Specifik konstruktionsfråga Albin Delta

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
ceder
Guldmedlem

Specifik konstruktionsfråga Albin Delta

Inlägg av ceder » sön 01 maj 2016, 21:08

Jag upptäckte idag att längst akteröver, under akterkojen i centrum av båten är det ett rör inplastat som fortsätter akteröver under det sista skottet in i utrymmet precis vid akterspegeln. Det är omkring 10mm i diameter. Jag tänkte först att det var en kanal för gasvajern, kablar eller dylikt men inget går i kanalen. Jag uppfattar den dock som fuktig och då slog det mig att den pekar rakt mot hjärtstocken. Omkring 30cm akter om rörets mynning befinner sig nedre roderlagringen. Kan det vara så att det är tänkt att det skall sitta en smörjnippel här för att kunna få in fett i lagringen? Jag lyckas nämligen inte finna andra änden av röret. I centrum av båten går dock en hel del kablar, avgasslang, länspumpsslang etc. så det kan mycket väl vara så att man missat andra änden av röret

Jag inser att det är en väldigt specifik fråga för en specifik båt, men med lite tur är det säkert någon som vet.

Puff
Diamantmedlem

Re: Specifik konstruktionsfråga Albin Delta

Inlägg av Puff » ons 04 maj 2016, 16:49

Är också Delta-ägare och ska kolla upp nu i helgen hur det ser ut i min 84:a. Ta gärna upp ditt problem på facebookgruppen "Albin Delta Groupe". Där finns säkert några som kan veta!

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » tor 05 maj 2016, 06:20

Puff skrev:Är också Delta-ägare och ska kolla upp nu i helgen hur det ser ut i min 84:a. Ta gärna upp ditt problem på facebookgruppen "Albin Delta Groupe". Där finns säkert några som kan veta!
Kanon! Jag använder inte Facebook, men det är klart är den gruppen aktiv kanske det är värt att ta upp Facebook igen efter att ha varit därifrån i nio år.

Jag fick kontakt med Stephan Ehret i Tyskland som har den otroligt fina deltan "Fine", hans teori var att det var en dränering för vatten i skrovet.

Om du inte redan sett hans båt, se här: https://albindelta.de

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » sön 08 maj 2016, 20:42

IMG_4238.jpg
Här fann jag en bild på kanalen (smutsigt och äckligt som tusan, men men), idéer någon? Är det dränering till "boxen/skäddan" i vilken nedre roderlagringen är fäst? Är den verkligen ihålig? Eller är det något helt annat?

Skriv svar