Material i däck på Sunwind 26 (sandwich)?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Janus82
Rookie

Material i däck på Sunwind 26 (sandwich)?

Inlägg av Janus82 » ons 20 apr 2016, 07:38

Hej
Den korta versionen är precis som rubriken: Vilket material är det i däcket på en Sunwind 26?
Divinycell eller balsa?

Den lite längre versionen för de som är nyfikna:
Vi funderar på att köpa en Sunwind 26 och vi har hittat ett fint exemplar, noggranna ägare, nyrenoverad motor etc.
Dock så tyckte min fru att hon såg att däcket flexade lite när jag gick framför däcksluckan. Det var inget jag märkte själv och hon medger att hon kan ha sett fel eftersom ställningen som båten stod i inte var helt stabil utan hela båten gungade lite när jag gick på den.

Då däcket är av sandwich blir jag ändå lite nervös för att det ska finnas någon läcka i däcket som orsakar flexningen. Jag har försökt att hitta vilket material som sandwichen ska vara gjord av men internet sviker mig och ger mig ingen information alls i den frågan. Min tanke är att om däcket är laminerat med divinycell bör det inte vara någon större fara men om det är balsa i däcket så kan väl problemet bli gigantiskt. Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Re: Material i däck på Sunwind 26 (sandwich)?

Inlägg av thomask » ons 20 apr 2016, 13:01

Divinycell !!
det kan knaka lite i dacket, men stabilt ar det. enda som brukar lacka ar houdiniluckan och rutorna.
ev, kan bli gelcoatsprickor runt masten, men det ar bara skonhetsfel.

/ Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Material i däck på Sunwind 26 (sandwich)?

Inlägg av Anders S » ons 20 apr 2016, 19:12

Om däcket delaminerat handlar det om något av de vanliga plastskummen. Divinycell är vanligt, men det finns alternativ och vad varvet använde vet jag inte. En av fördelarna med skum är att det går att reparera limningen litet enklare. Det kan släppa, och en epoxylimning gör vanligen laminatet bra igen, bara det är torrt.

Balsa må vara ett naturmaterial, men det är ett mycket bra (vanligen bättre) distansmaterial. Vidhäftningen är suverän, om man laminerat korrekt - i synnerhet om man använder polyesterplast. En bra laminerad balsasandwich brukar man få göra om, för det sitter så förbålt. Balsalaminatets problem är att balsan kan ruttna (bokstavligen), men skador i skruvhål och läckor brukar å andra sidan vara mycket lokala. Men har en balsasandwich delat sig (inte så vanligt) måste man öppna och reparera ordentligt.
Anders S

Skriv svar