Beta Marine-tillbehör

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Beta Marine-tillbehör

Inlägg av detljuvalivet » sön 17 apr 2016, 10:09

Hej! Vilka är de bästa återförsäljarna av Beta Marine-tillbehör? I Sverige, men framför allt i Stockholm. Och lika viktig fråga: Finns det andra tillverkares tillbehör (t ex impeller och oljefilter) som är kompatibla med Beta Marine?

Surtomten
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 apr 2016, 16:53

Re: Beta Marine-tillbehör

Inlägg av Surtomten » sön 17 apr 2016, 17:08

Alla Beta maskiner är byggda på Kubotamotorer.
Så filter, packningar etc får du tag i hos vilken dieselmotor nisse somhelst till bra mycket lägre priser.
Själv handlar jag av universal diesel service i Oslo som skickar vart jag än ligger.

Vilken maskin har du?
Kan plocka fram motsvarande Kubota nummer om behov finns.

detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Re: Beta Marine-tillbehör

Inlägg av detljuvalivet » mån 18 apr 2016, 08:47

Surtomten skrev:Alla Beta maskiner är byggda på Kubotamotorer.
Så filter, packningar etc får du tag i hos vilken dieselmotor nisse somhelst till bra mycket lägre priser.
Själv handlar jag av universal diesel service i Oslo som skickar vart jag än ligger.

Vilken maskin har du?
Kan plocka fram motsvarande Kubota nummer om behov finns.
Jag har en Beta 16 ( http://betamarine.co.uk/portfolio-item/beta-16/ ) och ska byta impeller, oljefilter och zinkanodskruv nu under våren. Om det bygger på Kubotamotorer kanske jag hittar rätt delar på Marinshopen i Sthlm. Men ta hemskt gärna fram motsvarande! Tack för det.

Surtomten
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 apr 2016, 16:53

Re: Beta Marine-tillbehör

Inlägg av Surtomten » mån 18 apr 2016, 11:24

Den är byggd på en Kubota z602.
Den heter väl Beta BZ602? :wink:

Malte Månson AB har alla delar förutom allt som Beta satt på maskinen.
http://malte.maltemanson.com/im_kubota. ... cgod_O8Nlw

Impeller varierar efter årsmodell på Betas maskiner. Ofta Jabsco. Bara ta med till affären så har de motsvarande.
Oljefilter har vilken traktornisse som helst. Eller kolla med Malte Månson vem som lagerför i ditt område.
Sinkanoden åker du nog på att beställa från Beta. Vet inte vem som tillverkar värmeväxlaren åt dom.

På nätet hittar du mängder av info, sprängskiss etc på Kubotamotorer.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Beta Marine-tillbehör

Inlägg av SYBY » mån 18 apr 2016, 14:37

detljuvalivet skrev:Hej! Vilka är de bästa återförsäljarna av Beta Marine-tillbehör? I Sverige, men framför allt i Stockholm. Och lika viktig fråga: Finns det andra tillverkares tillbehör (t ex impeller och oljefilter) som är kompatibla med Beta Marine?
Lidingö Marin har många av slitdelarna till Beta.
Annars kan det vara smidigt att beställa på nätet för några års behov, jag har använt den här säljaren med bra resultat (kan framför allt rekommendera de "lösa" offeranoderna till värmeväxlaren):
http://www.boatpartsandspares.co.uk/beta-21-c.asp
Nannis oljefilter passar till motsvarande Beta-modell, enligt min erfarenhet. Däremot inte bränslefiltret (på min modell i alla fall).
Impeller varierar med årsmodell som sagt. Enligt min uppfattning är det Johnson som dominerar, men kolla upp.
(På min maskin sitter en Jabsco-pump. Jag bytte impeller första gången efter sju år och 350 timmar. Den var i prima skick).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Beta Marine-tillbehör

Inlägg av Anders S » mån 18 apr 2016, 15:43

Det här är väl "sådär" relevant för Nanni-diesel, men grundproblemet gäller massor av motormodeller:

De motorspecifika delarna på insidan finns hos motorleverantören (eller tredjepartstillverkare) medan delarna i marintillämpningen kan variera stort. Kubota är ett gott exempel. Det finns inte bara Nannidiesel och Beta Marine som använder Kubota, utan också andra företag (http://wm-diesel.com/marine.htm och http://www.frontierpower.com/kubota/kubota.htm ). Poängen är att de här företagen inte behöver ha samma delar sinsemellan, och det kan ju tänkas att olika generationer av motorblock ibland delar yttre marindelar, men också tvärtom. En anod till avgassamlaren kanske inte alls är likadan.

Därför skall man vara vaksam då man beställer delar från tredjepartsleverantörerna, eftersom de inte alltid har uppdaterade korsreferenslistor avseende årsmodeller eller deltillverkare. Generatorer kan skilja rätt ordentligt, varvid remmen kan se olika ut (v-form, längd, bredd). Men slitdelar (som impellrar) kan man ofta köpa "på mått" och olje- och bränslefilter är sällan något annat än standardkomponenter.
Anders S

detljuvalivet
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2015, 22:31

Re: Beta Marine-tillbehör

Inlägg av detljuvalivet » ons 20 apr 2016, 06:29

Stort tack för hjälp här. Kan - för nästa som tar sig in och söker svar på samma fråga - berätta att jag hittade alla delar hos Lidingö Marin som verkar vara Beta Marines huvudåterförsäljare i Sverige.

Surtomten
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 17 apr 2016, 16:53

Re: Beta Marine-tillbehör

Inlägg av Surtomten » ons 20 apr 2016, 15:39

Behöver du någon gång maskindelar så är det bara maila Beta i England så får du rätt Kubota delnr utan tjafs. Extremt nöjd med både motor och service.

Skriv svar