Klant eller ?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Klant eller ?

Inlägg av Jonta » sön 17 apr 2016, 21:54

Jag har bytt kamrem på min MD 22 L, låste svänghjul, kamaxel och bränslepump innan jag tog bort den gamla remmen. Monterat ny rem och tagit bort låsningarna. Problemet är att motorn går bara att snurra ett kvarts varv sen tar det stopp. Är det någon som vet vad som gått fel? Misstänker att någon av delarna hamnat något fel. Men vad? Använde inte Volvos orginallåsningsdon 885037 utan två M6 bultar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Klant eller ?

Inlägg av Anders S » mån 18 apr 2016, 08:20

Den rimliga gissningen, rent försiktigtvis, är att det, trots dina ansträngningar, blivit fel.

På de flesta motorer finns det markeringar för att rätt ställa in vevaxel och kamaxel och för dieslar också insprutningspumpen, när denna är mekaniskt styrd (en elektronisk insprutning har lägesgivare som också måste "stå rätt".

Nu skall du ta det lugnt och kontrollera metodiskt. Om kolven träffar en ventil med kraft kan dessa krökas (kommer att krökas) eller så ger kolven efter (går sönder), så ta det mycket nätt - kör inte med startmotorn. Har du redan gjort det, håll tummarna för att inget hänt.

Börja med att ta ut spridarna, så att kompressionen försvinner. Med ett normalt handverktyg lär man inte övervinna kompressionen, nämligen. (Jag tror inte att MD22 har ventillyftare för att underlätta vevstart...). Sedan roterar du vevaxeln försiktigt, med ett spärrskaft och en hylsa på vevaxeln. Då tar det emot "fjädrande" då ventilfjädrarna spänns och det är "rätt" - och det går du förbi utan problem. Blir det tvärt stopp (känns stumt direkt) är det troligen en kolv som hälsar på en ventil - då vet du.

Då får man göra om jobbet och hitta de markeringar som gäller. Handboken rekommenderas: http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/22 ... e.html#/60
Anders S

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Klant eller ?

Inlägg av Jonta » mån 18 apr 2016, 20:00

Nu går den, men svårstartad, svartryker och går mycket ojämt.
Vad gör jag nu?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Klant eller ?

Inlägg av Besqua » mån 18 apr 2016, 21:25

Vi förutsätter att du drog runt den med handkraft först så att du kände att motståndet var kompressionen och inget annat, om det istället var tvärstopp och du ändå fick igång den med startmotorn så är utsikterna mindre positiva.
Men det kan också vara något av drivhjulen eller svänghjulet ligger en kugg fel på remmen, det räcker för att få de beskrivna symtomen.
Du får isf hitta de exakta lägena med hjälp av den logik som beskrivs när man byter kamremmen.
Eller leta efter märken som kanske finns på de olika hjulen, känner du dig osäker lägg en slant på att få det rätt, kröka en ventil vill du inte göra på en så pass ny motor, inte en gammal heller förresten.

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Klant eller ?

Inlägg av Jonta » mån 18 apr 2016, 21:50

Drog runt den med handkraft/spärrskaft 4 hela varv, inga otrevliga ljud så jag tror att ventilerna klarat sig.
Det som komplicerar inställningen är att hjulet på bränslepumpen kan låsas i två lägen , 180 ° från varandra, har det någon betydelse?
Lägger gärna en slant på hjälp men det finns bara en båtmeck i Uppsala som kommer ut till båten och han misslyckades kapitalt med förra jobbet på motorn.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Klant eller ?

Inlägg av Besqua » tis 19 apr 2016, 07:46

Tror allt du behöver finns här:
http://jeanneau.proboards.com/thread/16 ... enta-md22l
Fixera rätt läge på vev och kamaxel, sedan finns det tydligen ett märke som indikerar
rätt position på dieselpumpens drivhjul, en av bilderna visar det.

Lycka till.

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Klant eller ?

Inlägg av Jonta » tis 19 apr 2016, 10:44

Ah va f-n , det är ju felbåt!

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Klant eller ?

Inlägg av Jonta » mån 25 apr 2016, 16:13

Gör om gör rätt. Nu byter jag kamrem på 20 min. Det var bara att pröva sig fram. Roterade vevaxel tills det tog emot, backade lite, flyttade kamaxel lite, etc tills dess att jag hittade alla nollpunkter. Skruvade ihop, vred på startnyckeln och motorn startade direkt och den går rent och inga fula avgaser eller bränslespill. Nu är jag glad igen!

Skriv svar