butiken. Men det finns ju billigare alternativ (även från Lewmar) för ca hälften och då börjar man närma sig kostnaden för omlimning.

Ett tips om man ska köpa ny och vill minimera arbetsinsatsen är att kolla den gamla ramens mått (längd/bredd och radier) och se om man hittar en med snarlika mått så slipper man kanske såg ut större hål eller fylla igen delar av det gamla. Själv är jag dock lite sugen på att byta till en större lucka när jag väl byter. Mer ljus och luft in i salongen, och på köpet ytterligare en nödutgång.
//Martin
Najad 34 HR -77

Gustavson
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 23:33

Re: Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av Gustavson » tis 31 maj 2016, 20:30

Tusen tack för alla tippa och trix.
Prismässigt kostar en ny lucka med måtten runt 700x700 mycket pengar. Jag kan nog få glaset/härdad PC för någon femhundring inkl. Cnc-bearbetnin (lite tjänster och gentjänster). Så att laga/täta är det enda alternativet (ekonomiskt vill säga).

Jag hör SIKA nämnas i argument för och emot. Min erfarenhet av industrilimer är att skillnaden mellan små variationer i det kemiska innehållet får stora konsekvenser av de mekaniska egenskaperna (vilket är det som är av intresse i detta fall).
SIKA har flera tiotal varianter för liknande ändamål och ett felaktigt val av produkt bör generera ovanstående resultat.
Jag har hittat en intressant kandidat i Sikaflex®-295i UV i samarbete med sikas aktivator och primer (dvs. ytterligare två produkter utöver själva limmet).
Har även intresserat mig för en slags gummilist (gummisnöre) som jag tänkte lägga i botten för att dels täta men främst för att stabilisera glaset så att gummilisten tar upp glasets rörelseenergi och inte fogen. (se skiss)
Tanken är att man applicerar sika på botten av spalten. Maskar översida glas och aluminiumram så att sikaflexet går ut några millimeter på ruta och ram. Lägger i glaset så att glasets yttersta underkant även blir limmad. Trycker ner gummilisten (vilken är några millimeter i diameter för stor). Slutligen fyller man spalten något överfull och drar av fogen med det klassiska såpafingret så att man får en bulle enligt skiss…
Genom att utforma fogavslutet på det sättet kan man ta bort tyngdkraften som vill pressa mer vattnet i fogen och kappilärkrafterna är det enda som vill suga ner vatten i fogen.

Lite funderingar jag är sugen på att testa. Tipps och motargument mottages gladeligen.

Edit: detta lim är lösningmedelsfritt samt framtaget för just limning av pollycarbonat mot aluminium...
Bilagor
Skärmklipp med gummilist.PNG

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av marede » tis 31 maj 2016, 21:16

Gissar att det var den sikaprodukten och primern min glasmästare använde, tror dock inte han använde någon aktivator. Han beställde hem produkterna enkom för limningen av min lucka så han tog åtminstone inte bara vad han hade på hyllan. Gott så långt... :)

Jag tycker du ska testa om du är sugen. I ditt fall är skillnaden i pris betydligt större (större/dyrare lucka och billigare ersättningsruta, dessutom betalar du bara i material för limningen) än den hade varit för mig.

Intressant idé med gummilisten.
//Martin
Najad 34 HR -77

Gustavson
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 23:33

Re: Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av Gustavson » tis 31 maj 2016, 21:56

marede skrev:Gissar att det var den sikaprodukten och primern min glasmästare använde, tror dock inte han använde någon aktivator. Han beställde hem produkterna enkom för limningen av min lucka så han tog åtminstone inte bara vad han hade på hyllan. Gott så långt... :)

Jag tycker du ska testa om du är sugen. I ditt fall är skillnaden i pris betydligt större (större/dyrare lucka och billigare ersättningsruta, dessutom betalar du bara i material för limningen) än den hade varit för mig.

Intressant idé med gummilisten.
Det är kart att bara sika, primär och aktivator kostar runt 1000lappen :( ...
Ska ringa till SIKA imorgon och se vad de har för tipps (och kanske smussla in beställningen via jobbet). Har varit i kontakt med SIKA tidigare gällande limning av kolfiber och aluminium i bilhjulupphängningar och de är oväntat trevliga, hjälpsamma och kompetenta...

Ja! I nuläget tror jag stenhårt på gummilistlösninhen. Jag skall försöka hålla tråden levande genom reparationen och testningen (dvs till slutet av säsongen) då detta uppenbarligen är ett vanligt problem på våra båtar...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av Anders S » ons 01 jun 2016, 09:58

Jag tror så här:

Gummilisten (tätlisten i luckan) sätter man dit (igen) då man limmat glaset. Sätter du en gummilist i skarven får du bekymmer, eftersom du då får en liten (svag) limning nertill (lilla flänsen) och en stor (stark) limning upptill, med den i princip lösa gummilisten däremellan. Rörelse är närmast garanterad.

Jag tror det är bättre att limma in glaset så som fabriken gjorde, men vara noga med att inte få blåsor eller tomrum i skarven. Om Lewmar (?) hade gummipackningen på plats vid limningen eller om den sattes i senare kan jag inte veta, men det finns ju en risk att spåret i så fall inte är rent om man inte fräser det rent.

Men går du gummilistvägen kan det vara bra att veta att den typen av list ofta kan limmas med sk blixtlim (cyanoakrylat) och att man då kan få en obruten packning att bottna springan med.
Anders S

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Läckande (och repig) Lewmar Däckslucka

Inlägg av Seagull » ons 01 jun 2016, 15:02

Jag har en lite annorlunda idé om detta. Är du säker på att det läcker just i listen/tätningen mellan aluminiumramen och glaset(=plasten)?
Jag hade en förpikslucka som läckte lite lätt, men nog så irriterande att få droppar i pannan då man sover.
En vacker semesterdag då vi låg inblåsta och jag var sysslolös började jag testa om jag kunde finna läckaget. Hällde hinkvis med vatten över och kunde finna att vattnet kom genom de hål/genomföringar som finns i glaset för att hålla luckans vridlås. Om man plockar isär dessa finner man små O-ringar som ska täta mot vatten. I mitt fall var det bara att skruva åt dessa vridlås -dom var helt enkelt lite lösa (skruvarna som håller samman dom alltså). Billig och bra åtgärd som nu har hållit i 3 år.

Skriv svar