Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Peter_K » tor 21 apr 2016, 06:42

Spackel på blykölar; det varierar.
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av HansH » tor 21 apr 2016, 07:38

Inte tid att fixa...?
Den tid som du lagt på frågan här på forumet är antagligen ungefär vad det skulle ta att göra en quickfix :)
Jag har järnköl, gillar både att kappsegla OCH att ligga i naturhamn så det blir till att laga småskador i rostskyddet och spacklet varje år.
Biltema har en epoxispackel som torkar relativt snabbt. Den har fördelen gentemot polyesterspackel att det inte behövs någon primer/grundfärg (epoxi) innan målning med bottenfärg då den är vattentät (till skillnad mot polyester).
Lägg på spacklet, låt torka några timmar (förslagsvis med en kupefläkt) och forma/slipa sedan mha en pansarfil. Sen är det klart för bottenmålning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Anders S » tor 21 apr 2016, 17:44

Vi har väl alla sysslat en smula med dynamisk sjömätning, dvs hittat en sten emellanåt. När man gör detta med en järnköl går berget sönder (åtminstone går själva kölen inte sönder) medan blykölar är mjuka och blir tilltufsade. Även om blykölen är slät och fin då den är ny kanske den därför inte inte är det då det hänt något. Det är säkert frestande att spackla upp den - då blir det så här.

Det finns för övrigt en del mycket spacklade kölar, till exempel när man skall forma kölen exakt efter den designade kölprofilen.
Anders S

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Tomas G » tor 21 apr 2016, 20:50

Peter_K skrev:Det kommer inte att gå fortare att laga med Sikaflex än att göra lagningen på rätt sätt, så jag förstår inte poängen.
Nja, jag kan delvis hålla med dig. Riktig lagning är ett antal moment om jag ska följa ovan instruktion. Inte så svårt kan tyckas men nu är det så att jag har en chans att komma åt båten innan den sjösätts. Därav att det är lite bråttom. Sikan tar 2 minuter, sedan klart och om det klarar sig till hösten så är det bra med det. Men om sikan ställer till det så skippar jag det. Den har gått ett antal säsonger med skadan redan och båten har inte sjunkit än så den borde hålla ett år till utan lagning.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Peter_K » tor 21 apr 2016, 21:23

Spackla-slipa-bottenmåla vs sika-bottenmåla..? Tidsmässig skillnad borde röra sig om minuter. Jag har sikat och spacklat mycket; föredrar spackling.
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av HansH » fre 22 apr 2016, 07:11

Peter_K skrev:Spackla-slipa-bottenmåla vs sika-bottenmåla..? Tidsmässig skillnad borde röra sig om minuter. Jag har sikat och spacklat mycket; föredrar spackling.
Håller med till 100%
Sika har dessutom den "bonusen" att det blir svårt att få bort den helt o hållet när det är dags för en riktig lagning.
Tror tom att spacklet härdar fortare (med lite värmeassistans) än Sikan. Och att forma till spacklet med en pansar-fil tar max en minut.
Pansarfilen ger dessutom en yta/finnish som duger för kappsegling.
Så tidsaspekten talar inte till Sikans fördel.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av T » fre 22 apr 2016, 17:39

HansH skrev:Inte tid att fixa...?
Den tid som du lagt på frågan här på forumet är antagligen ungefär vad det skulle ta att göra en quickfix :)
Jag har järnköl, gillar både att kappsegla OCH att ligga i naturhamn så det blir till att laga småskador i rostskyddet och spacklet varje år.
Biltema har en epoxispackel som torkar relativt snabbt. Den har fördelen gentemot polyesterspackel att det inte behövs någon primer/grundfärg (epoxi) innan målning med bottenfärg då den är vattentät (till skillnad mot polyester).
Lägg på spacklet, låt torka några timmar (förslagsvis med en kupefläkt) och forma/slipa sedan mha en pansarfil. Sen är det klart för bottenmålning.
Biltema kanske har olika sorters epoxispackel men det jag nyligen har använt 'torkar' inte alls snabbt: vid +5 grader tar det 72 timmar innan det är slipbart, motsvarande tid för t.ex LeFant är 24 timmar. Men det kanske skiljer i pris.
En kupefläkt värmer luft och blåser iväg den åt det håll som den är riktad. På vägen mot sitt mål svalnar luften och kanske även blåser bort. En halogenlampa (typ arbetslampa) på 300 - 500 W är mycket effektivare.

:o
/T

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Peter_K » lör 23 apr 2016, 07:16

Jag har använt ett från Biltema som är gult och påminner om vispgrädde eller potatismos i konsistensen. Samma? Delar T's erfarenhet att det torkar långsamt, men det fyller bra. Tycker PP's var mycket snabbare (se ovan...), och bra för finare spackling.
Alla borde ha skägg

Skriv svar